igår dundrade det rejält i området så jag började fundera lite på detta med åskskydd, jag har installerat ett grovskydd i centralen som ju ska skydda husets elledningar från att sprängas i bitar, men dessa skydd klarar ju inte av att kortsluta åskströmmarna har jag funderat ut, utan meningen måste väl vara att dom kortsluter ett kort ögonblick för att huvudsäkringarna på inkommande ska hinna lösa ut, om nu åskan slår ner i inkommande ledning vill säga...

problemet i mitt fall är att jag har 2 vidarematningar till andra byggnader som ligger efter huvudsäkringarna. och det som gör mig orolig är ju om åskan slår ner i dessa så fungerar ju inte åskskyddet i huset.
visst skulle jag kunna säkra av varje matning med 25A och sen sätta åskskydd i respektive byggnaders centraler men kostnaden för dessa åskskydd kommer nog överstiga kostnaden att byta ut åskskadat elmaterial känner jag på mig..
jag gjorde en skiss i paint på hur anläggningens matningar ser ut.

jag är inte speciellt insatt i hur åskan beter sig, kanske är det så att de här åskskydden aldrig kan förhindra sprängda centraler osv vid en direkkträff i anläggningens ledningar?

• elmatning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NEJ det är inte så att huvudsäkringen ska lösa ut. Åskskyddet ska bara begränsa spänningen och när den börjar krypa nedåt 230 volt igen så ska åskskyddet sluta att leda. Åskströmmen kan spränga säkringen men normalt ska säkringarna klara sig.

Du har kommit en bit på väg när du har åskskydd i husets central, den centralen är även skyddad mot överspänning som kommer via kabeln till garaget. De andra 2 blå ledningarna nedåt i bilden, hur långa är dessa och vart går de?

Säkringar hinner oftast inte lösa ut så det har oftast ingen betydelse att säkra ledningar in och ut ur byggnaden. även en brunnen säkring (diazed) har bara några centimeters isolationsavstånd och luften är redan joniserad ov ljusbågen då säkringstråden brinner av.

Sedan beror mycket på HUR det befintliga överspänningsskyddet är kopplat i centralen, går ledare från huvudbrytaren till överspänningsskyddet och sedan vidare till fasskenorna ELLER grenar det ut sig direkt efter huvudbrytaren till överspänningsskyddet och fasskenorna? Första fallet är bättre.

Nu kommer du kanske med brasklappen att det är installerat av behörig E men de har så liten förståelse för högfrekvens strömmar, även en liten kort trådstump har betydelse.

Protte

ok, som sagt, jag vill inte påstå att jag har speciellt hög kunskap om åskströmmar, och tyckte nog själv att det vore märkligt om släcksanden i en diazed kunde bryta flera kilovolt, men tack för infon! då bör ju huset vara skyddat i nuläget iallafall.
de 2 nedre trådarna är vidarematning till en stuga på tomten ca 30meter från huset, enfasmatning (ska utökas till 2-fas)
den är avsäkrad med en 20A dvärgbrytare i huset, men i samband med 2-fasjobbet så ska detta läggas direkt på H-säkringarna precis som garaget. och garagets matarledningar är ca 50m långa med en stolpe emellan som jag inte ritade med för enkelhetens skull.
det hela är installerat av mig, och kopplat så att faserna från mätartavlan går direkt till överspänningsskyddet i normcentralens översta rad och iöverspänningsskyddes plintar förgrenar det sig ut till huscentralens H-br., till garagets matning, samt till den där 20A säkringen för lillstugan då ösp-skyddet hade tillräckliga anslutningar för att få in flera 6mm2 med god kontaktering.
så skissen visar ju egentligen annorlunda men den va mest för att få en överblick, trådarna till garaget går alltså in i husets elcentral men är kopplade före dennas h-br,jfb.
och enfasmatningen till lilstugan matas också direkt från en fas i ösp-skyddet och påverkas då inte av hbr och JFB i huset.

