4 531 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Frågor om serverrack
Planerar inredningen av mitt blivande teknikrum. Förutom elcentral och lite förvaring avser jag att ha ett 19-tumsrack. Detta rack ska innehålla patchpanel, nätverksswitch etc men jag vill även kunna rackmontera några servrar i det. Efter lite efterforskningar har jag fastnat för detta rack - verkar det vettigt?
http://www.dustin.se/product/5010492413/apc-netshelter-4-post-open-frame-rack/
Nästa fråga är hur jag ska placera racket i rummet. Jag har ingen tidigare erfarenhet av rackservrar, så jag vet inte vad man behöver tänka på. Teknikrummet är rätt begränsat i storlek. Jag tror mig ha förstått att jag måste ha stort utrymme framför racket (lika stort som racket är djupt, antar jag) för att kunna montera in servrar på skenor. Behöver jag även utrymme bakom racket för att hantera kablage? I så fall hur mycket utrymme - räcker 20 cm till vägg bakom? Behöver jag utrymme på sidorna (annat än för att kunna nå baksidan), och i så fall hur mycket? Måste jag i så fall ha utrymme på båda sidorna, eller kan jag placera ena sidan mot en vägg?
Andra kloka rekommendationer? Tacksam för svar och förslag.
http://www.dustin.se/product/5010492413/apc-netshelter-4-post-open-frame-rack/
Nästa fråga är hur jag ska placera racket i rummet. Jag har ingen tidigare erfarenhet av rackservrar, så jag vet inte vad man behöver tänka på. Teknikrummet är rätt begränsat i storlek. Jag tror mig ha förstått att jag måste ha stort utrymme framför racket (lika stort som racket är djupt, antar jag) för att kunna montera in servrar på skenor. Behöver jag även utrymme bakom racket för att hantera kablage? I så fall hur mycket utrymme - räcker 20 cm till vägg bakom? Behöver jag utrymme på sidorna (annat än för att kunna nå baksidan), och i så fall hur mycket? Måste jag i så fall ha utrymme på båda sidorna, eller kan jag placera ena sidan mot en vägg?
Andra kloka rekommendationer? Tacksam för svar och förslag.
Beroende på vilka servrar du ska ha så är ju ett stort avstånd framför att föredra, gärna 1 meter fritt, en fullstor server med lite hårddisk väger lätt 40-50kg, det blir rätt trixigt om det är kort om utrymme att få i en sådan.
Sen bör det ju även vara rätt fritt bakom, dels för kablar så man inte får ett enda trassel där, men sen så blåser ju även fläktarna bakåt i de flesta servrar och det är ju då viktigt att luften kan cirkulera ordentligt, kan ju rent ekonimiskt vara fördelaktigt om du kan få ut den varma luften ur rummet och använda till annat.
Sen hänger ju mycket på hur många servrar du ska ha, mina gamla IBMare drog väl sådär 800W/st och det blir en hela massa värme av detta, sen finns det ju små servrar som är gjorda för att vara energisnåla och även därmed gör väldigt lite värme.
Jag skulle nog själv kört minst1 meter fritt framför och 50cm bakom.
Sen bör det ju även vara rätt fritt bakom, dels för kablar så man inte får ett enda trassel där, men sen så blåser ju även fläktarna bakåt i de flesta servrar och det är ju då viktigt att luften kan cirkulera ordentligt, kan ju rent ekonimiskt vara fördelaktigt om du kan få ut den varma luften ur rummet och använda till annat.
Sen hänger ju mycket på hur många servrar du ska ha, mina gamla IBMare drog väl sådär 800W/st och det blir en hela massa värme av detta, sen finns det ju små servrar som är gjorda för att vara energisnåla och även därmed gör väldigt lite värme.
Jag skulle nog själv kört minst1 meter fritt framför och 50cm bakom.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Normalt sett behöver man komma åt baksidan ja. Dock bereonde på vad du har för rack så kan man fuska lite. Mitt IBM rack står på hjul så jag drar helt enkelt ut hela racket vid behov 
Sen tycker jag att du ska ta en titt på blocket osv och se om du itne kan hitta ett begagnat rack till betydligt trevligare priser.
Du ska lätt kunna spara hälften av pengarna mot Dustins pris och de slantarna kan man ju köpa lite "rackfyllning" för
Sen tycker jag att du ska ta en titt på blocket osv och se om du itne kan hitta ett begagnat rack till betydligt trevligare priser.
Du ska lätt kunna spara hälften av pengarna mot Dustins pris och de slantarna kan man ju köpa lite "rackfyllning" för
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Tänk på att det där priset på racket är ex moms. Eftersom jag testade privatperson och då fanns inte racket som sagt...
