M
M Marcussjogren skrev:
Japp, HA (Home Assistant) är själva automationsmotorn, men den kan i princip inte prata med något själv.
Däremot kan den integrera med mängder av hubbar.

Du ska helt klart köra HA - det tycker jag. Antingen som en virtuell maskin om man har den möjligheten, annars som du säger, på en RPi.

val av system - där hade jag valt Ikea alla dagar i veckan.

de har lampor, spottar, rörelsesensorer m.m. Deras Gateway kostar typ 350:- och lamporna 79-99:-, helt oslagbart.

Vill man utöka med något annat system så går det jättebra. Vill man ha energimätning någonstans så väljer man Shelly (behöver ingen hubb).
Just det - Ikea baserar sina enheter på ett protokoll som heter Zigbee, vilket gör att du även kan gå över till zigbee2mqtt och köra med det systemet, då får du stöd för många fler tillverkare men inlärningströskeln är lite högre.

Finns väldigt mycket fina sensorer till Zigbee och de är i normalfallet mycket prisvärda.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
MrJay MrJay skrev:
Köpte Homey Pro, lämnade tillbaka den till Kjell&Co. inom 2h efter att jag upptäckt att de hade gått över till cloud-baserad modell (detta var typ 2 år sedan). Använder den svenskproducerade Animus Home och funkar hur bra som helst för att styra, schemalägga etc mina ZWave och ZigBee-prylar (via Hue Bridge).
Stämmer det att Animus verkar ha stängt ner verksamheten?
 
MrJay
J Jocke Best skrev:
Stämmer det att Animus verkar ha stängt ner verksamheten?
Ingen som helst aning, kollar jag på bolagets omsättning ser det nästan ut som enmansföretag. Det var ett tag sedan någon uppdatering släpptes, å andra sidan funkar deras lösningen väldigt bra (det verkar sitta en Raspberry Pi under skalet).
 
J
MrJay MrJay skrev:
Ingen som helst aning, kollar jag på bolagets omsättning ser det nästan ut som enmansföretag. Det var ett tag sedan någon uppdatering släpptes, å andra sidan funkar deras lösningen väldigt bra (det verkar sitta en Raspberry Pi under skalet).
Ok. Jag googlade lite på deras lösning häromdagen och hittade lite arga inlägg. Kör själv home assistant men alltid intressant med olika prylar.
 
Ett tips är att kolla upp vilka integrationer som finns till respektive system. Det kan ju vara så att endast ett stöder alla de uppkopplade prylar man har hemma och då blir ju valet enkelt.

Själv kör även jag Home Assistant och är väldigt nöjd, hitintills har allt jag velat integrera redan funnits stöd för.

https://www.home-assistant.io/integrations/ (Officiella integrationer)
https://hacs-repositories.web.app/ (HACS - Home Assistant Community Store, en riktig guldgruva om man är lite äventyrlig).

Antagligen finns motsvarande sidor för övriga system.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
M mattias_sjogren skrev:
Ett tips är att kolla upp vilka integrationer som finns till respektive system. Det kan ju vara så att endast ett stöder alla de uppkopplade prylar man har hemma och då blir ju valet enkelt.

Själv kör även jag Home Assistant och är väldigt nöjd, hitintills har allt jag velat integrera redan funnits stöd för.

[länk] (Officiella integrationer)
[länk] (HACS - Home Assistant Community Store, en riktig guldgruva om man är lite äventyrlig).

Antagligen finns motsvarande sidor för övriga system.
Tilläggas bör även att HA har ett väldigt stort community som kontinuerligt skapar nya integrationer och jobbar med den öppna källkoden för HA.

Jämför man med Homey som är ett stängt system så är utbudet av integrationer ändå ok men tyvärr är det inte lika bra fart där. Många integrationer slutar fungera och det tar ofta lång tid innan någon åtgärdar det...
 
Då var RPi och zigbee sticka beställd (y)
Men hur är det med fjärrströmbrytare zigbee (smart plug) utomhus till julslingor? Någon som testat specifikt märke? Hittat Philips Hue och Aqara men oklart om dessa går att ha utomhus?
 
J
P ptk skrev:
Då var RPi och zigbee sticka beställd (y)
Men hur är det med fjärrströmbrytare zigbee (smart plug) utomhus till julslingor? Någon som testat specifikt märke? Hittat Philips Hue och Aqara men oklart om dessa går att ha utomhus?
Du kommer inte bli missnöjd! Jag har haft svårt att hitta utomhusuttag med ZigBee. Dock finns med wifi på tex Amazon. Funkar fint med home assistant!

https://www.amazon.se/dp/B085JBFXG6?ref=ppx_pop_mob_ap_share
 
Jag kör nexa utomhusuttag.
Hue funkar fint utomhus med. Kör all min ytterbelysning med vanliga hue lampor.
 
Är det ingen som kör med Sonoffs prylar?
Har precis rivit ut alla mina Nexaprylar och bytt ut till Sonoff.
Priset på enheterna tilltalar.
 
Jag kör mycket Sonoff men byter SW till Tasmota eftersom det tidigare inte fanns någon bra integration. Jag kör också en del Tuya (och Deltaco Smart Home etc) och dessa kör jag med den nya integrationen och det funkar väldigt bra, men enheterna får bo på ett eget nät... Dessa är ju också väldigt prisvärda.

Har snart bytt ut så många z-wave prylar så det nätet börjar bli lite skakigt för de batteridrivna enheterna jag har kvar. Alltid är det något som trasslar till det...
 
Kanske dum fråga. Måste man ha en brygga för respektive märke om man har Home assistant? Måste jag tex ha en Hue-brygga för Hue-lampor, en Trådfri-brygga för Trådfri-produkter, etc, utöver HA?
 
P
Kan tipsa om Multi System Reactor som ett komplement till HA med flera smart home system.
I nuläget är tanken att man lägger all automation i MSR och kan knyta ihop flera olika system.
Om man vill göra mer avancerade automationer än "tänd lampan klockan åtta" är det mycket enklare att hantera i MSR än HA om man inte är van HA användare tycker jag.
Jag har så att MSR styr automationer mellan HA, Vera och lite annat.
Dessutom superb support och smått briljant utvecklare bakom.
 
Kul att få tips om nya produkter men frågan var alltså om man måste ha brygga mellan HA och sina lampor tex?
 
J
P ptk skrev:
Kanske dum fråga. Måste man ha en brygga för respektive märke om man har Home assistant? Måste jag tex ha en Hue-brygga för Hue-lampor, en Trådfri-brygga för Trådfri-produkter, etc, utöver HA?
Nej, det är precis tvärtom. Själva finessen är att HA är själva bryggan. Man har tex endast en ZigBee-dongel inkopplad och den sköter allt, oberoende av märket. Mycket smidigt.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.