Ligger matningarna till garaget och lillstugan direkt på överspänningsskyddets terminaler så har du ett bra åskskydd även för dessa byggnader. (Om du inte har luftledning dit förstås..)

Precis som prototypen skriver så är det viktigt att överspänningsskyddet är anslutet direkt till den ledning som skall skyddas, och inte med långa tampar (1 dm är långt i dessa sammanhang).

mycke_nu skrev:
Ligger matningarna till garaget och lillstugan direkt på överspänningsskyddets terminaler så har du ett bra åskskydd även för dessa byggnader. (Om du inte har luftledning dit förstås..)

Precis som prototypen skriver så är det viktigt att överspänningsskyddet är anslutet direkt till den ledning som skall skyddas, och inte med långa tampar (1 dm är långt i dessa sammanhang).
jo det är blanktrådsmatning så det var därför jag undrade, annars hade det ju bara vart överspänningar som kommer utifrån som åskskyddet behövde ta hand om, men i mitt fall kan det ju bli överspänningar inom anläggningen också.

jodå matningarna ligger avgrenade direkt på ösp-skyddet och den till lillstugan är även avsäkrad 20A därefter, vilket jag senare tar bort och matar den direkt på h-säkringarna istället.

Risken med din blanktråden mellan byggnadnaderna är väl kanske inte så jättestor om nu inte blixten slår väldigt nära, men i princip så behöver du mellanskydd även i garaget och lillstugan.

Finns det fortfarande blanktråd?? Det borde kulturminnesskyddas.

Huset är skyddat men inte garaget och lillstugan.

Hur är det med telefonledningen, har den överspänningsskydd som sitter i anslutning till elcentralen.

Protte

ja huset är från 1852 och hade det inte vart sönderrenoverat på övervåningen så hade det kunnat k-märkas.
jag tycker att blanktråd passar mycket väl in på miljön i området (många gamla hus, blanktråd överallt, även gatubelysningen)
så jag vill ju inte ta bort det, har funderat på att dra jordkabel och behålla blanktråden men det är så förbaskat mycket sten och rötter från 100 år gamla ekar på tomten så jag klarar inte av det helt enkelt.
det är ju ganska osannolikt att åskan skulle slå ner just i trådarna då ovannämnda ekar är väl 15 meter högre än ledningarna, men jag vill ju ändå försöka skydda mig så gott det går, så ni tror alltså att själva huset är skyddat även om det skulle slå ner inom anläggningen? det var detta jag inte trodde eftersom jag hade fått för mig att åskskydd var till för att kortsluta och bränna huvudsäkringarna.
om jag skulle vilja skydda åtminstone garaget, räcker det med att sätta åskskydd i centralen även där? då blir det ju åskskydd på båda sidor om ledningen vilket ju borde hindra åskan från att sprida sig i elledningarna i resp. byggnad. det jag är ute efter är att i första hand skydda elsystemet från att pulvriseras och ta eld. anslutna apparater finns det försäkringar som täcker men ett nerbrunnet 1800talshus är det värre med.
Edit: telefonen kommer otroligt nog via marken, televerket gjorde ett ryck och grävde ner allt för 10 år sen då det blev för mycket reparationer på lufttådarna, och när det regnade så hörde man vad grannnen sa i telefonen om man lyfte luren...
så teleledningen går in från baksidan av huset (pga att det inte gick gräva på framsidan) och in i krypgrunden och upp genom golvet.

