Hej,
Är vi för petiga, eller kan detta bli problem?
1. Själva kaminen (ingen bild) är placerad vid brännbar vägg. Enligt instruktion skall avståndet vara min 10cm. Vår står ca 8 från väggen.
2. Själva hålen genom innertak är små, se bilder. 1cm på sina håll....
3. Själva huven på taket sitter inte 600mm från nock, vilket jag tror mig läst att den ska.
Är detta allvarliga saker? Eller är jag petig?
Är vi för petiga, eller kan detta bli problem?
1. Själva kaminen (ingen bild) är placerad vid brännbar vägg. Enligt instruktion skall avståndet vara min 10cm. Vår står ca 8 från väggen.
2. Själva hålen genom innertak är små, se bilder. 1cm på sina håll....
3. Själva huven på taket sitter inte 600mm från nock, vilket jag tror mig läst att den ska.
Är detta allvarliga saker? Eller är jag petig?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl inte accepterat förfarande att ett företag besiktigar och godkänner sin egen installation.Byggis1976 skrev:
Men företaget kan ju ha anlitat en utomstående person som har rätt behörighet förstås.
Och det är skillnad mellan en "vanlig" sotare och en person med behörighet att besiktiga och godkänna en eldstads- och skorstensanläggning.
Besiktningsmannen skall rapportera till kommunens byggnadsnämnd.
Har du fått något besiktningsprotokoll?
Kolla om kommunen har fått det!
Men vad menar du med 60 cm från nock? Skorstenen kan nog placeras "mitt i" nocken.
Det anpassas ju efter var kaminen står nere i huset.
(Men är det verkligen tät mot inblåsande regnvatten vid nederkant av beslaget?)
Hej,
Sotaren har inte varit här. Vi skall såklart invänta honom. Vill bara bilda mig en uppfattning.
Jag funderar dock om han besiktigar enbart "brandfara". Han lär väl knappast bry sig om det läcker utifrån? Vi har en del problem med installationen på taket vad det verkar.
Och jo, självfallet är sotaren inte anställd på företaget, men om denne får massor av uppdrag av företaget så är det väl formalia? Han är en sotare med besiktningsbehörighet.
Ytterligare en fråga är väl om han ser hur nära de monterat. Det skall ju på täckplåtar. Fast vi kan ju vara med....men ändå. Det är ju inte inspektionsbart när de är klara.
Sotaren har inte varit här. Vi skall såklart invänta honom. Vill bara bilda mig en uppfattning.
Jag funderar dock om han besiktigar enbart "brandfara". Han lär väl knappast bry sig om det läcker utifrån? Vi har en del problem med installationen på taket vad det verkar.
Och jo, självfallet är sotaren inte anställd på företaget, men om denne får massor av uppdrag av företaget så är det väl formalia? Han är en sotare med besiktningsbehörighet.
Ytterligare en fråga är väl om han ser hur nära de monterat. Det skall ju på täckplåtar. Fast vi kan ju vara med....men ändå. Det är ju inte inspektionsbart när de är klara.
Redigerat:
Citat från Svart takhuv:
"Takhuv Svart levereras omonterad och ska monteras minst 600 mm från nock. Teleskopmantlar och nederbeslag är tillverkade i 0,7 mm galvaniserad plåt med 175 mm plastisollack på utsida och 100 mm primer insida. Toppkronan är tillverkad i 1,5 mm lackerad aluminium, har öppningsbart regnskydd och rostfri stos för rökkanal."
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...campaign=pla&gclid=CKui3Mbkv70CFesLcwode5kAfQ
Någon som vet varför, eller ens om, dessa 600mm är viktiga? Fastnar det snö annars? Vad är anledningen?
"Takhuv Svart levereras omonterad och ska monteras minst 600 mm från nock. Teleskopmantlar och nederbeslag är tillverkade i 0,7 mm galvaniserad plåt med 175 mm plastisollack på utsida och 100 mm primer insida. Toppkronan är tillverkad i 1,5 mm lackerad aluminium, har öppningsbart regnskydd och rostfri stos för rökkanal."
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...campaign=pla&gclid=CKui3Mbkv70CFesLcwode5kAfQ
Någon som vet varför, eller ens om, dessa 600mm är viktiga? Fastnar det snö annars? Vad är anledningen?
Fast de som sätts mitt i noccken har nog en annan typ av plåt.KnockOnWood skrev:
Svar på regnfrågan: Nej. Och detta besiktigar nog inte sotaren.
Mellan helisolerat skorstensrör och brännbart material ska det vara minst fem centimeter.
så här ser täckplåten runt skorstenen hos oss, den måste monteras på skorstensröret innan skorstenen är färdigbyggd på gällande våningsplan.
Den sotare som är anlitad av kommunen ska besikta installationen, han ska även fylla i lite papper som han ska skicka in till kommunen, därefter godkänner kommunen installationen och fastighetsägaren (den som gjort bygganmälan) färdigställandebevis.
Först nu får man tända i kaminen/pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sotare som är anlitad av kommunen ska besikta installationen, han ska även fylla i lite papper som han ska skicka in till kommunen, därefter godkänner kommunen installationen och fastighetsägaren (den som gjort bygganmälan) färdigställandebevis.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Jobbar som plåtslagare och finns inga regler om 600 mm från nock vet inte vad dom fått det ifrån. Sen att dom använder plastisollack som färg är jag förvånad över trodde ingen använde den längre då den flagnar.Byggis1976 skrev:Citat från Svart takhuv:
[länk]
Min personliga åsikt är att dom färdiga skorstenarna inte är bra då dom är dåligt gjorda och stämmer oftast inte med taken. På grund utav det läcker det in vid såna ibland men dom är godkända men det betyder inte mycket i mina ögon.
1. Inte ok. Jag gissar att försäkringsbolaget inte gillar att du inte följt monteringsanvisningen.
2. Definitivt inte ok. Brukar vara 50mm men man kan ju försäkra sig om att det gäller även denna skorsten genom att titta i monteringsanvisningen.
3. Har svårt att se problemet med detta montage.
2. Definitivt inte ok. Brukar vara 50mm men man kan ju försäkra sig om att det gäller även denna skorsten genom att titta i monteringsanvisningen.
3. Har svårt att se problemet med detta montage.
Har försökt hitta anvisning, det verkar vara 5 cm. 2,5 för ventilerade utrymmen...Demmpa skrev:Mellan helisolerat skorstensrör och brännbart material ska det vara minst fem centimeter.
[bild] så här ser täckplåten runt skorstenen hos oss, den måste monteras på skorstensröret innan skorstenen är färdigbyggd på gällande våningsplan.
De täckplåtar de skall aanvända är inte så snygga runda utan har skarv, dvs träs på i efterhand.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ja det finns men är bara rekommendationer inte regler och din skorsten följer inte dom rekommendationer. Det du har att gå på är monterings anvisningar från tillverkarna det är dom som gäller på färdig köpta skorstenar.Byggis1976 skrev:
Redigerat:
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Tillverkaren måste ha monterings anvisningar.