Kan man gå ut ur väggen med vp slangen med lösa fk i och in i anslutningpunkten på badet?

Blir svårt att flytta det då men...

Vet iofs inte. men slangen är avsedd för fast förläggning. Om du går med den från vägg till karet så använder du slangen som anslutningskabel, vilket den med stor sannolikhet inte är godkänd för. Troligen är inte FK heller godkänd som anslutningskabel, för styv.

Grottan skrev:
En säkerhetsbrytare skall inte bryta jorden, den skall förbli obruten.
Jag menar ju så klart nolla och fas....fast det förstog nog de flesta :P

lillePer skrev:
Kan man gå ut ur väggen med vp slangen med lösa fk i och in i anslutningpunkten på badet?

Blir svårt att flytta det då men...
Om du fäster fast slangen godkänt hela vägen och ser till att slangen går in i kopplingsutrymmet och sitter fast där så ska det inte vara något problem.

Men som du själv skriver, blir jobbigt att flytta karet och framförallt få fast slangen samt koppla in den i karet då karet måste stå där det ska vara i det fallet.

Varför inte bara dra VP röret från undersidan av karet till centralen/jordfelsbrytaren och dra in en EKK i röret (är det långt och krokigt kan du skala bort manteln på det som ligger i röret. Låt sedan EKK'n gå in på undersidan av en IP klassad säkerhetsbrytare (med korrekt förskruvning). Anslut sedan karet med en gummikabel till säkerhetsbrytaren med en förskruvning som är anpassad för gummikabel.

Snyggt, enkelt och servicevänligt.

Det var mer med tanke på fukten som jag undrade... Då vissa kablar inte får förläggas i våtrum så undrade jag hur det var med fk i slang...?

Problemet med slangen är att den åldras och kommer efter nått år att spricka och gå sönder om man måste flytta på karet. Då har man bara ren fk hängande under och det är garanterat inte OK

Det verkar vara en hel otroligt mängd olika bud på vad som gäller eller rekommenderas vid installation av bubbelbad.

Om jag förstått det rätt är det viktiga att ha både brytare samt JFB samt rätt IP klassning på en eventuell kopplingsdosa, i mitt fall tror jag faktiskt att det blir en sådan i anslutning till badet. Gillar inte riktigt tanken av en lös kabel ut från väggen.

Angående 10->16A som Fredda_P skriver om, är det bara att byta ut själva botten-delen från 10A till 16A? Hade faktiskt tänkt dra 2.5mm kabel, ifall det skulle bli problem. Bättre lite för mycket än mycket för lite brukar jag säga...

Till sist, om jag skulle lägga in JFB på hela rummet, tror det måste vara minst två olika avsäkringar till det, finns det då speciella brytare eller måste jag ha en liten till varje krets?

Det är sällan det bara finns ett korrekt sätt... :)

//Patrik

MUSS skrev:
Det verkar vara en hel otroligt mängd olika bud på vad som gäller eller rekommenderas vid installation av bubbelbad.

Om jag förstått det rätt är det viktiga att ha både brytare samt JFB samt rätt IP klassning på en eventuell kopplingsdosa, i mitt fall tror jag faktiskt att det blir en sådan i anslutning till badet. Gillar inte riktigt tanken av en lös kabel ut från väggen.
Jag tror faktiskt det är en god ide att sätta en anslutningsdosa och en anslutningskabel till karet.

MUSS skrev:
Angående 10->16A som Fredda_P skriver om, är det bara att byta ut själva botten-delen från 10A till 16A? Hade faktiskt tänkt dra 2.5mm kabel, ifall det skulle bli problem. Bättre lite för mycket än mycket för lite brukar jag säga...
Nja, bara och bara, ledningsdimensionering kan vi skriva spaltmeter om här... Men som tumregel, om det finns en befintlig installation till uttag och lyse etc som använder 1.5 mm² och 10 A säkring som man kan anta är korrekt dimensionerad, då bör du kunna köra 2.5 mm² och 16 A med ledningslängder i samma härad.

För att ge ett exakt svar behöver vi veta din förimpedans i centralen och exakta ledningslängder.

MUSS skrev:
Till sist, om jag skulle lägga in JFB på hela rummet, tror det måste vara minst två olika avsäkringar till det, finns det då speciella brytare eller måste jag ha en liten till varje krets?
Det börjar då likna en central, om än liten, så:
Huvudbrytare -> JFB -> Dvärgbrytare x 2 -> frånskiljare -> bubbelbad
... -> lyse & uttag (från den andra svärgen)

Har en liten konstig fråga. Jag kommer att ha tre strömbrytare vid dörren in i rummet, en dimmer till spotlightsen och fönster samt bastubelysning. Min fråga är då om det finns några speciella kopplingsdosor för regel eller gips som är anpassade för flera brytare?

Om jag använder mig av tre separata dosor så får jag känslan att avståndet blir för stort mellan respektive brytare, om jag inte modifierar dem vill säga.

Alla "vanliga" apparatdosor kan kopplas ihop, gör man det passar dom exakt till apparaterna.

ELJO VP-2 är den ultimata dos-serien när det bl.a. kommer till att bygga ihop.
"Bara fantasin som sätter gränserna".

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.