Äldre lägenhet med enfas. Vet inte när och om saker renoverats då jag bott här ett år. Det enda jag vet är att spisen är 4 eller 5 år gammal. Allt har fungerat bra innan så inte reagerat på säkringarna.
jag hade också bara 10A säkringar till hands, får gå och handla lite kraftigare då

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Är detta gruppsäkringen till spisen?

Dessa bör inte säkras högre än 20 A i en enfaslägenhet. Ledningen klarar inte mer om den är 4 mm². Så det är troligen fel med en gul passdel där. Den ska va blå.

Du har troligen en mätarsäkring någonstans (i källaren) som är på 25 A. Den vill man oftast inte lösa ut, därför viktigt med högst 20 A till spisen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vad menar du med gruppsäkring? Vi har en gul passdel i proppskåpet som går till uttaget som jag skickade bild på. Vi har en fristående spis med induktionshäll. Bor i lägenhet och vi har en Max 35A säkring in till oss, vilket jag antar är huvudsäkringen. Vi tänkte köpa en 20A säkring och koppla in, vi har ju tidigare klarat oss med 10A men då antar jag att induktionshällen varit klen

25A enfas till spisen är lite ovanligt i Sverige. Det är 35A enfasabonnemang också. Men det är inget fel i sig. Om den som satt dit 25 A passkontakt till spisen visste vad han gjorde så är kabeln i väggen dimensionerad för det.

Full effekt på en spis brukar vara runt 10 kW. Det skulle kräva en 50A säkring för att kunna utnyttja hela spisen till max. Men eftersom man så gott som aldrig gör det så räcker det oftast bra med 20A. Och har ni klarat er med 10A så betyder de att ni inte utnyttjat spisens effekt mer än så. Det är sällan alla plattor står på max samtidigt.

Med gruppsäkring menar jag den säkring som skyddar ledningen mellan elcentral och spis, inte mätarsäkringen/huvudsäkringen som skyddar kabeln till elcentralen. Med de ovanliga storlekar du har är det vanskligt att ge råd. Jag skulle kontrollera arean på gruppledningen till spisen innan jag sätter i en 25 A där.

Men
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med gruppsäkring menar jag den säkring som skyddar ledningen mellan elcentral och spis, inte mätarsäkringen/huvudsäkringen som skyddar kabeln till elcentralen. Med de ovanliga storlekar du har är det vanskligt att ge råd. Jag skulle kontrollera arean på gruppledningen till spisen innan jag sätter i en 25 A där.
men säkringen som skyddar ledningen mellan elcentral och spis är väl 25a då det är en gul passform där? Jag har inget som inte får mig att tro att det är 25 A då uttaget till spisen är utformat som ett 25 A uttag och det är en gul passform i proppskåpet.

Huvudsäkringen/mätarsäkringen är i lägenheten och är 35A.

Tack för alla råd, jag tar och införskaffar mig 20A säkring så kommer det bli finemang.

Redigerat:
Du behöver ta bort "väl" i dina meningen för att kunna få någonting bekräftat. Jag vet inte. Det är du som säger att du har 35 A mätarsäkring och en gul passdel till spisen. För gamla enfaslägenheter är det normalt 25 A mätarsäkring och 20 A gruppsäkring till spisen. Om du har något annat så gäller det att ledningarna är dimensionerade för det. Du har inte ens en gruppförteckning som kan ge lite vägledning. Så köp en 20 A säkring till spisen innan du vet mer.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För gamla enfaslägenheter är det normalt 25 A mätarsäkring
Vad som är normalt ska ingen säga något om , det finns även onormal anläggningar och vad det innebär i praktiken vet vi inget om. NU sägs det att det 35 A in och det är vad TS har att räkna med, och ledningar är säkert förlagda efter den säkringen, Så till TS stoppa i en 20A och du har allt klart för att gasa på spisen.

35A mätarsäkring/huvudsäkring är det enligt elleverantör och enligt proppskåpet, så det är inga osäkerheter där även om det tydligen är ovanligt. Då det saknas gruppförteckning och jag har ingen kunskap om när och hur det har installerats införskaffar jag en 20A och kör på det. Precis som Avemo påpekade innan har jag tidigare kört på 10A ovetandes och ändå klarat mig rätt bra.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle kolla dimensionen på kabeln om jag vore dig. Det finns en anledning att det fanns en 10A säkring. Om du skruvar in en säkring som tål högre belastning än kabeln då kan du mycket väl smälta kabeln och även starta brand.
Gjör dig själv och eventuella inneboende en tjänst och kolla upp om kabeln klarar belastningen.

Hur kan jag göra det? jag kan tillägga att det bara är 10A säkringar i samtliga proppar även om det finns övriga proppar som tål mer än det.
J J Vos skrev:
Jag skulle kolla dimensionen på kabeln om jag vore dig. Det finns en anledning att det fanns en 10A säkring. Om du skruvar in en säkring som tål högre belastning än kabeln då kan du mycket väl smälta kabeln och även starta brand.
Gjör dig själv och eventuella inneboende en tjänst och kolla upp om kabeln klarar belastningen.

E
E Erkaderka skrev:
Hur kan jag göra det? jag kan tillägga att det bara är 10A säkringar i samtliga proppar även om det finns övriga proppar som tål mer än det.
Hej, titta på din faktura, normalt ska du inte betala för mer än 3x16A lght, 35 är väldigt udda då all utrustning måste vara ett snäpp större, jag har väldigt svårt att tro det faktiskt.

Kanske 35A till alla lägenheterna, ifall det är få fast detta är i klenaste laget också.

Är det Göteborg Energi?

E El-Löken66 skrev:
Hej, titta på din faktura, normalt ska du inte betala för mer än 3x16A lght, 35 är väldigt udda då all utrustning måste vara ett snäpp större, jag har väldigt svårt att tro det faktiskt.

Kanske 35A till alla lägenheterna, ifall det är få fast detta är i klenaste laget också.

Är det Göteborg Energi?
står 35a på proppskåp och på ellevios hemsida står det mätningsbrytare = 35a för vår lägenhet

E
E Erkaderka skrev:
står 35a på proppskåp och på ellevios hemsida står det mätningsbrytare = 35a för vår lägenhet
Aldrig hört talas om någon mätningsbrytare. Men jag tror inte du kommer övertyga mig med enbart text men det spelar heller ingen roll, nu förutsätter vi 35A 1-fas in.

Då bör ju 25A till spisen inte vara några problem sålänge det är dimensionerat så.

E El-Löken66 skrev:
Aldrig hört talas om någon mätningsbrytare. Men jag tror inte du kommer övertyga mig med enbart text men det spelar heller ingen roll, nu förutsätter vi 35A 1-fas in.

Då bör ju 25A till spisen inte vara några problem sålänge det är dimensionerat så.
menade mätarsäkring.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.