3 136 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Frågor om fönsterrenovering.
Jag håller på att renovera våra fönster och är lite knäpp av mig då jag faktiskt tycker det hela är roligt om än lite drygt ibland. Har kommit så långt med de fönster jag har börjat med att det är dags att sätta tillbaka rutorna.
Ska jag lägga i kitt redan innan jag sätter dit rutan och sen lägga på mer?
Sen så ser ju gångjärnen inte så himla roliga ut så hur gör jag med dem för att få bort rosten och hur ska jag sen behandla dem. Hur ska jag täta fogarna?
/Petra
Ska jag lägga i kitt redan innan jag sätter dit rutan och sen lägga på mer?
Sen så ser ju gångjärnen inte så himla roliga ut så hur gör jag med dem för att få bort rosten och hur ska jag sen behandla dem. Hur ska jag täta fogarna?
/Petra
Hej. Jag haller som bast pa sjalv med samma sak i vart gamla hus. Jag har fatt radet att lagga i kitt innan du lagger i rutan. Jag lade ett jattetunt lager med linoljekitt med kittkniven och sedan tryckte jag FORSIKTIGT ned glaset runt kanterna. Sedan spikade jag med fonsterspik och pa med ordentligt med kitt. Dar det fanns stallen, sprickor odyl som behovde tatas anvande jag linoljespackel, men det skulle val ga med vanligt snickerispackel om du vill ha det istallet.
Gangjarnen forsokte jag gora sa rena som mojligt och oljade upp dom. Ar dom rostiga sa kanske du kan anvanda nagon rostskyddsfarg som grund.
Hoppas det har hjalper litegrann iallafall. Jag haller med, tycker ocksa det ar roligt, tillfredstallande att gora sjalv.
Gangjarnen forsokte jag gora sa rena som mojligt och oljade upp dom. Ar dom rostiga sa kanske du kan anvanda nagon rostskyddsfarg som grund.
Hoppas det har hjalper litegrann iallafall. Jag haller med, tycker ocksa det ar roligt, tillfredstallande att gora sjalv.
Produkter som diskuteras: "kittkniven"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
162 kr inkl moms
Läs mer
Vanligen kittar man rutorna, före man sätter i fönstren. Beroende på vad för slags fogkonstruktion fönsterna har gör man lite olika. Är de limmade i bågarna eller är de pluggade och inte limmade. Ifall de är olimmade och försedda med pluggar, så plugga om dem när de är på plats först.
Rosten på beslagen går väl att lösa upp med allt från kommersiella rostlösare till syror och Coca Cola.
Rosten på beslagen går väl att lösa upp med allt från kommersiella rostlösare till syror och Coca Cola.
På med ett lager kitt i falsen, kör med skakslip (utan slippapper) på glaset så att det vibreras ned i kittet, böj en "spiktråd" i 90 grader och använd ett stämjärn som du lägger platt mot glaset, slå in så att några millimeter ligger kvar över glaset, böj av tråden.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Kan du inte komma och tala om det för fåglarna hemma hos mig. Dom äter mitt kitt även fast det är över 2 år och målat. Jag har dock inget trotyl i kittet. Men det finns väldigt bra konstgjorda kitt som dessutom är lättare att arbeta med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden