26 357 läst ·
68 svar
26k läst
68 svar
Framkörningsavgift 696kr exklusive moms!!
Ingen här vet hur mycket han fick fakturet för handskarna, det kan vara rimligt att att ta reda på innan man säger fy och blä. Så innan jag bestämmer mig för att det är motiverat eller löjligt så är det minsta jag vill veta kostnaden för dom.Mikael_L skrev:
Hur andra baserar sina åsikter är givetvis upp till var och en.
Jag tycker i grunden att det är rätt att fakturera det som arbetet kostar.
Där är det också en stor skillnad om det är nya och dyra (icke engångshandskar) som denna kund haft otur att det det är hemma hos honom som det behövs nya, eller om det då är en fråga om att hantverkaren använder billiga engångshandskar och alltid haft för vana att specificera den kostnaden till alla kunder.
Sedan om man lättare kan hålla händer rena genom att använda handskar och undvika att man smutsar ner tapeterna med smuts som fastnat på gamla handskar (p.g.a. lim) eller hur det funkar kan kanske någon som har erfarenhet svara på. Jag vet bara som glad amatör att jag tycker det är ett gissel med tapetlim på händerna.
Det kanske till och med är så att hantverkaren fakturer bara en del av kostnaden för handskarna baserat på hur långe/hur många besök de normalt kan användas.
Min poäng, om du nu missade den, är att det ger ett småaktigt intryck att debitera för personlig utrustning och arbetskläder. Som egen företagare vill du antagligen ge ett proffsigt intryck och då är det ingen bra idé enligt min uppfattning.Glufsglufs skrev:
Fast om det är så att det går åt ett par handskar hos varje kund så är det en vara som allt annat och då kanske det uppskattas av vissa att få dessa medspecade, vad vet jag, jag målar inte.
Mikael_L skrev:(Och här räknade jag alltså bort mig tidigare, 220:-/tim är det som behöver tas per timme för att ge en kille 25.000:- /månad i lön
Nu har någon hantverkare här på forumet skrivit att han inte går ur sängen på morgonen för de pengarna, om den åsikten har fått genomslag i branschen så räcker väl inte 220:-/tim på långa vägar.)
Du får nog sätta dig och räkna om den kalkylen ! för om en anställd ska ha 25000/mån
i lön så behöver man debitera 250kr/h inkl moms och 100% debiterbar tid och då är inga kostnader för försäkringar,pension mm för den anställde medräknat ännu...
25000/mån = 150 kr/tim
Arb-givaravgifter och sociala avgifter, 31,5%
= 150 * 0,315 = 47:-
150 + 47 = 197:- / timme
+ moms = 246:- /timme.
Jag räknade lite fel, vet inte var just nu.
Fast då är faktiskt försäkringar och pension m.m inräknat. Det ingår nämligen i de sociala avgifterna.
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/skatter-och-avgifter/berakna-skatten
Arb-givaravgifter och sociala avgifter, 31,5%
= 150 * 0,315 = 47:-
150 + 47 = 197:- / timme
+ moms = 246:- /timme.
Jag räknade lite fel, vet inte var just nu.
Fast då är faktiskt försäkringar och pension m.m inräknat. Det ingår nämligen i de sociala avgifterna.
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/skatter-och-avgifter/berakna-skatten
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Du liksom jag vet ju att det var jag som påstod att jag inte går ur sängen för att jobba och debitera de pengarna per arbetad timme eftersom det helt logiskt inte går att bedriva ett eget företag med den timdebiteringen om man ska kunna täcka alla kringkostnader man har genom att driva eget...och sen kunna ta ut en vettig månadslön.Mikael_L skrev:(Och här räknade jag alltså bort mig tidigare, 220:-/tim är det som behöver tas per timme för att ge en kille 25.000:- /månad i lön
Nu har någon hantverkare här på forumet skrivit att han inte går ur sängen på morgonen för de pengarna, om den åsikten har fått genomslag i branschen så räcker väl inte 220:-/tim på långa vägar.)
Såå... du får gärna peka ut mig, för jag står för mina åsikter...
En lite nyfiken fråga i ämnet...
Ni anlitar en kille som ska komma hem till er och riva ut ett laminatgolv och lägga in ett nytt laminatgolv till er...
Som alla vet så tuggar det bra med sticksågsblad när man sågar laminat...
VEM ska betala detta ???
Ska det också ingå i timpengen som debiteras ???
Skriks det om det står som en egen post på fakturan när jobbet faktureras ???
Jag skulle inte bråka, men jag skulle inte heller anlita honom igen.Paul-Staffanstorp skrev:En lite nyfiken fråga i ämnet...
Ni anlitar en kille som ska komma hem till er och riva ut ett laminatgolv och lägga in ett nytt laminatgolv till er...
Som alla vet så tuggar det bra med sticksågsblad när man sågar laminat...
VEM ska betala detta ???
Ska det också ingå i timpengen som debiteras ???
Skriks det om det står som en egen post på fakturan när jobbet faktureras ???
