5 607 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Frågor gällande hubbar
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Just det - Ikea baserar sina enheter på ett protokoll som heter Zigbee, vilket gör att du även kan gå över till zigbee2mqtt och köra med det systemet, då får du stöd för många fler tillverkare men inlärningströskeln är lite högre.M Marcussjogren skrev:Japp, HA (Home Assistant) är själva automationsmotorn, men den kan i princip inte prata med något själv.
Däremot kan den integrera med mängder av hubbar.
Du ska helt klart köra HA - det tycker jag. Antingen som en virtuell maskin om man har den möjligheten, annars som du säger, på en RPi.
val av system - där hade jag valt Ikea alla dagar i veckan.
de har lampor, spottar, rörelsesensorer m.m. Deras Gateway kostar typ 350:- och lamporna 79-99:-, helt oslagbart.
Vill man utöka med något annat system så går det jättebra. Vill man ha energimätning någonstans så väljer man Shelly (behöver ingen hubb).
Finns väldigt mycket fina sensorer till Zigbee och de är i normalfallet mycket prisvärda.
Stämmer det att Animus verkar ha stängt ner verksamheten?MrJay skrev:
Köpte Homey Pro, lämnade tillbaka den till Kjell&Co. inom 2h efter att jag upptäckt att de hade gått över till cloud-baserad modell (detta var typ 2 år sedan). Använder den svenskproducerade Animus Home och funkar hur bra som helst för att styra, schemalägga etc mina ZWave och ZigBee-prylar (via Hue Bridge).
Ingen som helst aning, kollar jag på bolagets omsättning ser det nästan ut som enmansföretag. Det var ett tag sedan någon uppdatering släpptes, å andra sidan funkar deras lösningen väldigt bra (det verkar sitta en Raspberry Pi under skalet).J Jocke Best skrev:
Ok. Jag googlade lite på deras lösning häromdagen och hittade lite arga inlägg. Kör själv home assistant men alltid intressant med olika prylar.MrJay skrev:
Ett tips är att kolla upp vilka integrationer som finns till respektive system. Det kan ju vara så att endast ett stöder alla de uppkopplade prylar man har hemma och då blir ju valet enkelt.
Själv kör även jag Home Assistant och är väldigt nöjd, hitintills har allt jag velat integrera redan funnits stöd för.
https://www.home-assistant.io/integrations/ (Officiella integrationer)
https://hacs-repositories.web.app/ (HACS - Home Assistant Community Store, en riktig guldgruva om man är lite äventyrlig).
Antagligen finns motsvarande sidor för övriga system.
Själv kör även jag Home Assistant och är väldigt nöjd, hitintills har allt jag velat integrera redan funnits stöd för.
https://www.home-assistant.io/integrations/ (Officiella integrationer)
https://hacs-repositories.web.app/ (HACS - Home Assistant Community Store, en riktig guldgruva om man är lite äventyrlig).
Antagligen finns motsvarande sidor för övriga system.
Tilläggas bör även att HA har ett väldigt stort community som kontinuerligt skapar nya integrationer och jobbar med den öppna källkoden för HA.M mattias_sjogren skrev:Ett tips är att kolla upp vilka integrationer som finns till respektive system. Det kan ju vara så att endast ett stöder alla de uppkopplade prylar man har hemma och då blir ju valet enkelt.
Själv kör även jag Home Assistant och är väldigt nöjd, hitintills har allt jag velat integrera redan funnits stöd för.
[länk] (Officiella integrationer)
[länk] (HACS - Home Assistant Community Store, en riktig guldgruva om man är lite äventyrlig).
Antagligen finns motsvarande sidor för övriga system.
Jämför man med Homey som är ett stängt system så är utbudet av integrationer ändå ok men tyvärr är det inte lika bra fart där. Många integrationer slutar fungera och det tar ofta lång tid innan någon åtgärdar det...
Du kommer inte bli missnöjd! Jag har haft svårt att hitta utomhusuttag med ZigBee. Dock finns med wifi på tex Amazon. Funkar fint med home assistant!P ptk skrev:
https://www.amazon.se/dp/B085JBFXG6?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Jag kör nexa utomhusuttag.
Hue funkar fint utomhus med. Kör all min ytterbelysning med vanliga hue lampor.
Hue funkar fint utomhus med. Kör all min ytterbelysning med vanliga hue lampor.
Jag kör mycket Sonoff men byter SW till Tasmota eftersom det tidigare inte fanns någon bra integration. Jag kör också en del Tuya (och Deltaco Smart Home etc) och dessa kör jag med den nya integrationen och det funkar väldigt bra, men enheterna får bo på ett eget nät... Dessa är ju också väldigt prisvärda.
Har snart bytt ut så många z-wave prylar så det nätet börjar bli lite skakigt för de batteridrivna enheterna jag har kvar. Alltid är det något som trasslar till det...
Har snart bytt ut så många z-wave prylar så det nätet börjar bli lite skakigt för de batteridrivna enheterna jag har kvar. Alltid är det något som trasslar till det...
Kan tipsa om Multi System Reactor som ett komplement till HA med flera smart home system.
I nuläget är tanken att man lägger all automation i MSR och kan knyta ihop flera olika system.
Om man vill göra mer avancerade automationer än "tänd lampan klockan åtta" är det mycket enklare att hantera i MSR än HA om man inte är van HA användare tycker jag.
Jag har så att MSR styr automationer mellan HA, Vera och lite annat.
Dessutom superb support och smått briljant utvecklare bakom.
I nuläget är tanken att man lägger all automation i MSR och kan knyta ihop flera olika system.
Om man vill göra mer avancerade automationer än "tänd lampan klockan åtta" är det mycket enklare att hantera i MSR än HA om man inte är van HA användare tycker jag.
Jag har så att MSR styr automationer mellan HA, Vera och lite annat.
Dessutom superb support och smått briljant utvecklare bakom.
Nej, det är precis tvärtom. Själva finessen är att HA är själva bryggan. Man har tex endast en ZigBee-dongel inkopplad och den sköter allt, oberoende av märket. Mycket smidigt.P ptk skrev: