Hej!

Vi har Yale doorman på ytterdörren och fjärrstyrd garageport. Men sen har vi ett par dörrar som det går nyckel till också, faktum är att dessa tre dörrar har tre olika nycklar, vilket känns onödigt. Dessutom har vi endast en nyckel som passar i vår groventré som är vägen in i huset ifall Yale doorman skulle sluta fungera.

Bostadshus
1. Ytterdörr (Yale Doorman), ytterdörren är bytt av förra husägaren och modern.
2. Groventre Assa oval cylinder med endast en nyckel. Låshus har märkning 8765 och även texten Ruko. Ser ut att vara original, hus byggt 79/80. Dörr är nog också original, med ett käckt fönster. Inga egentliga planer på att byta dörren om det inte är motiverat.
3. Altandörr med täckbricka på utsidan och Assa 1307 med tre nycklar till (nytt).

Förråd/garage
1. Garageport motordriven med fjärrkontroll
2. Dörr med oval cylinder Assa nyare låshus utan märkning (men man ser att det är bytt). Tre nycklar som alla går kärvt.

Jag går i tankarna på att byta cylindrar så att nyckeln till altandörren passar i alla. Men räcker detta? Jag har läst mig till att oval cylinder inte är godkänt för entredörr, och groventren är lika lätt att använda som väg in som ytterdörren. Vår situation med lika många nycklar som dörrar känns onödig, risken finns att vi inte kommer in om elektroniken skulle kärva på antingen garaget eller hemmet.

Tacksam för råd och tips på hur vi ska tänka och vad som bör göras.

Du kan byta så att du får lika låsning (amma nyckel) till samtliga dörrar med nyckellåsning.
Det stämmer att ovala låscylindrar inte är godkända i vanliga dörrar in till bostadshuset om ditt försäkringsbolag ställer krav på godkänd låsning, om din försäkring inte har sådana villkor så är du fri att använda vad du vill.
Låshus ASSA 8765 uppfyller krav för "godkänd" låsning (KL3) om den är beslagen med dubbla runda låscylindrar med kontrollerbar demontering och det sitter ett godkänt säkerhetsslutbleck, det kan även finnas krav på bakkantssäkring så hela dörrmiljön uppfyller kraven.

Är det ett fristående garage du har så räcker det oftast med en oval låscylinder där (KL2) om du inte förvarar höga värden i garaget (hit räknas inte en bil med egen försäkring).

En altandörr (fönsterdörr) gäller andra regler för då det egentligen är ett fönster och inte en dörr så räcker det med ovala låscylindrar i den dörren.
Däremot beroende på krav så kan det krävas klassade beslag eller en klassad spanjolett och även här kan det krävas bakkantsbeslag om dörren är utåtgående (det finns gångjärn som uppfyller krav på bakkantsbeslag).
Däremot brukar jag rekommendera att man monterar en c-profil eller secustrip som är ett brytskydd som täcker hela framkanten på dörren om man vill förbättra säkerheten.
C-profil eller secustrip kan även vara bra på källardörrar eller andra dörrar där en tjuv kan arbeta ostört.

TL;DR Om du inte har några försäkringskrav så kan du använda ovala låscylindrar överallt om du så önskar.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag har försökt lusläsa villkoren och hittar inget om krav på lås annat än att man inte får förvara nyckeln utomhus eller skriva sin adress på nyckelknippan (kanske inte exakt de orden, men den innebörden). Däremot vill man ju gärna göra rätt och tidigare ägare hade inbrott genom groventrén just. Det finns larm installerat efter detta och det är ett ganska påkostat larm med mycket grejer.

Men om jag förstår ditt svar rätt så kan jag komplettera mitt befintliga låshus på groventren med bättre cylinder och ha nyckellåsning både på insida och utsida (vilket känns smart med tanke på att det är fönster på denna dörr). Om vi ska investera några kronor i detta vill vi gärna göra rätt.

Bästa svaret

Ja du kan komplettera 8765 med runda dubbel låscylindrar 1312 (då du hade d13) samt 3212 (+höghållfasthetsskruv).
Om ni sover nära den dörren så kanske nyckel från insidan inte är det bästa alternativet, utrymning och godkänd låsning krockar ofta.
Nycklar ska inte märkas med adress osv det är riktigt samt att reservnyckeln ska inte finnas tillgänglig i husets närhet, så ingen nyckel under mattan, blomman eller vid garaget.
Du kan även ringa ditt försäkringsbolag efter påsken och fråga om de ställer krav på låsning men du bör alltid kontrollera dokumentationen och avtalen som du gjort då det är dom som är giltiga i slutändan.

Lite tankar om säkerhet.
Fysisk säkerhet (lås, brytskydd, dörrar, fönster). (grundskydd)
Larm, alarmerar när något sker. (kompletterande skydd)
Kamera, övervakar vad som sker och visar ett händelsebelopp. (kompletterande skydd)
Säkerhet är bra men det måste fungera utan för stora ingrepp i vardagen.

• Gilla
Sackaros och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen! Det uppskattas verkligen.

S Sackaros skrev:
Hej!

Vi har Yale doorman på ytterdörren och fjärrstyrd garageport. Men sen har vi ett par dörrar som det går nyckel till också, faktum är att dessa tre dörrar har tre olika nycklar, vilket känns onödigt. Dessutom har vi endast en nyckel som passar i vår groventré som är vägen in i huset ifall Yale doorman skulle sluta fungera.

Bostadshus
1. Ytterdörr (Yale Doorman), ytterdörren är bytt av förra husägaren och modern.
2. Groventre Assa oval cylinder med endast en nyckel. Låshus har märkning 8765 och även texten Ruko. Ser ut att vara original, hus byggt 79/80. Dörr är nog också original, med ett käckt fönster. Inga egentliga planer på att byta dörren om det inte är motiverat.
3. Altandörr med täckbricka på utsidan och Assa 1307 med tre nycklar till (nytt).

Förråd/garage
1. Garageport motordriven med fjärrkontroll
2. Dörr med oval cylinder Assa nyare låshus utan märkning (men man ser att det är bytt). Tre nycklar som alla går kärvt.

Jag går i tankarna på att byta cylindrar så att nyckeln till altandörren passar i alla. Men räcker detta? Jag har läst mig till att oval cylinder inte är godkänt för entredörr, och groventren är lika lätt att använda som väg in som ytterdörren. Vår situation med lika många nycklar som dörrar känns onödig, risken finns att vi inte kommer in om elektroniken skulle kärva på antingen garaget eller hemmet.

Tacksam för råd och tips på hur vi ska tänka och vad som bör göras.
För att ha godkänd låsning bör du ha endast rund cylinder eller använda rund cylinder och vred mellan cylinder och handtag (som finns i låskista exempelvis asså 2002) där du kan stänga av vredets funktion med borta-hemma funktionen. I ditt fall bör du kunna beställa runda cylindrar i samma nyckelnummer som din altandörrslås. Vill du ha vred så bör du ha en kista för cylindrar och vred.. om din Yale doorman skulle få slut på ström så kan du starta det med ett 9volt batteri (y)

Bara för att uppdatera så har jag bytt cylindrar nu. Rund cylinder med låsning inne och ute i groventré samt en "vanlig" cylinder till förrådet/garaget. Allt gick toppen, men cylindern till förrådet/garaget sticker ut lite från cylinderbeslaget, så det bör jag fixa. Kanske byta dörrtrycket i samma veva. Känns mindre akut då det är en byggnad skild från bostaden.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Bara för att uppdatera så har jag bytt cylindrar nu. Rund cylinder med låsning inne och ute i groventré samt en "vanlig" cylinder till förrådet/garaget. Allt gick toppen, men cylindern till förrådet/garaget sticker ut lite från cylinderbeslaget, så det bör jag fixa. Kanske byta dörrtrycket i samma veva. Känns mindre akut då det är en byggnad skild från bostaden.
Bara en djupare cylinderring då (y)

S Sackaros skrev:
Allt gick toppen, men cylindern till förrådet/garaget sticker ut lite från cylinderbeslaget, så det bör jag fixa.
Om cylindern sticker ut mer än 2mm så rekommenderar man att du byter cylinderring.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.