Nu har jag väntat länge på elcentralen från Hager men nu har prylarna börjat dyka upp, lite frågor uppstår då:
1. Jag verkar ha beställt fel fasskena för det fattas en gaffel bredvid JFB?
2. På översta raden passar det ju inget bra med en fasskena om jag inte flyttar om modulerna förstås men då blir det inte längre "logiskt" mellan t.ex. säkring-timer-strömställare-säkringar-kontaktor (styrning av poolpump) som ju hör ihop.
Om jag då i stället kopplar med RK 6 mm2 som i bilden, är det ok?
1. Jag verkar ha beställt fel fasskena för det fattas en gaffel bredvid JFB?
2. På översta raden passar det ju inget bra med en fasskena om jag inte flyttar om modulerna förstås men då blir det inte längre "logiskt" mellan t.ex. säkring-timer-strömställare-säkringar-kontaktor (styrning av poolpump) som ju hör ihop.
Om jag då i stället kopplar med RK 6 mm2 som i bilden, är det ok?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag, som inte är elektriker, brukar eftersträva att ha max två RK-ledare per hissklämma. Det vill säga att att konsekvent sy vidare från föregående anslutning. Ett annat alternativ är att ha en fördelningsplint men det har aldrig sett i små och medelstora bostadsinstallationer. När det gäller fasskenan känns d et som att den är tänkt att användas med en jordfelsbrytare med nollan på andra sidan.
Precis, det finns JFB med nollan till höger. Byt skena eller lämna en modul tom.
Eftersom du väljer olika fasfärger för RK:n kanske du vill följa standard brun, svart, grå också?
Men det största problemet är ju att du har lagt centralen ned.
Eftersom du väljer olika fasfärger för RK:n kanske du vill följa standard brun, svart, grå också?
Men det största problemet är ju att du har lagt centralen ned.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Fasskenor är väl mest tänkta att använda om L1, L2, L3 turas om regelbundet som med enkla dvärgbrytare. Om man har specialapparater som du för din pool får man väl sy vidare eller kanske gör byglar av en-ledartråd.Vilken area du väljer beror ju på säkringen innan.
Tack för snabba svar!
1. Beställer nya fasskenor, märkligt för både JFB/skena var ju Hager men det finns tydligen olika!
2. Ok att koppla med RK men bättre att "sy vidare" som i bildens alternativkoppling enligt som "Steamboy" förslog.
Angående fasfärger "Bob_the_builder" så använde jag samma färger som i den 10 år gamla huvudcentralen men jag kanske skall byta till dagens standard alternativt bara svart?
1. Beställer nya fasskenor, märkligt för både JFB/skena var ju Hager men det finns tydligen olika!
2. Ok att koppla med RK men bättre att "sy vidare" som i bildens alternativkoppling enligt som "Steamboy" förslog.
Angående fasfärger "Bob_the_builder" så använde jag samma färger som i den 10 år gamla huvudcentralen men jag kanske skall byta till dagens standard alternativt bara svart?
Redigerat:
Du vill ha en KDN363A istället. http://mobil.hager.se/elcentraler-o...r/fasskenor/fasskena-3-polig/kdn363a/5136.htm
Jag tycker RK-färgerna kvittar och du har ju motiv för vald lösning.
Jag tycker RK-färgerna kvittar och du har ju motiv för vald lösning.
Jag ser ingen huvudbrytare ! :eek:
Jag tycker olika apparater är märkligt spridda här och där.
Ser inte riktigt ut som att någon van centralbyggare har varit framme.
Du får gärna skriva några rader om hur du tänkt, och vilka funktioner som eftersträvas.
Vad ska t.ex. ligga på de olika JFB, och varför ...
Jag tycker olika apparater är märkligt spridda här och där.
Ser inte riktigt ut som att någon van centralbyggare har varit framme.
Du får gärna skriva några rader om hur du tänkt, och vilka funktioner som eftersträvas.
Vad ska t.ex. ligga på de olika JFB, och varför ...
Du har alltså veckokopplingsur, tryckknapp, två kontaktorer och hjälpbrytare, dubbla JFB, 3pol D-karaktäristik-säkringar :eek: (har du kollat att detta klarar utlösningsvillkoret?) åsså en ringledningstrafo.
Detta blir verkligen något speciellt.
Känns mer som ett apparatskåp än en gruppcentral.
Detta blir verkligen något speciellt.
Känns mer som ett apparatskåp än en gruppcentral.
Oj, vad många frågor! Nu skall vi se om jag kan förklara som ej är centralbyggare 
En undercentral för allt som har med utomhuspool att göra:
* 2 JFB för att separera inomhusinstallationer med det som är monterat utomhus (=jetswim med 3-fas pumpmotor+lampor)
* Styrning av 3-fas pumpmotor inomhus med timer (alt. med tryckknapp när timer ej är aktiv) med kontaktor
* Flödesvakt med 12V DC styrning till kontaktor för att styra UV-lampa samt kemdosering (MiniMaster). Om flödet upphör i huvudflöde skall dessa apparater stängas av. Pumpmotor skall dock köras om bypassen är öpnnad och altternativflöde är valt. Se bild nedan.
* Temperaturreglering till poolvärmeväxlaren sker med termostat med 12 V DC styrspänning via hjälpkontakt och tillåter enbart värme när det finns flöde i huvudflödet. Se bild nedan.
* Huvudbrytaren var restnoterad.
Vet inte om det blev bättre förklarat
Tidigare tråd om pumpmotor:
https://www.byggahus.se/forum/el/270214-inkoppling-av-3-fasmotor.html
En undercentral för allt som har med utomhuspool att göra:
* 2 JFB för att separera inomhusinstallationer med det som är monterat utomhus (=jetswim med 3-fas pumpmotor+lampor)
* Styrning av 3-fas pumpmotor inomhus med timer (alt. med tryckknapp när timer ej är aktiv) med kontaktor
* Flödesvakt med 12V DC styrning till kontaktor för att styra UV-lampa samt kemdosering (MiniMaster). Om flödet upphör i huvudflöde skall dessa apparater stängas av. Pumpmotor skall dock köras om bypassen är öpnnad och altternativflöde är valt. Se bild nedan.
* Temperaturreglering till poolvärmeväxlaren sker med termostat med 12 V DC styrspänning via hjälpkontakt och tillåter enbart värme när det finns flöde i huvudflödet. Se bild nedan.
* Huvudbrytaren var restnoterad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vet inte om det blev bättre förklarat
Tidigare tråd om pumpmotor:
https://www.byggahus.se/forum/el/270214-inkoppling-av-3-fasmotor.html
Redigerat:
Jag tror att det skulle bli bättre och snyggare och mer överskådligt om du på övre skenan satt JFB - 3pol D10 - 1pol C10 - 1pol C10
Och förbinda dessa med en 8 polig fasskena.
Sen sätta de andra prylarna till höger.
Men jag tror samtidigt att det kan vara dags för dig att börja fundera i termerna "manöver" och "kraft".
Och förbinda dessa med en 8 polig fasskena.
Sen sätta de andra prylarna till höger.
Men jag tror samtidigt att det kan vara dags för dig att börja fundera i termerna "manöver" och "kraft".
Du menade möjligtvis inte 8-modulers 3-polig skena?Mikael_L skrev:
Annars får jag inte ihop det...
I övrigt håller jag helt med. Alla säkringar på ett ställe på skena och sedan alla normapparater snyggt grupperade efter funktion någon annanstans i centralen.