5 808 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Frågor om braskamin, bör vi reklamera?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När jag flyttade in i mitt nya hus 2010 var kamin och skorsten besiktigade och godkända.
Så kom det en ny snubbe i december 2013 och skulle göra brandsäkerhetskontroll.
Jag fick skruva bort täckplåten i bottenvåningens tak, och där såg det OK ut.
Men på vinden! Allt var ok, förutom avstånd till trä både i golvet och i taket (=råsponten).
Så jag fick såga upp panelen, fastän installationen redan var godkänd en gång.
(I och för sig var inte vindsgolvet lagt vid den första kontrollen, men takets råspont fanns naturligtvis där)
Så kom det en ny snubbe i december 2013 och skulle göra brandsäkerhetskontroll.
Jag fick skruva bort täckplåten i bottenvåningens tak, och där såg det OK ut.
Men på vinden! Allt var ok, förutom avstånd till trä både i golvet och i taket (=råsponten).
Så jag fick såga upp panelen, fastän installationen redan var godkänd en gång.
(I och för sig var inte vindsgolvet lagt vid den första kontrollen, men takets råspont fanns naturligtvis där)
Ja, förvånar mig inte. Om sotare/besiktningsmannen dessutom får 75% av jobben från företaget så ser han troligtvis genom fingrarna på en del.....
Sotaren kommer ju med 99% sannorlikhet aldrig hållas ansvarig på något sätt för en ev brand. Det måste ju vara ytterst ovanligt.
Sotaren kommer ju med 99% sannorlikhet aldrig hållas ansvarig på något sätt för en ev brand. Det måste ju vara ytterst ovanligt.
Om det är scheidels huv så saknar din huv det nedre blecket..
Kanske inte hjälper så mycket vid den glipan men lite gör den och det blir inte lika fladdrigt...
Kika på deras beskrivning.. Vid småbilderna på sida 3 syns den..
http://www.permeter.se/res/default/Monteringsinstruktion_-_Fyrkantig_huv.pdf
Monteringen av din huv ser ju inte speciellt fackmannamässig ut? Fredagsjobb?? ;-)
Kanske inte hjälper så mycket vid den glipan men lite gör den och det blir inte lika fladdrigt...
Kika på deras beskrivning.. Vid småbilderna på sida 3 syns den..
http://www.permeter.se/res/default/Monteringsinstruktion_-_Fyrkantig_huv.pdf
Monteringen av din huv ser ju inte speciellt fackmannamässig ut? Fredagsjobb?? ;-)
Redigerat:
Klicka här för att svara