Jag har precis rivit bort alla gamla eternitventilationsrör på vinden och ska byta till spiro. Men hur fasen gör man liksom inuti själva skorstenen?

Bilden är tagen innan alla rör tagits bort, dock borta nu. Hur fäster jag spirorören uppe i själva skorstenen?

Det är ett hus med självdrag från -63. (Jag vet att vi kanske borde se över ventilationen helt och hållet, men ekonomin tillåter inte det riktigt än, däremot kan vi fräscha till det med spiro) Äldre eternitventilationsrör på en vind innan byte till spiro, med synlig skorsten och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett tegelhus med ett svart eternitventilationsrör på taket före byte till spiro, omgiven av gröna träd.
Skapa konto
Vy uppåt i en skorsten med äldre eternitventilationsrör, tagen från vinden.
Skapa konto

Dra ett större spiro upp genom taket, använd t-töt för att ansluta de mindre spirorören. Storlek beror kanske på vad du rymmer i hålet.

Det där ser ut att vara eternitrör, var försiktig så att du inte sprider en massa asbestdamm när du hanterar dessa rör.

Med tanke på hur undertaket ser ut runt alltihopa så kanske det är läge att ta bort kåpan på utsidan och se över allting?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.