1 711 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
frågor kring cirkulationspump, vattenburen el
Har ett hus med vattenburen el, pannan fungerar bra men den brummar lite och jag hör ständigt ett svagt ljud från alla elementen i rummen.
Jag antar att detta borde bero på att cirkulationspumpen går året om, oavsett om jag slår av brytaren i centralen för elvärmen (diazed-central med separat brytare för värmen). Däremot har jag en brytare vid styrningen för nattsänkningen där jag kan välja auto, hand eller 0. Ställer jag den på 0 blir det tyst och skönt.
Mina funderingar blir då egentligen två. Styr nattsänkningen även varmvattnet, eller är det helt enkelt cirkulationspumpen som går året runt och isf varmför har man det så om man ändå inte värmer huset?
Är dåligt insatt i hur sånt här fungerar, men vill gärna få bort bakgrundsbruset om det går...
Om det säger något så är huset byggt 1980 och pannan tror jag heter parca norrahammar.
Jag antar att detta borde bero på att cirkulationspumpen går året om, oavsett om jag slår av brytaren i centralen för elvärmen (diazed-central med separat brytare för värmen). Däremot har jag en brytare vid styrningen för nattsänkningen där jag kan välja auto, hand eller 0. Ställer jag den på 0 blir det tyst och skönt.
Mina funderingar blir då egentligen två. Styr nattsänkningen även varmvattnet, eller är det helt enkelt cirkulationspumpen som går året runt och isf varmför har man det så om man ändå inte värmer huset?
Är dåligt insatt i hur sånt här fungerar, men vill gärna få bort bakgrundsbruset om det går...
Om det säger något så är huset byggt 1980 och pannan tror jag heter parca norrahammar.
Är inga problem för en elektriker att koppla om så att pumpen bara går då patronen för värmekretsen går. Det är oftast separat VV del (om det är en ren elpanna. Är det en vedpanna med elpatroner så är det oftast inte det)
Tack Rrrrr. Du har ofta bra svar på mina funderingar.
(Saknar möjligheten i det här forumet att rösta fram inlägg som hjälpsamma)
Min fundering är isf om det finns någon anledning till att vattnet ska cirkulera i systemet även sommartid? Annars ska jag nog sätta mig in i elsystemet till den där pannan snart...
Min fundering är isf om det finns någon anledning till att vattnet ska cirkulera i systemet även sommartid? Annars ska jag nog sätta mig in i elsystemet till den där pannan snart...
Min IVT värmepump stänger av cirkpumpen då den automatiskt går över i "Sommarläge" (Den gör det då det varit över någon viss temp nog länge.. tror jag)Bjurran skrev:Tack Rrrrr. Du har ofta bra svar på mina funderingar.
Vet inte om det finns någon nackdel med att det står stilla. De får nog någon rörkrökare här svara på
Om det är en gammal cirkpump så kanske den inte vill starta sen om den stått still en hel sommar?
Klicka här för att svara