Då vi nästan helt saknar förvaring i huset, så skall det gamla hönshuset bli förråd, den inre delen blir isolerad och uppvärmd vintertid.
Yttre delen blir det frysboxen, och annan förvaring, sådant som inte behöver vara frostfritt.
Allt gammalt trä skall ut, sen är frågan hur man lämpligast går vidare.
Det är en 100 år gammal loge...
Jag tänker mig att det nog är klokast att sätta reglar, plast, isolering och innerväggar/tak.
Så kan ju det gamla träet (ytterpanelen och kanske gamla innerpanelen) andas och leva som vanligt med luftspalt en där utanför plasten.
Givetvis skall det också upp lite ventilation.
Idéer på det ?
Yttre delen blir det frysboxen, och annan förvaring, sådant som inte behöver vara frostfritt.
Allt gammalt trä skall ut, sen är frågan hur man lämpligast går vidare.
Det är en 100 år gammal loge...
Jag tänker mig att det nog är klokast att sätta reglar, plast, isolering och innerväggar/tak.
Så kan ju det gamla träet (ytterpanelen och kanske gamla innerpanelen) andas och leva som vanligt med luftspalt en där utanför plasten.
Givetvis skall det också upp lite ventilation.
Idéer på det ?
Du förlorar kanske energi men jag skulle vara tveksam till plast. Problemet är inte så länge det är uppvärmt utan om användningen ändras i framtiden. Uthus har en tendens att användas till allt möjligt och om 15 år kanske behovet och kostnaden för uppvärmning ändrats.
Sen skulle jag ställa frysen i den uppvärmda delen då det är en värmekälla och de flesta fungerar också bättre vid plusgrader.
Sen skulle jag ställa frysen i den uppvärmda delen då det är en värmekälla och de flesta fungerar också bättre vid plusgrader.
Blev lite mer rivet idag.
Ser nu även att det sitter plast mellan befintil inner och ytterpanel i väggarna..
Någon som vill ha ett hönshus i byggsats
Ser nu även att det sitter plast mellan befintil inner och ytterpanel i väggarna..
Någon som vill ha ett hönshus i byggsats
Inte uppdatera på ett tag, men det har hänt en hel del....
Allt det gamla innertaket rivet, och uppstagat för att få ett jämnare underlag till den kommande råsponten som blir nytt golv på loftet
Allt det gamla innertaket rivet, och uppstagat för att få ett jämnare underlag till den kommande råsponten som blir nytt golv på loftet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lagt 95% av nya loftgolvet, och satt en vindslucka för åtkomst uppåt.
Rivit allt där nere också, satt stämp så länge, innan nya innerväggen kommer på plats.
Sen fick jag klämma in lite annat jobb emellan.
Behöver komma åt att krypa runt på vinden i boningshuset, som saknar möjlighet för detta....
Hur man man bygga så ??
Jag kommer behöva göra något år befintliga golvet i förrådet.
Idag är det det gammalt sprucket betonggolv som är ojämnt, håligt och snett.
Förmodligen gjutet direkt på marken en gång i tiden...
Frågan är var som är bäst och lättast.
Ska Mäta lite hur mkt det slår/lutar i höjd.
Eftersom jag försöker hålla nere budget.
Jag hade velat ha någon typ av isolering i golvet, iallafall i den isolerade delen av förrådet.
Sambon är livrädd för att det skall komma in massa möss.
Jag hade väl tänkt mig att regla upp ett golv ursprungligen, nu har hon bestämt att det måste gjutas, jag känner att det blir fruktansvärt mkt omständigare nu...
Rivit allt där nere också, satt stämp så länge, innan nya innerväggen kommer på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen fick jag klämma in lite annat jobb emellan.
Behöver komma åt att krypa runt på vinden i boningshuset, som saknar möjlighet för detta....
Hur man man bygga så ??
Jag kommer behöva göra något år befintliga golvet i förrådet.
Idag är det det gammalt sprucket betonggolv som är ojämnt, håligt och snett.
Förmodligen gjutet direkt på marken en gång i tiden...
Frågan är var som är bäst och lättast.
Ska Mäta lite hur mkt det slår/lutar i höjd.
Eftersom jag försöker hålla nere budget.
Jag hade velat ha någon typ av isolering i golvet, iallafall i den isolerade delen av förrådet.
Sambon är livrädd för att det skall komma in massa möss.
Jag hade väl tänkt mig att regla upp ett golv ursprungligen, nu har hon bestämt att det måste gjutas, jag känner att det blir fruktansvärt mkt omständigare nu...
Klicka här för att svara