Hej var och ritade ett fint kök med ballingslöv i förra veckan, men har två frågor som jag vill kolla med oberoende personer

1. Jag vill flytta spisen cirka 1,5 meter och därav fläkt, säljaren påstod att det inte var några problem utan att det var bara dra ett nytt rör till befintligt skorsten och att det skulle vara smärtfritt

2. Jag vill gärna flytta vask och därav vatten o avlopp cirka 50cm , behöver jag dra nya vattenledningen genom golvet eller går det att lösa ovanför golvet ?

Tacksam för svar

Lite kommentarer från en som också har möblerat om både spis och vask:

1. Smärtfritt? För vem? Det är ju knappast säljaren som kommer att utföra arbetet. Vad presenterade han för lösning? Tekniskt sett så är det bara en förlängning av röret, men min erfarenhet med imkanaler är att de tar oerhört mycket plats om de ska gå dolt pga isolering och ev rensluckor osv. Men du kanske har mycket plats ovanför skåpen för att dra kanalen synligt.

2. Flytta vasken 50 cm borde inte vara några problem. Dra avloppet i sockeln under skåpen. Vattnet likaså.

Fast tveka inte att flytta spis och vask om du vill ha det så. Det där är så små förändringar att det inte borde innebära alltför mycket problem.

Tänker du göra arbetet själv eller leja bort det?

För mycket böjar på imkanalen försämrar oxå sugförmågan, har för mig att en 90 graders böj minskar suget med 50% ?? Någon som vet bättre ??

ritade ett nytt kök och behöver inte flytta fläkten :)

vasken flyttas bara 2 dm typ

verktygsgurun skrev:
För mycket böjar på imkanalen försämrar oxå sugförmågan, har för mig att en 90 graders böj minskar suget med 50% ?? Någon som vet bättre ??
för varje meter horisontell rör tappar den 20m3/h, för varje 90gr böj 120m3/h.

dvs du köper en fläkt som drar 650m3/h, som då är värdet om du har rakt rör mot himmelen, sän drar man av för varje meter hori och böj.

jag köpte ny fläkt, monterade den 2,5m längre bort och det funkar bra...bättre än gamla kryddhyllsfläkten iallafall.

kom i håg att isolera röret om du ska bygga inn den, 3cm stenull rundt om.

Tack ! jag har sparat texten....:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.