Tobbe.A
Hej på er!

Jag har fått nys om ett hus på landet som ska säljas, idag fick jag gå in och titta i det. Jag har inte pratat med ägaren själv, men fick information av grannen att det upptäcktes hussvamp vid renovering av bjälklaget. Delar av svampen togs bort, men sen orkade inte ägaren fortsätta renoveringen. Enligt ägaren ska svampen ha avstannat.

Ägaren dessförinnan hade tydligen stängt till källaren helt och låtit vatten från hängrännan rinna rakt ner vid husgrunden. Oklart hur länge.

Det verkar som att angreppet är begränsat till ett utrymme på ca 1,5 x 1,5 m (av det som syns). Jag lägger även med en bild hur det ser ut på golvet ovanför angreppet.

Jag förstår att det är svårt, men går det att göra någon grov bedömning, utifrån de bilder och filmen jag lägger upp, vad det skulle kunna kosta att åtgärda och om det är hussvamp? Hur mycket kostar det generellt att få en ordentlig bedömning?

Tack på förhand!

//Tobbe

• IMG_1241.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1233.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
smebo
  • Laddar…
Är det hussvamp är mitt enda råd att låta huset gå utan att du involverar dig själv.

Det är ingen lätt uppgift och kostnaderna kommer att äta upp allt du finner bra med huset. Hittar du en yttervägg med påväxt måste det rivas 1.5m åt alla håll , så är det en yttervägg i en 1.5vån villa måste du byta större delen av ytterväggen tex.

Det kostar förmodligen mer än vad byggnaden är värd,
Om du gillar läget kan du ju överväga att köpa tomten om du har råd att riva och bygga nytt.

Frerider
Ser ingen hussvamp på bilderna.

Tobbe.A
Frerider Frerider skrev:
Ser ingen hussvamp på bilderna.
Jag kunde givetvis inte ta bort någonting för att se ordentligt, men det ska enligt ägaren vara där taket är vågigt. Jag försökte ta en bild ovanför taket, men det var svårt att se någonting.

Jag lägger upp en till bild där man ser något vitt komma fram mellan brädorna och det jag kunde se ovanför taket.

• IMG_1235.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1214.jpeg
    Skapa konto
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag kunde givetvis inte ta bort någonting för att se ordentligt, men det ska enligt ägaren vara där taket är vågigt. Jag försökte ta en bild ovanför taket, men det var svårt att se någonting.

Jag lägger upp en till bild där man ser något vitt komma fram mellan brädorna och det jag kunde se ovanför taket.
Jag hade absolut undvikit det , men vill du vara säker får du skicka in prover.

Det som slår mig är att i din video så är det nytt virke blandat med gammalt. Första varningen enligt mig , görs en sanering inte korrekt har du problem överallt!

Hussvamp klarar av att transportera fukt av sig själv , så det är oerhört problematiskt att bli av med. Och när det väl fått fäste är det nästan enklast att elda upp huset. Så är marken värd din tid , och du har ekonomi. Så är det bara investera!

Frerider
Ser ingett uttorkat trä som spricker och smular sig eller mycel, sedan ser det ut att vara väggar av betongsten? Stämmer det.

Lägger med lite bilder på äkta hussvamp:

• IMG_2185.jpeg
  • IMG_2188.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2184.jpeg
  • IMG_2183.jpeg
Tobbe.A
S Simonstahl skrev:
Jag hade absolut undvikit det , men vill du vara säker får du skicka in prover.

Det som slår mig är att i din video så är det nytt virke blandat med gammalt. Första varningen enligt mig , görs en sanering inte korrekt har du problem överallt!

Hussvamp klarar av att transportera fukt av sig själv , så det är oerhört problematiskt att bli av med. Och när det väl fått fäste är det nästan enklast att elda upp huset. Så är marken värd din tid , och du har ekonomi. Så är det bara investera!
Ja, delar är nytt virke. Som jag förstått det så påbörjades renoveringen men att ägaren sen tröttnade när han skulle börja där man ser det gamla virket på filmen.

Tobbe.A
Frerider Frerider skrev:
Ser ingett uttorkat trä som spricker och smular sig eller mycel, sedan ser det ut att vara väggar av betongsten? Stämmer det.

Lägger med lite bilder på äkta hussvamp:
Väggarna i grundmuren är av någon form av betong skulle jag tro.

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, delar är nytt virke. Som jag förstått det så påbörjades renoveringen men att ägaren sen tröttnade när han skulle börja där man ser det gamla virket på filmen.
Då borde du absolut ta en diskussion med ägaren till huset , alternativt göra det absolut enklaste. Be om att få ta dit en firma som arbetar med dessa problem.

Oavsett om de vill ha 10.000kr för en kontroll så är det billigt i jämförelse

Frerider
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Väggarna i grundmuren är av någon form av betong skulle jag tro.
Ja det ser så ut, hussvamp behöver tre ting vatten (fukt), kalk, och cellulosa (trä).
Men kalk i Morderna bruk är inte tillräckligt utan det behöver vara kalkbruk, ditt ser ut att vara murat med moderna bruk och inte det gamla sättet.
Men någon form äv röta/svamp är det, men det enda sättet att ta reda på är en djupare undersökning och provtagning, men av dina bilder så ser det inte ut att vara äkta hussvamp.

Redigerat:
Tobbe.A
Jag var i huset idag igen och kollade lite extra. På entréplan, precis ovanför delen i källaren som är angripen, var det en liten del av golvsockeln som var lös, så det gick att titta bakom. Jag tycker man ser svamp både på baksidan av sockeln men även i väggen. Så man behöver la ta bort MINST en meter av ytterväggen?

Det är nog ganska stor risk att svampen spridit sig ännu längre upp i väggen…

• IMG_1246.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1249.jpeg
    Skapa konto
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag var i huset idag igen och kollade lite extra. På entréplan, precis ovanför delen i källaren som är angripen, var det en liten del av golvsockeln som var lös, så det gick att titta bakom. Jag tycker man ser svamp både på baksidan av sockeln men även i väggen. Så man behöver la ta bort MINST en meter av ytterväggen?

Det är nog ganska stor risk att svampen spridit sig ännu längre upp i väggen…
Du får bryta bort allt , sen från där det ser ut som angreppet slutar så är det 1.5m åt alla håll. Så golvet och bjälklag ryker också.

Tobbe.A
S Simonstahl skrev:
Du får bryta bort allt , sen från där det ser ut som angreppet slutar så är det 1.5m åt alla håll. Så golvet och bjälklag ryker också.
Förra bilden är tagen i ena hörnet av angreppet. Det fortsätter ca 1,5 m till höger och sedan kommer det nya bjälklaget.

Delar av syllen ser ska också varit angripen, men att svampen togs bort. Antar att den också måste byta mot ny.

• IMG_1217.jpeg
    Skapa konto
Att det är någon form av svamp med i bilden kan man nog förutsätta med tanke på hur plankorna ser ut, men jag tror inte att det är vit äkta hussvamp då om det var det så skulle det baka på och växa på alla ytor som innehåller kalk/cement i hög halt då äkta vit hussvamp behöver kalket för att binda oxalsyrorna som bildas under svampens metabolism av träet och utan det växer väldigt långsamt och snart konkurreras ut av andra svampar som växer bättre i sagda miljön.

Du skall ändå dit och riva och byta ut träet och ser du att det mycelet inte grenar ut sig och bildar kakor efter ytorna på betonghålstenen och kalkbruk/kalkputs och tjocknar i lager där, så är det förmodligen inte vit äkta hussvamp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.