Byggahus.se

Från jordhål till duschrum

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    Nu är jag äntligen klar med min tvättstuga/duschrum i källaren...
    Tog cirka två år men då har jag inte stressat samt noga tänkt igenom var moment innan för att göra rätt..
    Jag har ånggenomsläppligt tätskikt endast i duschhörnan samt längs med vägg/golvvinkel och har inte byggt in något organiskt material...
    Iom att jag hade rätt mycket berg i dager fick jag fylla rätt mycket makadam och fick endast plats med 100+70mm eps isolering men det funkar finfint. Golvet är varmt och skönt....
    Bilder nedan...

2. jockeping
    Renoverare · Nivå 6
    Bra jobbat! Är det en bastu till höger, sett från ståendes i dörren?

Posta gärna lite bilder på den och berätta =)

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 5
    Tack!
    Ja en infrabastu...ville prova något nytt och den är rätt nice faktiskt...

4. H
    Medlem Nivå 5
    Här är den,
    Har haft lite bekymmer med den, den havererade efter ett par veckor (poff, svart) men leverantören Luxway har varit väldigt tillmötesgående och skickat mig nya delar. Nu fungerar fortfarande inte fjärrkontrollen och bluetooth så när jag får den nya kontrollpanelen och fjärren kommer jag begära garanti från det datum allt är ok.
    Väntar på shipment från coronaland....

• Laddar…
  5. jockeping
    Renoverare · Nivå 6
    Aldrig suttit i en sådan. Upplevs det varmt eller svettas man enbart?

6. H
    Medlem Nivå 5
    Det känns ungefär som om man vore en bit halvgammalt vitt bröd i brödrosten...
    Nejdå, men ärligt så slår inget en riktig bastu då helst vedeldad men denna går på en fas 16A, och är rätt snabb att få upp tempen i.
    Maxtemp är 60 grader och vi brukar köra upp den i minst 50 innan man går in och då svettas man...garanterat. Och ja, då känns det varmt...
    Skydden för ir elementen stjäl en del av sittytan så det känns lite futtigt det man sitter på...
    Man bör väl gå och se på den modell man är intresserad av men det fanns inget showroom i stockholmstrakten så där blev det tji...

Överlag är vi dock helnöjda!

7. Bästa svaret

platon1980
    Medlem · Nivå 7
    Fint alltsammans!

• Laddar…
  8. H
    Medlem Nivå 5
    Tack!
    Mycket öl, blod och tårar innan färdigt....

9. ekaa88
    Husägare · Nivå 12
    Verkligen jättetjusigt, gillar den minimala slittsen för vattnet också, syns inte mkt och gifter sig i rummet bra som sjutton

10. H
    Medlem Nivå 5
    Ja, jag ville bygga ”skottsäkert” utan inbyggda tappvattenrör mm, så vattnet går bakom dörren, under bänkskivorna, upp i nischen för golvvärmerören och kommer ut vid duschhörnan...
    Blev faktiskt bra...

11. ekaa88
    Husägare · Nivå 12
    Har slittsen/nichen ett skvallerör eller nått o nederkant? Verkar som sagt väldigt smart byggt

• Laddar…
  12. H
    Medlem Nivå 5
    det är lite öppning där rören går in vid golvvinkeln, bort från duschen, men det är helkaklat och tätat bakom och inga gömda kopplingar så det får duga...

13. ekaa88
    Husägare · Nivå 12
    Ja jag var inte ute efter att peka fingrar eller så utan bara nyfiken, det är en väldigt snygg lösning

• Laddar…
  14. B
    Medlem · Nivå 10
    Hur är klimatet inne i infrabastun med luftfuktighet ?
    Kan man ha ånga i bastun?

15. H
    Medlem Nivå 5
    Eftersom att det är elektronik i den så ska man nog inte blaska med vatten i en infrabastu...
    Så det är rättså torrt...