Hej!

Plötsligt så gick det inte att få tätt när jag stängde av kranen ute. Det är där själva skruvjängorna är (se lila inringad). Plockade ut den och såg en trasig packning som jag tog bort och försökte rengöra allt. Nu har den ingen packning så självklart läckage men det sprutar också nu bara rakt ut med full kraft ut kranen (där det ska komma vatten). Är detta två separata fel? Tyckte att gängorna var lite slappa förut men inte nu. Ska jag skaffa packning och byta själva kran inklusive krankägla eller måste jag byta allt dvs kran och rör (se grön inringad). Så svårt att lossa där. Verkar tejpad utanpå också.

Är det en Trio Perfekta, ni som kan sådant?

Tack för hjälp.

• PHOTO-2026-08-01-14-39-14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5755.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5761.jpeg
    Skapa konto
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Byt bara käglan/packningen.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Byt bara käglan/packningen.
Ska jag i med en packning i hålet också, så alltså två saker bör införskaffas?

A Ansanpansan skrev:
Nej. bara den lösa käglan med packningen.

Tyvärr sprutar det rakt ut i kranen med full kraft att det ens är svårt att se om det också kommer där gängorna sitter. Ny kägla löste inte problemet.

A Ansanpansan skrev:
jag tror bestämt att det fanns någon liten "svart ring" i hålet (gängorna) så jag köpte en men öppnade inte om jag ska lämna tillbaka den.

A Ansanpansan skrev:
jag tror bestämt att det fanns någon liten "svart ring" i hålet (gängorna) så jag köpte en men öppnade inte om jag ska lämna tillbaka den.
Ja, de klart. Kranbröstet/vredet måste ju täta mot kranen. Det görs med en tunn O-ring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.