14 594 läst ·
14 svar
15k läst
14 svar
Frågor om Cylindergräsklippare
Hej
Är på jakt efter en cylindergräsklippare.
Men tycker att Klippos är lite fördyra. Så jag sneglar lite på Gardenas eldrivna.
Någon som har en sådan och har några + och - på denna.
eller kan någon rekommendera ett annat märke med el eller bensin
MVH
//Rille
Är på jakt efter en cylindergräsklippare.
Men tycker att Klippos är lite fördyra. Så jag sneglar lite på Gardenas eldrivna.
Någon som har en sådan och har några + och - på denna.
eller kan någon rekommendera ett annat märke med el eller bensin
MVH
//Rille
Menar du att deras Lawnmaster för 16 000 är för dyr? Kan du inte tänka dig handjagare, eller är tomten för stor? Har själv en klippo free (frågående knivar) som jag är nöjd med. AL-KO har ju annars en bensindriven cylinderklippare till ok pris har jag för mig. Tank två ggr på det här med eldrivet, tycker alltid att det slutar med att man inte står ut med kabeln och då köper nytt.
/A
/A
Jag kör med handjagare nu och det går fint även om de 1100m2 blir lite jobbiga om man väntar för länge mellan klippningarna. Jag har oxå spanat på gardenas el-variant (batteri), den verkar väldigt trevlig. Ett par saker som jag har upptäckt är att den "bara" fixar 300m2 på en laddning, men det är ett std batteri som man köper för ett par hundralappar så man man ha ett å byta med och klara en större matta. Den verkar inte vara så vanlig och när man hittar en butik som har den och frågar lite så är det ingen som vet något. Verkar med andra ord inte vara en storsäljare vilket gör mig lite orolig, brukar finnas någon hake då.
Söker man på forumet hittar man nöjda ägare av den.
Alko skrev:Menar du att deras Lawnmaster för 16 000 är för dyr? Kan du inte tänka dig handjagare, eller är tomten för stor? Har själv en klippo free (frågående knivar) som jag är nöjd med. AL-KO har ju annars en bensindriven cylinderklippare till ok pris har jag för mig. Tank två ggr på det här med eldrivet, tycker alltid att det slutar med att man inte står ut med kabeln och då köper nytt.
/A
Gräsytan blir nog ca 250 m2 så en handjagare skulle nog funka. AL-KO känner jag inte till men den var grymt lik Klippos Elegant S som tyvärr utgått.
u95hw skrev:Jag kör med handjagare nu och det går fint även om de 1100m2 blir lite jobbiga om man väntar för länge mellan klippningarna. Jag har oxå spanat på gardenas el-variant (batteri), den verkar väldigt trevlig. Ett par saker som jag har upptäckt är att den "bara" fixar 300m2 på en laddning, men det är ett std batteri som man köper för ett par hundralappar så man man ha ett å byta med och klara en större matta. Den verkar inte vara så vanlig och när man hittar en butik som har den och frågar lite så är det ingen som vet något. Verkar med andra ord inte vara en storsäljare vilket gör mig lite orolig, brukar finnas någon hake då.
Det är precis den jag titta på, Ja när ingen säljer den blir man fundersam, men jag har hitta några på blocket.
Så några köper den
Fördelen med den är att den går att använda utan el-drift om man vill det, läste någonstans att det skulle vara bra. Det är ju Husqvarna som äger Gardena. Eller har jag fel där?
Men den AL-KO ser riktigt fin ut
Gick i samma funderingar i våras, men det blev en Klippo Free handjagare (1200 m2, tar 2 timmar inkl. lite ogräsrensning etc medans man ändå håller på). Närmast annars var jag att köpa en riktig bensindriven ALKO Ginge, Lawnmaster får bli den dag vi fått till en riktig paradgräsmatta 
Jag känner mig skeptisk till batteridrivna klippare, och noterade att det säljs många beggade Gardena battericylinderklippare, t.ex. denna för 600 kr: http://www.blocket.se/vi/16966975.htm?ca=23_15_s
Om det säljs så många billigt i nyskick lär det tyda på något...
/A
Jag känner mig skeptisk till batteridrivna klippare, och noterade att det säljs många beggade Gardena battericylinderklippare, t.ex. denna för 600 kr: http://www.blocket.se/vi/16966975.htm?ca=23_15_s
/A
Jag har en Gardena handjagare med frigående knivar.
Tyvärr var plastmuttrarna för höjdjusteringen veka, en är nu sönderdragen.
Rent allmänt tycker jag att frigående knivar är en dum modegrej.
Det verkar häftigt i butiken när man jämför olika modeller: WOW, gräsklipparen är helt ljudlös!