Som Mats skrev, ta en titt på blocket först och främst för där kan du hitta en hel del rackskåp. Hade du inte bott så långt bort så hade du fått köpa mitt fullstora skåp för en 200:-.
Men åter till dina frågor:
Normalt sett så har du "plats" för att hantera kablage i skåpet som helst ska buntas mot sidorna. Detta för att underlätta luftflödet i skåpet.
Du kan ju alltid köpa ett par Microservers från HP som du sen ställer upp på hyllplan i skåpet? Dessa har en PSU på 150W och jag kör själv en N36L som vi strömmar 1080p trådlöst till vår MacMini utan några som helst problem.
Nu kommer vi dock byta upp oss till deras nyaste i höst.
Som Mats skrev, ta en titt på blocket först och främst för där kan du hitta en hel del rackskåp. Hade du inte bott så långt bort så hade du fått köpa mitt fullstora skåp för en 200:-.
Men åter till dina frågor:
Normalt sett så har du "plats" för att hantera kablage i skåpet som helst ska buntas mot sidorna. Detta för att underlätta luftflödet i skåpet.
Du kan ju alltid köpa ett par Microservers från HP som du sen ställer upp på hyllplan i skåpet? Dessa har en PSU på 150W och jag kör själv en N36L som vi strömmar 1080p trådlöst till vår MacMini utan några som helst problem.
Tack för bra svar.
Racket blir en viktig del i min infrastruktur, så jag lägger gärna ett par tusenlappar extra på att få till rätt lösning. Alltså känns priset på Dustinracket inte avskräckande. Vad gäller begagnatmarknaden på Blocket etc verkar det finnas det rimligt gott om rackskåp, men ont om öppna rack som detta. Eftersom jag inte har något behov av att stänga till runt utrustningen antar jag att jag får bättre luftväxling och större flexibilitet med ett öppet rack?
Utrymmet framför racket blir inget problem, där kommer vara gott och väl en meter. Utrymmet bakom vill jag inte göra större än absolut nödvändigt. Därför sannolikt en bra idé med hjul som Mats föreslår. APC-racket från Dustin bör jag kunna ställa på en platta som jag monterar rejäla hjul på.
Jag tolkar er som att något särskilt utrymme på sidorna inte behövs, dvs racket bör kunna ställas nästan invid väggen? Möjligen en decimeter eller så för att kunna organisera kablar på utsidan.
Racket blir en viktig del i min infrastruktur, så jag lägger gärna ett par tusenlappar extra på att få till rätt lösning. Alltså känns priset på Dustinracket inte avskräckande. Vad gäller begagnatmarknaden på Blocket etc verkar det finnas det rimligt gott om rackskåp, men ont om öppna rack som detta. Eftersom jag inte har något behov av att stänga till runt utrustningen antar jag att jag får bättre luftväxling och större flexibilitet med ett öppet rack?
Utrymmet framför racket blir inget problem, där kommer vara gott och väl en meter. Utrymmet bakom vill jag inte göra större än absolut nödvändigt. Därför sannolikt en bra idé med hjul som Mats föreslår. APC-racket från Dustin bör jag kunna ställa på en platta som jag monterar rejäla hjul på.
Jag tolkar er som att något särskilt utrymme på sidorna inte behövs, dvs racket bör kunna ställas nästan invid väggen? Möjligen en decimeter eller så för att kunna organisera kablar på utsidan.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
De flesta rack är öppna i grunden och sen köper man till dörrar och sidor.
Dvs de går att montera av på i princip alla rack jag ahr stött på (några äldre elkapsling som var helsvetsade men det var också X antal år sen och det var nog 24" rack när jag tänker efter)
Det bästa när det gäller hjul är ett rack som har sådanna direkt eller som är gjort för montering av hjul. Ska vara rätt kraftiga prylar dock då ett fullsmetat rack nog kan närma sig tonnet
Dvs de går att montera av på i princip alla rack jag ahr stött på (några äldre elkapsling som var helsvetsade men det var också X antal år sen och det var nog 24" rack när jag tänker efter)
Det bästa när det gäller hjul är ett rack som har sådanna direkt eller som är gjort för montering av hjul. Ska vara rätt kraftiga prylar dock då ett fullsmetat rack nog kan närma sig tonnet
Aha, det visste jag inte att man kan montera av dörrar och sidor - tack för tipset! Då ska jag hålla koll på begagnatmarknaden även för skåp den närmaste tiden.
Tänkte ställa UPS:en utanför racket och därmed hålla ner vikten något, men visst ska jag använda kraftiga hjul.
Tänkte ställa UPS:en utanför racket och därmed hålla ner vikten något, men visst ska jag använda kraftiga hjul.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden