River ut mitt kök, och framdraget för spisen finns 3-fas. Nu byter jag spisen till häll och ugn, 2 fas 220 v. Vad gör jag med elen???

Du har trefas med nolla och jord framdraget hoppas jag?
Hällen vill antagligen ha 2 faser 230V?
Och ugnen en fas 230V?
Då fördelar du helt enkelt dina tre faser, två till hällen och den tredje till ugnen

Inte alls säkert att TS har nolla framdraget till spisen om man läser signaturen "Radhus från 60-talet i behov av renovering"

ok, hur vet jag vad jag har? Ska anlita elektriker, men vill ha lite hum om vad som behöver göras.

Öppna uttaget och räkna ledarna.

Eller ännu bättre, öppna uttaget, ta ett kort och lägg upp här!

Bryt strömmen först!

Jag vet att elen drogs om/kompletterades i köket i början av 2000 då förra ägarna renoverade köket. Automatsäkringar på alla köksuttag. Om det ger någon ledtråd..

beror på hur kunnig den som drog elen var... nollan ska vara framdragen men är tyvärr inte alltid det..

Ska och ska.. De kanske är en gammal matning som inte gick att byte/komplettera med nolla då de renoverade köket 2000. Och eftersom de inte behövde nolla just då så är de inte säkert att de la så mycke krut på att dra ny matning..

Men de kan man ju somsagt inte veta förrän man öppnar locket och kikar

Ok, öppnar och fotar i morgon!

Köp aldrig en spis, torkskåp eller varmvattenberedare för 230 V. Det brukar bara bli problem. Spisen bör vara åtminstone 3 fas gärna med nolla. Då räcker 1,5 kvmm i allmänhet. Annars behövs 2,5 kvmm ledningar.

R Göran - det har jag är en ugn och separat häll från Siemens. Har haft samma produkter i förra bostaden, och det har fungerat utan problem.

R Göran skrev:
Köp aldrig en spis, torkskåp eller varmvattenberedare för 230 V. Det brukar bara bli problem. Spisen bör vara åtminstone 3 fas gärna med nolla. Då räcker 1,5 kvmm i allmänhet. Annars behövs 2,5 kvmm ledningar.
Fast det är väl dumt att säkra av 3 fas med 10 Ampere?

Både Elmont och jag kör på 10 A och vi har mat varje dag utan säkringsbyten, att koka potatis, pasta och sås på 6:an går inte.

Protte

sen är det juh inte säkert att det finns nolla, bara för att det är 5 trådar fram till uttaget. så mäta är väl det bästa alternativet.

fabban skrev:
sen är det juh inte säkert att det finns nolla, bara för att det är 5 trådar fram till uttaget. så mäta är väl det bästa alternativet.
Hmmm....vad kan då ligga i den femte tråden? Extra jord eller en fjärde fas? :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.