Tyvärr är det inte ljudlöst när man klipper gräs, men det största problemet är att knivarna
blir slöa! En gammaldags klippare där knivarna ligger an slipas automatiskt vid klippning.
En klippare med frigående knivar måste vara vass för att fungera bra, och det varar inte länge.
Mina två senaste handjagare har haft frigående knivar, men jag har justerat om dem så att knivarna
ligger an något. Den låter lite när man rullar den utan att klippa, men klippningen funkar mycket bättre, tycker jag.
/Hasse
Tyvärr var plastmuttrarna för höjdjusteringen veka, en är nu sönderdragen.
Rent allmänt tycker jag att frigående knivar är en dum modegrej.
Det verkar häftigt i butiken när man jämför olika modeller: WOW, gräsklipparen är helt ljudlös!
Tyvärr är det inte ljudlöst när man klipper gräs, men det största problemet är att knivarna
blir slöa! En gammaldags klippare där knivarna ligger an slipas automatiskt vid klippning.
En klippare med frigående knivar måste vara vass för att fungera bra, och det varar inte länge.
Mina två senaste handjagare har haft frigående knivar, men jag har justerat om dem så att knivarna
ligger an något. Den låter lite när man rullar den utan att klippa, men klippningen funkar mycket bättre, tycker jag.
/Hasse
Det är förregångaren detta så det är nog därför den är så billig.Alko skrev:Gick i samma funderingar i våras, men det blev en Klippo Free handjagare (1200 m2, tar 2 timmar inkl. lite ogräsrensning etc medans man ändå håller på). Närmast annars var jag att köpa en riktig bensindriven ALKO Ginge, Lawnmaster får bli den dag vi fått till en riktig paradgräsmatta
Jag känner mig skeptisk till batteridrivna klippare, och noterade att det säljs många beggade Gardena battericylinderklippare, t.ex. denna för 600 kr: [länk]
/A
Ska nog ta mig en titt på ALKO Ginge 7k är ju överkommligt mot klippos 17 k
ALKO:s är grymt lik klippost gamla motordrivna.
Samma motor och allt.
Här (http://www.viivilla.se/tradgard/klipp-gront.aspx) står det att den ska kosta 5495, men det kanske är gamla priser...Rottan skrev:
/A
Redigerat:
Köpte mig en begagnad gardena batteriklippare för 300:-
Fick med två batteri för att statusen på dom var osäker. Ett batteri har givit upp. Köpte då ett extra på biltema för ett par hundringar och satte fast på utsidan av klipparen och parallellkopplade med det interna. Funkar kanon, klarar hela mattan utan problem, iofs bara ca 300 kvm men aldrig en tillstymmelse av att det laddas ur. Förut klarade jag 75% innan jag fick byta. Även laddningen fungerar utan knot. Så köp gärna en Gardena och om det inte räcker till hela mattan haka på ett batteri till.
Fick med två batteri för att statusen på dom var osäker. Ett batteri har givit upp. Köpte då ett extra på biltema för ett par hundringar och satte fast på utsidan av klipparen och parallellkopplade med det interna. Funkar kanon, klarar hela mattan utan problem, iofs bara ca 300 kvm men aldrig en tillstymmelse av att det laddas ur. Förut klarade jag 75% innan jag fick byta. Även laddningen fungerar utan knot. Så köp gärna en Gardena och om det inte räcker till hela mattan haka på ett batteri till.
Klippo köpte in den från Ginge och målade den röd och kallade den Galant, men sen var dom inte riktigt nöjda med kvaliteten så då snokade dom reda på en från Nya Zeeland som fick heta Lawnmaster.Rottan skrev:
Det var väl egentligen inget fel på den från Ginge, det enda vi har märkt är att underkniven (den som ligger mot cylinderkniven) är ganska känslig för småsten (som ändå inte ska finnas i en paradgräsmatta) och ganska dyr att byta.
Lawnmastern är riktigt trevlig, men jag tycker den är lite för snabb. Den går inte sönder i första taget heller, men det krävs ju att man har bra gräsmatta från början.
Hej jag undrar om det är drivning på hjulen cylinderklipparen husqvarna classic eller den bara driver
knivarna . Jag får det i alla fall inte att fungerar med drivning på hjulen
mvh roger Jönköping
knivarna . Jag får det i alla fall inte att fungerar med drivning på hjulen
mvh roger Jönköping
På sprängskissen ser det ut som att motorn driver klippcylindern men inte hjulen. Däremot verkar det gå att driva klippcylindern manuellt, samma lösning som Gardenas batteriklippare alltså.Roger Jönköping skrev:
Sista varianten slutade tillverkas -94, så den är nog svår att få tag i om man skulle vilja ha en.
Klicka här för att svara