Som elektriker är det ju förr en nackdel än en fördel att koppla in kundens egna armaturer.

• Gilla
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
C CatarinaM skrev:
De säger att inget ingår såsom lamputtag, lampproppar, vägguttag, tryckknappar, strömställare, perolexuttag, H07RN-F 5G2,5, dvärgbrytare, skruvklips, dvs. INGEN el ingår och kallar det för armatur!

Fast jag t.o.m. mailade med INNAN jag godtog offerten och ställde frågan...och de svarade att all el ingår!
Vad som ingår är det som är prissatt på offerten alt är överenskommet i annan dokumentation eller muntligt, allt utöver det är extra som kund ska betala för.

Finns ingen seriös firma som skriver att allt ingår till fast summa, det innebär isåfall att du som kund kan kräva att få gratis grejer i oändlighet så läs offerten vad som står ska ingå och finns där tveksamheter är det upp till domstol att bedöma kontraktet.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
L Linkan90 skrev:
Tråkigt att det blivit som det blev.
Jag spelar in alla mina samtal med allt från sophämtning till installera solpaneler. Fick rätt mot säljaren av panelerna via mina inspelningar och blev ersatt pga sen installation.

Hursomhelst min erfarenhet ( 2 gånger ) de senaste 5 åren är att elektrikers timpris är 650:- +moms sen är jag tydlig att material köper jag själv. Vill de göra jobbet så är det på mina villkor. Jag ber dem skicka en lista på vad som behövs så fixar jag det. Materialet är snordyrt via elfirmor, köper jag själv så blir det billigare
Betalar du dom för arbetstiden dom sammanställer materiallista?

• Gilla
Bengt_5211 och 2 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Jag tror att man som kund ska vara försiktig med att försöka tjäna några kronor på att detaljstyra för mycket om vad som ska ingå och inte ingå. Då blir det bara tjafs sen.

Bättre att ta in offerter med kravet * gör klart elen* Fastpris. Bam. Klart.

Överstiger sen slutpriset offerten med mer än 15% så har man ett case.

Elen i ett normalt hus, nyproduktion brukar väl ligga runt 150 000.
Du får inte överstiga en offert med 15%, offererat är offererat.

• Gilla
swagmeikster21 och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du får inte överstiga en offert med 15%, offererat är offererat.
Jag antar att du menar att en offert med ett fast pris inte får överstigas med en enda krona?

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att du menar att en offert med ett fast pris inte får överstigas med en enda krona?
Det var det som det citerade inlägget åsyftade på ja.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ts du skriver att tidigare firma konka men det mesta fanns redan, fanns redan uttag och strömbrytare?

Sen kan jag tycka det är brist på kunskap hos nya firman, att tråda om för att kunna tända släcka fönsterlampor i varje rum är inte så komplicerat, det är väll bara om du kör renova det kan bli problem om du behöver en trippelbrytare istället för dubbel

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
P
L lars80 skrev:
läs offerten vad som står ska ingå
Ett standardtips här på Byggahus men hur ser det ut i verkligheten? Jag ser, hos mig själv och i min omgivning, väldigt sällan några detaljerade offerter med tydliga specifikationer och självklart då inte heller några avtal.

Jag har just byggt ett hus. Offerten var på knappt en A4. Om el stod det: "El" (samt ett belopp såklart men det var mer som förklaring till totalbeloppet.

Det fanns en ritning (som inte angav hur t.ex. elen skulle utformas) och sedan hänvisade avtalet till branschregler.

Det jag betalade var exakt det som offerten angav. Sedan gjorde vi tillägg som i praktikken avtalades muntligt - inom den timkostnad som avtalet angav för tilläggsarbeten.

Andra hantverkarjobb - för mindre belopp - har jag köpt på ännu enklare sätt.

Det har aldrig resulterat i problem. Jag har alltid fått skäliga fakturor, även om vi inte ens pratat om belopp.

Jag tror den situationen är extremt mycket vanligare än att man har detaljerade offerter med olika specifikationer.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Ett standardtips här på Byggahus men hur ser det ut i verkligheten? Jag ser, hos mig själv och i min omgivning, väldigt sällan några detaljerade offerter med tydliga specifikationer och självklart då inte heller några avtal.

Jag har just byggt ett hus. Offerten var på knappt en A4. Om el stod det: "El" (samt ett belopp såklart men det var mer som förklaring till totalbeloppet.

Det fanns en ritning (som inte angav hur t.ex. elen skulle utformas) och sedan hänvisade avtalet till branschregler.

Det jag betalade var exakt det som offerten angav. Sedan gjorde vi tillägg som i praktikken avtalades muntligt - inom den timkostnad som avtalet angav för tilläggsarbeten.

Andra hantverkarjobb - för mindre belopp - har jag köpt på ännu enklare sätt.

Det har aldrig resulterat i problem. Jag har alltid fått skäliga fakturor, även om vi inte ens pratat om belopp.

Jag tror den situationen är extremt mycket vanligare än att man har detaljerade offerter med olika specifikationer.
Att verkligheten kan se ut så som du beskriver beror oftast på att byggföretag sällan är jurister och inte alltid vet själva hur avtal ska utformas.
Dom är människor som alla andra och försöker nog så gott dom kan.
Dessutom är offerter tidskrävande så många ggr gör nog många det enkelt för sig för det brukar kanske gå bra.

Offerter är bindande avtal och det som står där gäller.
Problem uppstår dock när inga tydliga regler är satta för vad som ska ingå eller hur arbetet ska utföras.
Om du som kund accepterar en luddigt formulerad offert utan klara riktlinjer ja då har du accepterat ett rörigt avtal med många tolkningar som kan sluta med domstol.

Att inte specificera hur mycket material som ingår kan vara livsfarligt som företagare.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
P
L lars80 skrev:
Dom är människor som alla andra och försöker nog så gott dom kan.
Jag har en del (flera) bekanta som fått riktiga problem vid olika byggprojekt. Det är inte de som haft de "enklaste" avtalsformerna utan de som krävt detaljspecifikationer ner till skruvnivå för i princip allting och som sedan vakat över byggare och andra hantverkare som hökar under byggtiden. Slutar inte sällan med en sjutumsspik genom den vattenburna golvvärmen eller med att byggaren går i KK.

Offert och avtal är nog bra men det måste vara rim och reson på galenskapen. Avtalet är dessutom ett skydd både för byggaren och för kunden.

Det förekommer säkert att man får en vansinnig faktura för ett enkelt jobb (du kan väl svänga förbi och sätta upp ett trefasuttag med personskyddsautomat på väggen precis utanför elcentralen.) som slutar på 40 kpix - men jag har inte råkat ut för det trots att jag oftast gör mina beställningar på precis det viset. (Ofta med tillägget ett "nyckeln ligger under blomkrukan på verandan")

Min erfarenhet är att ju mer jag ber om en offert (det händer ju faktiskt när jag vill vara säker på vilket jobb som skall göras) desto svårare är det att hitta någon som vill åta sig just det jobbet. Har precis köpt en tjänst där jag var tvungen att veta kostnaden. Fick offerter (på samma jobb) mellan 35 och 200 tusen (+moms). Valde den billigaste (offert via SMS) Jobbet blev bra, till rätt pris och klart i tid.

Men jag kanske bara har tur...

• Älska
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
Kontraktet skall bara vara en sammanfattning om vad man är överens om.
Om bägge är överens, så behövs bara ett enkelt kontrakt. Bägge vill samma sak.

Man skall inte förhandla via kontrakt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag har en del (flera) bekanta som fått riktiga problem vid olika byggprojekt. Det är inte de som haft de "enklaste" avtalsformerna utan de som krävt detaljspecifikationer ner till skruvnivå för i princip allting och som sedan vakat över byggare och andra hantverkare som hökar under byggtiden. Slutar inte sällan med en sjutumsspik genom den vattenburna golvvärmen eller med att byggaren går i KK.

Offert och avtal är nog bra men det måste vara rim och reson på galenskapen. Avtalet är dessutom ett skydd både för byggaren och för kunden.

Det förekommer säkert att man får en vansinnig faktura för ett enkelt jobb (du kan väl svänga förbi och sätta upp ett trefasuttag med personskyddsautomat på väggen precis utanför elcentralen.) som slutar på 40 kpix - men jag har inte råkat ut för det trots att jag oftast gör mina beställningar på precis det viset. (Ofta med tillägget ett "nyckeln ligger under blomkrukan på verandan")

Min erfarenhet är att ju mer jag ber om en offert (det händer ju faktiskt när jag vill vara säker på vilket jobb som skall göras) desto svårare är det att hitta någon som vill åta sig just det jobbet. Har precis köpt en tjänst där jag var tvungen att veta kostnaden. Fick offerter (på samma jobb) mellan 35 och 200 tusen (+moms). Valde den billigaste (offert via SMS) Jobbet blev bra, till rätt pris och klart i tid.

Men jag kanske bara har tur...
Det är ju mest företagaren som utsätter sig för en risk vid otydliga offerter/avtal. Det är ju upp till dem att bevisa vad som avtalats för arbeten de vill ha betalt för (speciellt om de vill ha mer betalt än vad som står i avtalet). Det där muntliga avtalet är inte vatten värt om kunden vägrar betala oavsett legitim eller olegitim anledning.

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
P
R Rolle314 skrev:
Man skall inte förhandla via kontrakt.
Nej, i Sverige är det ju vanligare att man förhandlar innan man "skriver på"

Det gäller att som företagare bli översäker på vad kunden vill ha, både uttalat och outtalat.
Kunna tolka vad kunden verkligen vill ha.

P
R Rolle314 skrev:
Det gäller att som företagare bli översäker på vad kunden vill ha, både uttalat och outtalat.
Ändå känns det väl vanligare här på Byggahus med kunder som känner sig (rätt eller fel) lurade än med företagare som inte får betalt...
Attityden mot företagare är ibland lite "vass"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.