Hej!

Plötsligt så gick det inte att få tätt när jag stängde av kranen ute. Det är där själva skruvjängorna är (se lila inringad). Plockade ut den och såg en trasig packning som jag tog bort och försökte rengöra allt. Nu har den ingen packning så självklart läckage men det sprutar också nu bara rakt ut med full kraft ut kranen (där det ska komma vatten). Är detta två separata fel? Tyckte att gängorna var lite slappa förut men inte nu. Ska jag skaffa packning och byta själva kran inklusive krankägla eller måste jag byta allt dvs kran och rör (se grön inringad). Så svårt att lossa där. Verkar tejpad utanpå också.

Är det en Trio Perfekta, ni som kan sådant?

Tack för hjälp.

• Utspridd kran med markerade sektioner, lila runt trasig packning och grönt runt kran och rör. Tätning och läckageproblem påträffade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig utomhuskran med demonterad ventil; saknar packning. Visar kranens monteringsdelar på träyta, eventuella skador synliga.
    Skapa konto
  • Närbild av en brun kranventil med synliga skruvgängor och en lös skruv med trasig packning, placerad på en träyta.
    Skapa konto
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Byt bara käglan/packningen.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Byt bara käglan/packningen.
Ska jag i med en packning i hålet också, så alltså två saker bör införskaffas?

A Ansanpansan skrev:
Nej. bara den lösa käglan med packningen.

Tyvärr sprutar det rakt ut i kranen med full kraft att det ens är svårt att se om det också kommer där gängorna sitter. Ny kägla löste inte problemet.

A Ansanpansan skrev:
jag tror bestämt att det fanns någon liten "svart ring" i hålet (gängorna) så jag köpte en men öppnade inte om jag ska lämna tillbaka den.

A Ansanpansan skrev:
jag tror bestämt att det fanns någon liten "svart ring" i hålet (gängorna) så jag köpte en men öppnade inte om jag ska lämna tillbaka den.
Ja, de klart. Kranbröstet/vredet måste ju täta mot kranen. Det görs med en tunn O-ring.

Hej!

Jag köpt exakt likadan kägla och en o-ring som såg ut som den förra men vattnet bara sprutar rakt ner. Sätter man på en slang/ stopp som hindrar flödet sprutar det ut vi gängningen istället. Var är då problemet?

• Närbild på en hand som håller en vattenventil med gängning och en o-ring, med bakgrund av trädäck och slang.
    Skapa konto
  • Närbild av en metallrörskoppling med synlig gänga och o-ring. Problem med vattensprutning vid gängning diskuteras.
    Skapa konto
A Ansanpansan skrev:
Hej!

Jag köpt exakt likadan kägla och en o-ring som såg ut som den förra men vattnet bara sprutar rakt ner. Sätter man på en slang/ stopp som hindrar flödet sprutar det ut vi gängningen istället. Var är då problemet?
O-ringen ska väl sitta i det här spåret?
Hand håller en koppling med tydliga spår och en svart O-ring, med en bakgrund av en trädäcksyta.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
Ja. Men den måste naturligtvis vara av rätt dimension.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Ansanpansan skrev:
Hej!

Vad har du för Oring i sätet/botten?

Intet Intet skrev:
Ja. Men den måste naturligtvis vara av rätt dimension.
Mitt antagande var att den sattes på fel plats
Rörkoppling med pil som pekar på en felplacerad packning inuti gängorna.
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mitt antagande var att den sattes på fel plats
[bild]
Ja, där skall ingen sitta.

D Dilato skrev:
[bild]
SKa den vara rund eller platt? Hade en rund som jag tvingade in. Ska testa när någon kommer hem och kan stänga av och på vattnet i källaren. Det fanns någon gul rund pappliknande oring med i påsen men käglan. Vart ska den vara?

MultiMan
Stanna upp och tänk efter hur en kran fungerar och dina erfarenheter från första misstaget med läckage, så kommer du garanterat komma på alldeles själv var det ska vara packningar eller inte.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.