Vägen till och genom vårt skogsskifte är en servitutsväg som vi och flera andra har del i. Av de andra är det i huvudsak två som använder vägen förutom vi.
De andra som har större traktorer klarar sig bra trots att vägen inte har fått något riktigt underhåll sedan före kriget men jag skulle gärna göra några smärre underhållsarbeten på de allra värsta ställena. På extrem lågbudget som vanligt.

I synnerhet är det två ställen där stenar på 3-4 kubikmeter knuffas inåt och uppåt av tjälen så att traktorhjulet och kärran måste klättra över dem. Ännu då jag var liten var det gott om plats men de kryper inåt. De är på skiftesgrannens mark men i och med servitutet har vi ju rätt att hålla vägen farbar.
För att inte reta skiftesgrannen i onödan skulle jag gärna spränga/spjälka bort bara den ändan av de båda stenarna som sticker in på vägen.
Alla bekanta som skulle kunna tänkas spränga på svart har förlorat dynamitpappren på grund av skärpta bestämmelser. Jag kunde inte skaffa dynamitpapper på grund av samma skärpta bestämmelser. Att ta ut en professionell sprängare med borrobot och allt skulle bli onödigt kostsamt för så små arbeten. Stenarna är för stora för att elda bort och dessutom på för brandfarligt ställe.

Då återstår alltså antingen stenkilar eller något stenspräckningsmedel till exempel Bendof Snigamit. Jag har möjlighet att låna en Cobra att borra med så borrningen är inget problem.

Vad rekommenderar ni för stenspräckningsmedel eller blir det att kila på gammalt vis?

Det finns en tråd (kanske fler) på forumet där folk beskriver hur man spräcker sten med uträtade grilltändare. Det kanske kan vara något?

BigR
Spräckkilar är ju effektivt, särskilt när du nu redan har en rejäl maskin.

Jag röstar också på spräckkilar, då får du allt klart direkt. Vi hade också en cobra för att borra, går som en dans. Du kan lägga lite olja på mittenkilen så minskar du friktionen.

R
Kilar utan tvekan.

HME tools

Tack för era svar!

Nej någon grilltändare blir det inte....... för det första finns det ingen elektricitet längs en skogsväg och för det andra är jag ute efter effektivitet. Det är inga småstenar. Kanske en halvkubik att spräcka bort från var och en.

Jasså.....jag trodde att stenspräckningsmedlen hade konkurrerat ut kilarna....... men kanske jag borde smida en omgång kilar åt mig. De kostar ju en förmögenhet att köpa.
Får fundera närmare på det där!

En hydraulisk darda splitter borde väl funka till detta. Drivs med ett litet bensindrivet powerpack.

Redigerat:
R
H heimlaga skrev:
Tack för era svar!

Nej någon grilltändare blir det inte....... för det första finns det ingen elektricitet längs en skogsväg och för det andra är jag ute efter effektivitet. Det är inga småstenar. Kanske en halvkubik att spräcka bort från var och en.

Jasså.....jag trodde att stenspräckningsmedlen hade konkurrerat ut kilarna....... men kanske jag borde smida en omgång kilar åt mig. De kostar ju en förmögenhet att köpa.
Får fundera närmare på det där!
Vill du ha effektivitet

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=138&t=13499&lv=1&hilit=krut

Tyvärr har jag ingen tillgång till krut...... eller rättare sagt skulle jag väl kunna blanda till en rejäl sats svartkrut av svavlet som morfar hittade på vägkanten en gång på 60-talet och koka egen salpeter av jord som man har dränkt i grispiss och låtit ligga under tag ett år....... men med tanke på hur lätt det blir statisk elektricitet och självantändning i svartkrut så har jag ingen lust.

Jag gick laddarkursen och har tentat och fått godkänt men sedan fordras det ett års praktik som hjälpladdare på heltid innan man får ut dynamitpappren. Företagen som spränger så mycket att de kan ta in hjälpladdare på heltid vet ju om det där så förutsättningen för att få bli hjälpladdare är att man lovar att arbeta minst ett år ofta två år helt utan lön.
Det hade jag inte råd med så därför blev det inga dynamitpapper för mig....... så något krut får jag inte ut.
Fan ta byråkratjävlarna och ockerarbetsgivarna.

Problemet med kilar är att man inte kan klyva loss en ända av en sluttande sten. Jag har provat det och vet att det bara blir urslag kring hålen i bästa fall. I värsta fall får man inte loss kilen.

Man kan om man har vapenlicens köpa svartkrut, för eget laddande av patroner, ett kilo schweizisk svartkrut kostar cirka 115 euro.

R
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan om man har vapenlicens köpa svartkrut, för eget laddande av patroner, ett kilo schweizisk svartkrut kostar cirka 115 euro.
Varför svartkrut när man kan köpa jaktkrut dvs det krutet som används när man handladdar jaktpatroner.

Jag har själv inte haft problem med spräckning i kanten av en stora stenar men om du har tillgång till en cobra så skulle jag ta den risken.

R RapidSledge skrev:
Varför svartkrut när man kan köpa jaktkrut dvs det krutet som används när man handladdar jaktpatroner.
Tja det var det som nämdes, men om det går med modernt krut också så är det ju bra. Kan få det litet billigare.

BigR
Vissa stenar/hällars form gör att det blir är knepigt att få igång avverkningen med kilar. Särskilt om man inte kan frilägga helt. Stenens hårdhet och struktur spelar också in. Jag skulle göra ett försök och ha bra med reservkilar i händelse av fastkilning. Om det inte fungerar tillfredsställande så kan du ta till och ösa på med Snigamit som reservalternativ. Snigamiten tar ju lite mer tid på sig och är också temperaturberoende.

Det funkade bra med snigamit när vi sprängde en stor sten av hårt urberg här hemma. Stenen var möjligen av gabbro, gråsvart, ganska finkornig, hård och rätt seg. Morgonen efter vi borrat och fyllt i enligt instruktion så låg stenen i bitar.
Vet inte hur det står sig ekonomiskt mot kil, just snigamit (finns andra märken) är ganska dyrt för liten burk. Särskilt med tanke på att di säger att det består av bränd kalk 90% och cement 10%. Nästa gång ska jag nog försöka göra eget sprängbruk, av kalksten som jag bränner till bränd kalk i vedpannan och vanlig cement. Återkommer om resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.