Redigerat:
Får du en direktträff städar det rätt bra, åskskydd eller inte. Har sett kablar som försvunnit och bara lämnat ett svart spår efter sig. Elskåp som ser ut som om de använts i nån sprängövning! Ett åskskydd som klarar en direktträff är en "aningens" dyrare än de vanliga avledarna som man brukar installera i bostäder. Så hoppas på ekarna! ;)

ja det var väl lite det jag tänkte, jag har ju sett hur åskan kan förvandla en tall till småflisor så nog var jag skeptisk till om det skulle bli nåt kvar av ledningarna ändå, hur många kA är det i en åsksmäll egentligen? Så är det ju lite varken eller att sätta åskskydd i garaget då det som du säger inte gör nytta vid direktträff, och då är det väl bara överspänningar från inkommande jag behöver bry mig om, vilket ju borde stoppas av mitt befintliga grovskydd (boxsafe 1A heter dom)

Transienter är ju betydligt vanligare än en direktträff så ett sådant skydd gör ju nytta då iom att elektroniken man har klarar sig bättre.

En direktträff går inte att skydda sig mot, men med bra skydd kanske man klarar 99% av det som slår ut grannen.
De höga ekarna är inget säkert skydd för blanktråden, joniseringens vägar äro outgrundliga.
Garaget behöver ett överspänningsskyd det också om du vill skydda det som sitter där.
Telefonledningen är inte skyddad om den går i marken, Teleskydd bör sättas i fasadmätarskåp (men det fanns inte i dettafallet så då sätter du det vid samma central som befintliga El åskskyddet.)

Jodå transienter är vanliga vid åska och det är väl det som tar mest utrustning pengamässigt sett då de breder ut sig över stora ytor. Det är transienterna vi kan skydda oss emot, direktträffen slår sönder byggnader, stolpar och ledningar smälter och förångas.

Protte

Min brorsa och hans granne ute på landet fick känna på naturkrafterna i lördags när det åskade här i trakterna, en smäll (blixt & dunder kom samtidigt så det var i princip träff inom 100m kanske) letade sig in på telenätet eller kraftnätet (svårt att säga vilket) och orsakade ett överslag mellan inkommande tele och en huvudledning i krypgrunden i grannens kåk varvid det slog eld och tydligen slår SOS Alarm på stora knappen när det är villabränder för 3 brandkårer var på plats m. stegbilar, tankbilar & hela baletten, dock lyckades han släcka själv innan de hann fram. I mätarskåpet satt överspänningskydd på både tele & kraft (var och inspekterade en stund senare), men det hjälper ju inte ledningen före skyddet. Brorsan för sin del fick en liten pärla genom en sticksåg han höll i. Där finns dock inget skydd (än), kanske skulle ha hjälpt.

Det undrades hur mycket ström det var i en urladdning, ca 100kA.

Protte

tack för väldigt mycket nyttig info! 100kA, jösses kunde aldrig drömma om det!!! ja då förstår jag ju att det är i princip omöjligt att stoppa..

ang teleledningen så blir det väl lite svårt då demn kommer in genom golvet på nedervåningen och där sitter husets enda telejack, centralen är på övervåningen i andra änden av huset, men jag kan ju smyga ner med en 6mm2 FK från jordskenan ner till ett tele-ösp-skydd som jag monterar i krypgrunden, det skulle vara möjligt utan större åverkan, men då rör det sig om ca 30meter kabel.. men jag vet inte om det är nån ide att jag bryr mig om att skydda nåt annat än elledningarna, datorn kostade bara 5.000 och är försäkrad även mot åska så det gör väl varken till eller från om den pajar, det är den enda elektroniska utrustningen jag har, förutom nån mobilladdare.
modemet som jag fick gratis när jag tecknade bredbandet är ju inte heller speciellt dyrt..

det jag helst vill slippa är att vakna mitt i natten av att varenda elledning har pulvriserats, men tydligen är det inte lätt att undvika helt, åtminstone inte i mitt läge.

sen så är det väl lite att ta i att måla upp ett sånt här skräckscenario, kåken har ju stått här i över 150 år och elen har väl funnits här sen 20-talet och det har inte hänt nåt än.. jag kom på dessa tankar när jag satt och lyssnade på åskan häromdagen men om jag tänker efter så var det mer än ett år sen det åskade senast så det är ju inte ofta direkt.
jag ville mest ta reda på hur väl skyddad jag var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.