7 426 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Framdragen sockel i form av allmogelist?
Hej!
Vi ska sätta in ett IKEAkök, Bodbyn (tidigare Lidingö). Funderar på att strunta i den numera endast 8cm höga plastsockeln och istället sätta en 12cm hög golvlist från Allmoge som sockel.
Funderar också på om jag ska ha allmogesockeln framdragen eller ej. Tar gärna smakråd, erfarenheter samt bilder om någon gjort liknande lösning!
Vi ska sätta in ett IKEAkök, Bodbyn (tidigare Lidingö). Funderar på att strunta i den numera endast 8cm höga plastsockeln och istället sätta en 12cm hög golvlist från Allmoge som sockel.
Funderar också på om jag ska ha allmogesockeln framdragen eller ej. Tar gärna smakråd, erfarenheter samt bilder om någon gjort liknande lösning!
När jag satt in ikeakök så har jag helt struntat i ikeas ben och istället spikat en låda med golvsockel/täcksida som framsida. Lådan skruvas sedan i väggen i bakkant, och eventuellt i sidorna om det finns vägg där också. Har blivit mycket enklare än att stå och skruva ben hela dagen.
Vad gäller smakråd tycker jag personligen att en slät front blir bäst, men jag kanske bara är insnöad på "traditionellt" utseende.
Vad gäller smakråd tycker jag personligen att en slät front blir bäst, men jag kanske bara är insnöad på "traditionellt" utseende.
Fick precis veta av hantverkarna att det var så de tänkt göra (ställa skåpen på en låda istället för ben). Frågan som uppstår då är ju hur man städar under skåpen? (inte för att det tillhör mina vardagssysslor men att ha möjligheten skulle kännas bra).Exostor skrev:När jag satt in ikeakök så har jag helt struntat i ikeas ben och istället spikat en låda med golvsockel/täcksida som framsida. Lådan skruvas sedan i väggen i bakkant, och eventuellt i sidorna om det finns vägg där också. Har blivit mycket enklare än att stå och skruva ben hela dagen.
Har du sockeln framdragen eller lite inskjuten under skåpen?
Min sockel är inskjuten under skåpen, ungefär 5 cm. Lådan är alltså ungefär 55 cm bred från vägg.
Städning är inget problem eftersom lådan är "tät" och ingen ser vad som finns där inne om man inte lyfter bort skåpen.
Städning är inget problem eftersom lådan är "tät" och ingen ser vad som finns där inne om man inte lyfter bort skåpen.
Har man en profilerad sockel så är det ju snyggast att ha den framdragen/synlig. Det är dock tyvärr opraktiskt/obekvämt att inte kunna få in fötterna en bit under skåp/bänk. Har man en traditionellt funktionalistisk (svensk?) indragen sockel så är snygg profilering mer el mindre bortkastat. Å andra sidan så får man ju en snyggt löpande ihopbunden sockel runt hela rummet om man har samma under skåpen som runt väggarna i övrigt. Ska man ändå bygga en låda att ställa skåpen på så kostar det inte många kronor extra för några få meter profilerad sockel jämfört med ful icke vattentålig spånskiva (mdf). Det kan det ju absolut vara värt bara för känslan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, upptäckte senast idag att jag inte städar där allt för ofta... Sonen hällde ut ett glas vatten mot sockeln så att jag var tvungen att ta loss den och torka. Den IKEAsockel jag har i FAKTUM-köket sätts fast med clips som enkelt kan klipsas av och på. Just vid den händelsen idag var det väldigt skönt att kunna ta bort sockeln torka bort vattnet som runnit in under millimeterspringan mot golvet.KnockOnWood skrev:
Har hört många säga just detta att man har fötterna under skåpen. Så idag har jag vid flera tillfällen i köket stoppat upp i den ställning jag automatiskt ställt mig i och tittat ned på mina fötter. De har inte varit i närheten av ens skåplinjen. DEFINITIVT inte UNDER skåpen. Så det kommer nog inte att bekomma mig ;-)Oldboy skrev:Har man en profilerad sockel så är det ju snyggast att ha den framdragen/synlig. Det är dock tyvärr opraktiskt/obekvämt att inte kunna få in fötterna en bit under skåp/bänk. Har man en traditionellt funktionalistisk (svensk?) indragen sockel så är snygg profilering mer el mindre bortkastat. Å andra sidan så får man ju en snyggt löpande ihopbunden sockel runt hela rummet om man har samma under skåpen som runt väggarna i övrigt. Ska man ändå bygga en låda att ställa skåpen på så kostar det inte många kronor extra för några få meter profilerad sockel jämfört med ful icke vattentålig spånskiva (mdf). Det kan det ju absolut vara värt bara för känslan.
Ja men då så. Då är det ju självklart bara att köra på en synlig snygg profilerad sockel.Lisa_72 skrev:Har hört många säga just detta att man har fötterna under skåpen. Så idag har jag vid flera tillfällen i köket stoppat upp i den ställning jag automatiskt ställt mig i och tittat ned på mina fötter. De har inte varit i närheten av ens skåplinjen. DEFINITIVT inte UNDER skåpen. Så det kommer nog inte att bekomma mig ;-)
Klicka här för att svara