Hur många har en separat fläkt ut genom tex väggen i köket? När det renoverades togs det som fanns förmodligen bort. Vi hade behövt en liten fläkt som grundventilation men hur löser man det snyggt? Eller ska man bara lämna köksfläkten på I 20-30 min efter man lagat mat?
Fresh verkar ha en ny fläkt som ser ut som en vanlig ventil. Riktigt stilrent https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-f100-t#go-to-description kanske en sådan på lågvarv över tid?

Hur gör folk idag om de renoverar och byter plats på spisen?


Edit: gäller villa
 
Redigerat:
  • Gilla
Gazzi83
  • Laddar…
Lgh eller villa?
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Är det villa så borde det väl gå att lösa med tyst köksfläkt? Vi kommer ha fläktmotorn på taket och tanken är att den ska kunna gå som grundventilation från köket..
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Ofta finns det även ett periodiskt läge där köksfläkten går med ett intervall.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lgh eller villa?
Ursäkta. Villa
 
V Vedhuggarrn skrev:
Är det villa så borde det väl gå att lösa med tyst köksfläkt? Vi kommer ha fläktmotorn på taket och tanken är att den ska kunna gå som grundventilation från köket..
Läste på Boverket att köksfläkt med egen imkanal inte godkänns som frånluft men saken är densamma kanske? Vår fläkt nu låter mycket bara på 1an.
 
O Odi et Amo skrev:
Ofta finns det även ett periodiskt läge där köksfläkten går med ett intervall.
Hmm.. ska kolla. Vår är från Ikea typ runt 2014 och låter mycket bara på steg 1. Stör inget när man ser på TV eller så men långt ifrån lika tyst som en "badrumsfläkt"
 
Z Zlatje skrev:
Läste på Boverket att köksfläkt med egen imkanal inte godkänns som frånluft men saken är densamma kanske? Vår fläkt nu låter mycket bara på 1an.
Jaha, de visste jag inte. Kommer ju ha annan separat frånluft så de är ingen fara. Tänkte bara man kunde ha de som extra frånluft!
 
V Vedhuggarrn skrev:
Jaha, de visste jag inte. Kommer ju ha annan separat frånluft så de är ingen fara. Tänkte bara man kunde ha de som extra frånluft!
Bara för det så hittade jag inte "regeln". Eller kanske det var follhälsomyndighetens rekommendation..?
Tråkigt att det verkar som att det är svårt med en lösning. Hade gärna velat ha smidigt litet flöde frånluft I köket än att fulsätta en snygg badrumsfläkt
 
Z Zlatje skrev:
Bara för det så hittade jag inte "regeln". Eller kanske det var follhälsomyndighetens rekommendation..?
Tråkigt att det verkar som att det är svårt med en lösning. Hade gärna velat ha smidigt litet flöde frånluft I köket än att fulsätta en snygg badrumsfläkt
Jaja, inte så noga. Kommer göra på det sättet ändå. Ventilationen i sig är ju redan godkänd av kommun så det är bara tänkt som lite extra. Därför jag vill ha fläktmotorn på taket så det inte låter så mycket..
 
O Odi et Amo skrev:
Ofta finns det även ett periodiskt läge där köksfläkten går med ett intervall.
Kollade. Det är av eller på som gäller på min :/
 
Vi har precis köpt en ny köksfläkt. Den låter faktiskt väldigt lite. Även på 3:An som är Max (går att boosta tillfälligt men behövs inte).

Den är inte lika tyst som den PAX Calima vi har badrummet som går på tomgång hela tiden. Men det är nog rätt stor skillnad i luftflöden?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.