![]()
Jag förväntar mej att slitage på verktyg skall ingå så länge det handlar om småsaker.
Använder hantverkaren en fogsvans så vill jag inte bli debiterad för slitaget på denna. Används sticksåg med lösa blad så är det samma sak.
Har entreprenören missat att verktyg slits så är något på tok.
Det dock givetvis inte pengarna det handlar om utan intrycket jag får av företag som lägger tid på att debitera för varenda skitsak.
Intrycket är:
- Dom sätter sig själva före kunden
- Dom har svårt att klara ekonomin
- Dom tänker kortsiktigt
- Jag kan nog inte räkna med någon lysande service om det skulle behövas eftersom dom räknar varenda öre
- Etc
Jag säger inte att det alltid (kanske tom sällan) är rättvist, och jag förstår att det är problematisk när folk stirrar sig blinda på timkostnaden. Vad jag emellertid tror att många hantverkare missar är att det är betydligt dyrare att skaffa ny kunder än att behålla sina gamla. Det kostar åtskilligt mycket mer än några handskar eller sticksågsblad.
Goda referenser är guld värda, ge därför inte kunderna den minsta anledning att klaga.
Använder hantverkaren en fogsvans så vill jag inte bli debiterad för slitaget på denna. Används sticksåg med lösa blad så är det samma sak.
Har entreprenören missat att verktyg slits så är något på tok.
Det dock givetvis inte pengarna det handlar om utan intrycket jag får av företag som lägger tid på att debitera för varenda skitsak.
Intrycket är:
- Dom sätter sig själva före kunden
- Dom har svårt att klara ekonomin
- Dom tänker kortsiktigt
- Jag kan nog inte räkna med någon lysande service om det skulle behövas eftersom dom räknar varenda öre
- Etc
Jag säger inte att det alltid (kanske tom sällan) är rättvist, och jag förstår att det är problematisk när folk stirrar sig blinda på timkostnaden. Vad jag emellertid tror att många hantverkare missar är att det är betydligt dyrare att skaffa ny kunder än att behålla sina gamla. Det kostar åtskilligt mycket mer än några handskar eller sticksågsblad.
Goda referenser är guld värda, ge därför inte kunderna den minsta anledning att klaga.
Nä, ärligt talat mindes jag faktiskt inte vem som påstod detta.Paul-Staffanstorp skrev:Du liksom jag vet ju att det var jag som påstod att jag inte går ur sängen för att jobba och debitera de pengarna per arbetad timme eftersom det helt logiskt inte går att bedriva ett eget företag med den timdebiteringen om man ska kunna täcka alla kringkostnader man har genom att driva eget...och sen kunna ta ut en vettig månadslön.
Såå... du får gärna peka ut mig, för jag står för mina åsikter...![]()
Och sen ska ingen missa att jag i min uträkning 250:-/timme -> 25.000:- i månadslön har räknat precis endast lönedelen och vid 100% beläggning.
Och den räkneövningen gjorde jag för att tala om att ifall man ska börja debitera snart precis allting extra, allt från resor, slitage av verktyg och odebiterbar tid så borde kanske timpenningen i sig endast ersätta lönen, inget annat, och därför hamna på max 250:-/timme inkl moms.
Men i verkligheten går det ju inte att driva företag med 250:- i timpenning och ha 25' i månaden i lön, då det finns ett antal andra omkostnader. Eller så får egenföretagaren antingen nöja sig med betydligt lägre månadslön och/eller arbeta en massa fler timmar i veckan för att sköta allt det administrativa.
Många hantverkargrupper har relativt låga omkostnader, i jämförelse med lönedelen av timpenningen. Den största tjuven är som regel beläggningsgraden. Har man många små jobb är det väldigt svårt att nå speciellt många debiterbara timmar i veckan.
Så elektriker, plattsättare, vvs-are, och några andra grupper måste av denna anledning få in betydligt mer per timme. En snickare som har fått ett längre uppdrag, t.ex. bygga ett helt hus kan däremot nå ganska nära 100%.
Sen har vi de med väldigt stora omkostnader. En grävmaskinist som sitter och rattar en 25-tons maskin har säkert högre maskinkostnader per timme än lönekostnad.
Men att både ta en hög timpenning och därmed ha plats för omkostnaderna i denna och sen snika på med att fakturera en penna, ett par handskar, 1 kniv, 1 timme offert och faktura skrivning och sen en förhöjd startavgift för att täcka reskostnaden och sen till detta även debitera en timpenning för bilen och sen ...
Ja ni ser vad jag menar.
Jag som kund får betala alla sidoomkostnader två ggr.
Först i en timpenning som är hög nog för att täcka, sen alla omkostnader en gång till, fakturerade som separata punkter.
Redigerat:
Jag är stubbfräsare och brukar bjuda på framkörningsavgiften vid fräsning av flertalet av stubbar.men om det bara är några små så måste man ta en framkörningsavgift annars lönar det sig inte.*********** redigerat ************
Redigerat av moderator:
Som kund måste jag nog säga att det blir bra mycket enklare att göra en upphandling om man får ett timpris med allt inbakat. Dessutom minskar det risken för oschysst spel, där ohederliga hantverkare kan lägga på avgifter till höger och vänster som jag som kund inte kan kontrollera.
Dessutom är det ju som påpekats märkligt om man tar en timpenning med 50% marginal och dessutom fakturerar för löpande kostnader så som material.
Det rimliga är att man som kund betalar för att få en tjänst utförd, dvs man betalar en timpenning eller ett kvadratmeterpris, eller en fast peng för ett tydligt specificerat arbete. Hantverkaren ansvarar sedan för att räkna ut hur mycket han eller hon behöver ta betalt för att kunna utföra arbetet, med alla kostnader medräknade. För det är ju arbete man som kund köper, om jag vill köpa ett par handskar kan jag gå till bygghandeln, men jag vill inte det, utan jag vill ju köpa ett visst arbete.
Dessutom är det ju som påpekats märkligt om man tar en timpenning med 50% marginal och dessutom fakturerar för löpande kostnader så som material.
Det rimliga är att man som kund betalar för att få en tjänst utförd, dvs man betalar en timpenning eller ett kvadratmeterpris, eller en fast peng för ett tydligt specificerat arbete. Hantverkaren ansvarar sedan för att räkna ut hur mycket han eller hon behöver ta betalt för att kunna utföra arbetet, med alla kostnader medräknade. För det är ju arbete man som kund köper, om jag vill köpa ett par handskar kan jag gå till bygghandeln, men jag vill inte det, utan jag vill ju köpa ett visst arbete.
Ja. Du räknade helt baklänges.Mikael_L skrev:
För att jag som egenföretagare ska få ut 25000/mån måste jag fakturera kunden minst 390:- och då ingår inte verktyg, resor och företagsförsäkring och redovisning och för och efterarbete och arbetskläder och kontorsmaterial och egna lokaler för att bedriva sin verksamhet… osv
Så. Fundera istället över skälig lön för en hantverkare med stor kunskap och betala kostnaden eller gör jobbet själv.
Hehe, det här var ett trådlyft som hette duga, en tråd som varit död i över 13 år. 
Om du är egenföretagare så har du egenavgifter istället, så ska du ha en månadslön på 25000 så måste du ta en timpenning på
((25000*1,2897 )/167)*1,25 = 241 kr
Detta under antagandet 167 debiterbara timmar i månaden (väldigt få förunnat, ja), egenavgift som egenföretagare, att man inte inkluderar någon tjänstepension eller annat sånt som många anser är rimligt minimum (detta brukar slå på några enstaka procent till).
Och sen helt uppenbart täcks inga som helst andra av företagets utgifter, bokföring, ev lokaler, ev bil, verktyg, försäkringar osv osv.
Detta är endast lönepengar, och det var nog det som diskuterades där för 13 år sedan, i alla fall var det vad jag beräknande.
Och numera är jag faktiskt egenföretagare själv.
Men du skrev "få ut 25000", du kanske menar efter inkomstskatt, och det kan jag inte räkna ut utan att du anger vilken kommunal skattesats du, om du är medlem i Svenska kyrkan, vilka avdrag du gör och lite sådana uppgifter.
Jag snackade om månadslön, och det är ju ofta det man diskuterar, när man har lönesamtal eller när facket går ut med uppgifter om löner osv.
Vad menar du med "ska få ut 25000/månad" ?H Helena Lundberg skrev:
Om du är egenföretagare så har du egenavgifter istället, så ska du ha en månadslön på 25000 så måste du ta en timpenning på
Detta under antagandet 167 debiterbara timmar i månaden (väldigt få förunnat, ja), egenavgift som egenföretagare, att man inte inkluderar någon tjänstepension eller annat sånt som många anser är rimligt minimum (detta brukar slå på några enstaka procent till).
Och sen helt uppenbart täcks inga som helst andra av företagets utgifter, bokföring, ev lokaler, ev bil, verktyg, försäkringar osv osv.
Detta är endast lönepengar, och det var nog det som diskuterades där för 13 år sedan, i alla fall var det vad jag beräknande.
Men du skrev "få ut 25000", du kanske menar efter inkomstskatt, och det kan jag inte räkna ut utan att du anger vilken kommunal skattesats du, om du är medlem i Svenska kyrkan, vilka avdrag du gör och lite sådana uppgifter.
Jag snackade om månadslön, och det är ju ofta det man diskuterar, när man har lönesamtal eller när facket går ut med uppgifter om löner osv.
Redigerat:
Jag svarade på ett helt annat inlägg. Jag hänger inte riktigt med.Mikael_L skrev:
Hehe, det här var ett trådlyft som hette duga, en tråd som varit död i över 13 år.
Vad menar du med "ska få ut 25000/månad" ?
Men. Idag fakturerar jag som mer eller mindre lärlinging 400:-+ moms. Utan komplikationer