16 337 läst ·
60 svar
16k läst
60 svar
Frågor om mjuklödning kopparrör
Lödkopplingar är ju billiga, så jag kan rekommendera att offra några till testlödningar som du sedan kapar upp på längden för att studera resultatet.M -MH- skrev:
Det har krypit in ordentligt , du kan värma lit längre ut på muffen så rinner inte den andra sidan bort , och värma lagom så inte tennet inte oxiderar ( blir svart ) se bara till att kopparn är ren , den ska blänka och på med flussen
Jaha, då kapade jag fel rör då... Vid T-koppling av två rör skall ju ena änden vara 40mm kortare än den andra (om det är 40 c-c). Men nu blev den andra änden 40mm kortare... 
Löda isår och sätta in nytt rör? Har ingen skarvmuff till 28mm hemma, och saluförs inte i detaljhandeln direkt. Samt att det inte ser bra ut.
Löda isår och sätta in nytt rör? Har ingen skarvmuff till 28mm hemma, och saluförs inte i detaljhandeln direkt. Samt att det inte ser bra ut.
Bara att värma lite extra och snurra runt på muffen med en polygrip utan att klämma till den ,
Samt värma röret lite ,torka av med en fuktig trasa , nu är det förtennt och kommer att bita bra med lite mera tenn , det smyger in bra , se till att rören är rena och på med mera fluss så ordnar det sig
Kan ta emot lite när muffen ska tillbaka , bara att värma lite till så smyger den ner
Samt värma röret lite ,torka av med en fuktig trasa , nu är det förtennt och kommer att bita bra med lite mera tenn , det smyger in bra , se till att rören är rena och på med mera fluss så ordnar det sig
Kan ta emot lite när muffen ska tillbaka , bara att värma lite till så smyger den ner
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kan vara lite bökigt att komma åt ibland. ca 10mm mellan tången och taket, syntes inget efteråt. Röret bredvid var jag närmare taket, ca 5 mm. Då blev det två svagt bruna fläckar.
Är nöjd med Falu snap, lätt att sätta upp och ta ner rören när man skall löda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nöjd med Falu snap, lätt att sätta upp och ta ner rören när man skall löda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M -MH- skrev:
Precis, falusnap har fördelar. Purusklamman har ju som redan nämnts ett sidomontage på ca 30º och locket snäpps fast i mitten = Värdelöst!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Slösurfade vidare in hos Purus...
Purus verkar ha slopat den klamman. Sålde den för dåligt månntro?!
http://www.purus.se/produkter/purusklamman/
Den nya varianten ser mer lik ut som Falusnap och har en bredare applikation med 10-16 i samma klamma. "Purusklamman Flexi"
http://www.purus.se/produkter/purusklamman-flexi/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har märkt att det är lite vingelmån i de där lödmuffarna. Så lätt hänt att det inte blir riktigt rakt när man skarvar rör i längre stråk. Nu har jag tex 3,4 m rör där det skall vara två avstick ungefär i mitten med 50cm mellanrum. Istället för att göra dessa fyra lödningar i taket, funderade jag åp att löda ihop detta i någon slags jigg på bänk? En lång, rak planka med några klammer satta på lite distans och rakt såklart. Lätt att komma åt och löda på avsticken (någon dm till en ballofix) dessutom.
Eller är det bara att få upp det i taket och löda på? Det går ju rätt bra det med, men lite tråkigare arbetsställning.
Eller är det bara att få upp det i taket och löda på? Det går ju rätt bra det med, men lite tråkigare arbetsställning.
Min erfarenhet är att det går fortare att löda på plats, även om arbetsställningen som sagt inte alltid är den bästa. Annars är det alltid risk att det inte riktigt passar när man ska sätta upp det som du själv är inne på.
I det specifika fallet du beskriver hade jag nog lött på T-muffen på ena röret lött det sista på plats.
I det specifika fallet du beskriver hade jag nog lött på T-muffen på ena röret lött det sista på plats.
Tack, jag kör nog uppe i taket då. Löder på det ena T-korset och avstick, sen passar in röret. Nu är det iofs bara 50cm mellan avsticken, vet inte hur jag skall på det snygg riktigt. Kanske bara att låta det hänga fritt i ena änden?
