2 875 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Framflyttat bygge pga kylan....
Sida 1 av 2
Måste bara fråga er som vet allt
!
Igår ringde säljaren och meddelade att grunden inte
kan läggas nu pga kylan och snön. Enligt honom är
det 50-60 cm tjäle på tomten (har inte själv kollat).
I vårt kontrakt står det (obs inte ordagrant!!) att
tiderna hålls med förutsättning att det är "normala
markförhållande". Visserligen är det mer vinter än
vad vi i skåne är vana vid, men vad räknas egentligen
som normala förhållande?
Han vill att vi säger ok till att skjuta fram det tills
vädret är bättre och pratar om force major. Att det
är snö och kallt kan väl inte räknas till force major?
Om vi säger "ok, gör det när det blir bättre väder", har
vi då också sagt ok till att flytta fram allt, dvs att vi
inte kan åberopa den lilla kalusulen gällande vite vid
försening som finns med i kontraktet?
Många frågor, men vill ju inte göra eller säga något
som i slutändan innebär att vi sitter där med skägget
i brevlådan!
/Madde
Igår ringde säljaren och meddelade att grunden inte
kan läggas nu pga kylan och snön. Enligt honom är
det 50-60 cm tjäle på tomten (har inte själv kollat).
I vårt kontrakt står det (obs inte ordagrant!!) att
tiderna hålls med förutsättning att det är "normala
markförhållande". Visserligen är det mer vinter än
vad vi i skåne är vana vid, men vad räknas egentligen
som normala förhållande?
Han vill att vi säger ok till att skjuta fram det tills
vädret är bättre och pratar om force major. Att det
är snö och kallt kan väl inte räknas till force major?
Om vi säger "ok, gör det när det blir bättre väder", har
vi då också sagt ok till att flytta fram allt, dvs att vi
inte kan åberopa den lilla kalusulen gällande vite vid
försening som finns med i kontraktet?
Många frågor, men vill ju inte göra eller säga något
som i slutändan innebär att vi sitter där med skägget
i brevlådan!
/Madde
Normala markförhållanden kan ju säkert tas med en nypa salt, det byggs hus året runt i Norrland där det är avsevärt kallare än här normalt sett och där bygger ju Älvsbyhus också så varför skulle lite tjäle orsaka detta undrar man ju, det byggs ett Älvsbyhus sidan om oss nu utanför Ystad och dom håller på med grunden, det var -18 imorse så detta verkar lite märkligt.
Kanske säljaren menar att man inte kan gjuta plattan (om det är det ni ska ha) när det är så kallt, och det stämmer ju. Gjutning tål väl inte lägre temp än typ -4 (nåt sånt iallafall). Kanske är det annolunda när man har torparegrund som Ä-hus..?
Älvbyhus har ju torpargrund och det ska grävas ut en krater att placera plintar, balkar och dom prylarna. Grävmaskinen som börjar jobbet har ju tillbehör som gör att dom kan gräva i tjäle så verkar som dom inte vill ta på sig långkalsongerna och göra det dom har betalt för.
Ja, det är precis så jag menar, som Robban skriver. Ska ni har torparegrund har jag aldrig hört att ett bygge kan bli försenat pga tjäle i marken. Detta ska ju maskinerna klara. Men om det är så att ni ska ha gjuten platta så är det möjligt att väderförhållandena kan ställa till det.
Vi ska ha platta.
Jag förstår att det är för kallt, men det jag egentligen undrar
över är hurvida det är ok för dem att skjuta upp detta?
Det går ju, enligt säljaren, att värma upp marken och gräva
och fylla upp lite extra men då får vi isf stå för den kostnaden.
Men jag personligen tycker att om de ger mig ett datum
för husbygget är det upp till dem att sätta ett datum där de
vet att de kan hålla tiden oavsett väder. Om huset skulle
bli klart tidigare skulle vi ju inte gråta direkt, men det jag
är lite rädd för är att de sedan kan dra ut på det och hänvisa
till att vi sagt "inga problem" tidigare...
/Madde
Jag förstår att det är för kallt, men det jag egentligen undrar
över är hurvida det är ok för dem att skjuta upp detta?
Det går ju, enligt säljaren, att värma upp marken och gräva
och fylla upp lite extra men då får vi isf stå för den kostnaden.
Men jag personligen tycker att om de ger mig ett datum
för husbygget är det upp till dem att sätta ett datum där de
vet att de kan hålla tiden oavsett väder. Om huset skulle
bli klart tidigare skulle vi ju inte gråta direkt, men det jag
är lite rädd för är att de sedan kan dra ut på det och hänvisa
till att vi sagt "inga problem" tidigare...
/Madde
Hur är det med entreprenören?? har ni kollat med dom hur dom har med sin planering ifall ni flyttar fram datumet. Eksjöhus har en byggsamordnare som SKA hjälpa er med detta.
En tanke från mig: Ta inte ett förhastat beslut på något så viktigt som grunden, ni ska ändå bo där i xx antal år, och då är veckor dit eller hit inte så viktiga. Säkra före det osäkra.
Mvh
Jari
En tanke från mig: Ta inte ett förhastat beslut på något så viktigt som grunden, ni ska ändå bo där i xx antal år, och då är veckor dit eller hit inte så viktiga. Säkra före det osäkra.
Mvh
Jari
Även om ni ska ha platta så brukar dom väl gräva djupare än 60cm ?
Våra blivande grannar håller på att bygga ett LB-hus med platta och dom lade ut den sista frigoliten, armeringen och värmeslingorna igår och ska gjuta idag eller imorgon.
Dom säger att det är inga problem att gjuta fast det är så mycket minusgrader som vi har här på morgonen. Dom blandar nått särskilt "frostskydd" direkt i bruket så att det inte ska ta skada av kylan och för att bränna som det ska.
Vi själv ska förvisso ha torpagrund och till oss ska dom börja gräva i slutet av veckan eller början av nästa.. har aldrig vatt tal om att det kan vara för kallt eller att tjälen är för djup.
Våra blivande grannar håller på att bygga ett LB-hus med platta och dom lade ut den sista frigoliten, armeringen och värmeslingorna igår och ska gjuta idag eller imorgon.
Dom säger att det är inga problem att gjuta fast det är så mycket minusgrader som vi har här på morgonen. Dom blandar nått särskilt "frostskydd" direkt i bruket så att det inte ska ta skada av kylan och för att bränna som det ska.
Vi själv ska förvisso ha torpagrund och till oss ska dom börja gräva i slutet av veckan eller början av nästa.. har aldrig vatt tal om att det kan vara för kallt eller att tjälen är för djup.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag tror att jag varit otydlig. Jag menar inte att de ska
göra plattan oavsett väder, det jag menar är att sätter
vi oss i en sämre sits om vi helt enkelt säger "vi skjuter
på det, inga problem". Vad händer med inflyttn.datum?
Skjuts det då också fram automatiskt? Vad händer då med
vitet som ska utbetalas om de inte blir färdiga i tid? De
har byggtid 16 veckor, ska de då räknas från det att de
börjat bygga huset oavsett hur lång tid det än tar innan
de sätter igång? Det kan ju faktiskt bli så att vi inte
"hinns med" direkt som vädret tillåter.
/Madde
göra plattan oavsett väder, det jag menar är att sätter
vi oss i en sämre sits om vi helt enkelt säger "vi skjuter
på det, inga problem". Vad händer med inflyttn.datum?
Skjuts det då också fram automatiskt? Vad händer då med
vitet som ska utbetalas om de inte blir färdiga i tid? De
har byggtid 16 veckor, ska de då räknas från det att de
börjat bygga huset oavsett hur lång tid det än tar innan
de sätter igång? Det kan ju faktiskt bli så att vi inte
"hinns med" direkt som vädret tillåter.
/Madde
Precis min tanke. Vi bygger själva med Myresjöhus och hade vårt bygge blivit försenat i starten, låt säga 3 veckor, så hade de ändå klarat datumet för slutbesiktningen. Ändrar ni bara startdatumet och inte slutdatumet så är det ju det som gäller och då kan de inte dra ut på det hur som helst.
Men man anar ju ugglor i mossen när dom börjar prata force major redan nu eller hur, om det är som du säger att försenad byggstart inte nödvändigtvis innebär någon ändring av slutbesiktningsdatum hade dom ju inte redan nu börjat prata om detta tycker jag.
Jag tror tyvärr att det har rättigheter att skjuta på inflyttningsdatum om de skjuter på gjutningen nu. Och ja kyla mm räknar de som force major.
Förhoppningsvis hinner de med vad de ska i alla fall till nuvarande inflyttningsdatum. Kylan verkar ju släppa om en veckan eller nåt. För det verkar vara kylan i luften som är det stora problemet och inte tjälen i sig.
Förhoppningsvis hinner de med vad de ska i alla fall till nuvarande inflyttningsdatum. Kylan verkar ju släppa om en veckan eller nåt. För det verkar vara kylan i luften som är det stora problemet och inte tjälen i sig.
Aha ni menade så..
Dom vet ju inte hur länge vädret kommer att hålla på att ställa till det.
Iomed att det har med vädret o kylan att göra så tror jag inte förseningsersättningen gäller i och med det dom säger till er. Men när dom väl börjar så gäller nog deras 16 veckor.
Men skulle det vara som stumpen säger så är det ju okej sålänge dom kan hålla sig inom tidsramen men det kan dom ju aldrig veta beroende på väder o vind.
Dom har väl satt sina 16 veckor för att dom vet att det tar ca den tiden att färdigställa huset.. hur kan dom då ändra byggstart med så pass mycket men inte ändra sluttid.
Dom vet ju inte hur länge vädret kommer att hålla på att ställa till det.
Iomed att det har med vädret o kylan att göra så tror jag inte förseningsersättningen gäller i och med det dom säger till er. Men när dom väl börjar så gäller nog deras 16 veckor.
Men skulle det vara som stumpen säger så är det ju okej sålänge dom kan hålla sig inom tidsramen men det kan dom ju aldrig veta beroende på väder o vind.
Dom har väl satt sina 16 veckor för att dom vet att det tar ca den tiden att färdigställa huset.. hur kan dom då ändra byggstart med så pass mycket men inte ändra sluttid.
Framgår ju inte riktigt om dom börjat gräva ännu, om dom inte gjort det så kan dom ju komma en bit på vägen innan varmare vindar kommer, kan ju förbereda så mycket som möjligt, som sagt lite tjäle stoppar ju inte skopan.
Jo precis som hakwa säger så hur vet dom att dom håller byggtiden trots försening med igångsättning? Har dom inte sagt att slutbesiktning skjuts upp så har dom ju redan nu lagt in om force major och kan lugnt dra över tiden och skylla på detta.
När dom börjar prata force major redan innan byggstart så skall ju byggsamordnaren som Jarppan sa hjälpa er nu med vad som gäller.
Jo precis som hakwa säger så hur vet dom att dom håller byggtiden trots försening med igångsättning? Har dom inte sagt att slutbesiktning skjuts upp så har dom ju redan nu lagt in om force major och kan lugnt dra över tiden och skylla på detta.
När dom börjar prata force major redan innan byggstart så skall ju byggsamordnaren som Jarppan sa hjälpa er nu med vad som gäller.
Vi skall i gång i veckan med vår grund (platta) och har 20 grader och en meter snö. (Norrland) tjälen ungefär lika djup Inga problem. Vi byggde ett Älvsbyhus -92 i januari med samma föruttsättningar. Det var inte heller några problem. Det funkade galant. :-?