5 972 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Frågor ang enskild näringsverksamhet
Hej!
Mina råd!
1 Skaffa en redovisningskonsult! Dom fixar din dekl oxå
2 Ha låg preliminärskatt o buffra med pengar på ditt konto istället så slipper du betala in så mycket om det svajar i inkomsterna
3 Betala in i tid! annars onödiga böter
4 Köp inget på avbet / leasing om det inte e absolut nödvändigt
5 Jag räknar så här 7700-moms=6160-omkost2304=3856... för att få fram "din" lön lägg på "momsen" o dela med 2
dvs 3856x1.25=4820 /2=2410 kontant i börsen. Du kan ju oxå gånga din oskattade vinst 3856 med 0,625 o du vill så får du fram dina pengar i börsen!. Om du tjänar mer än en anställd får du betala mer i skatt än exemplet o mindre skatt om du tjänar sämre än en anställd så man kan aldrig säga på förhand exakt vad skatten blir för då måste du veta vad du ska tjäna på hela året. Om du arbetar på löpande timtid ex 320+moms = 400 dela med 2 = pengar i börsen. Detta om du tjänar som en anställd. Med reservation
Mina råd!
1 Skaffa en redovisningskonsult! Dom fixar din dekl oxå
2 Ha låg preliminärskatt o buffra med pengar på ditt konto istället så slipper du betala in så mycket om det svajar i inkomsterna
3 Betala in i tid! annars onödiga böter
4 Köp inget på avbet / leasing om det inte e absolut nödvändigt
5 Jag räknar så här 7700-moms=6160-omkost2304=3856... för att få fram "din" lön lägg på "momsen" o dela med 2
dvs 3856x1.25=4820 /2=2410 kontant i börsen. Du kan ju oxå gånga din oskattade vinst 3856 med 0,625 o du vill så får du fram dina pengar i börsen!. Om du tjänar mer än en anställd får du betala mer i skatt än exemplet o mindre skatt om du tjänar sämre än en anställd så man kan aldrig säga på förhand exakt vad skatten blir för då måste du veta vad du ska tjäna på hela året. Om du arbetar på löpande timtid ex 320+moms = 400 dela med 2 = pengar i börsen. Detta om du tjänar som en anställd. Med reservation
Jag är ledsen att säga det, men det är ju inte en siffra rätt här. 2880 var ju ex moms och skatt och avgifter är ca 65% inte tvärtom, och till sist så har momsen ingenting att göra med hur mycket man får ut efter skatt. Allt detta är ju bara vilseledande för någon som försöker förstå.BeGe skrev:5 Jag räknar så här 7700-moms=6160-omkost2304=3856... för att få fram "din" lön lägg på "momsen" o dela med 2
dvs 3856x1.25=4820 /2=2410 kontant i börsen. Du kan ju oxå gånga din oskattade vinst 3856 med 0,625 o du vill så får du fram dina pengar i börsen!. Om du tjänar mer än en anställd får du betala mer i skatt än exemplet o mindre skatt om du tjänar sämre än en anställd så man kan aldrig säga på förhand exakt vad skatten blir för då måste du veta vad du ska tjäna på hela året. Om du arbetar på löpande timtid ex 320+moms = 400 dela med 2 = pengar i börsen. Detta om du tjänar som en anställd. Med reservation![]()
Jag förstår att du får buffra en hel del pengar för att betala din skatt i slutet.
Haha, ja du ser där hur viktigt det är att inte blanda momsade och omomsade siffror med varandra och att vara korrekt och tydlig med detta.Stilig skrev:
I uträkningen du fått från skatteverket ser du i detalj de olika posterna i din skatt/avgifter, det är alla de tillsammans som ger de där ca 65%.
Fast jag skulle vilja uttrycka det så här. Du ska inte räkna bort momsen utan du ska låta bli att "tänka" på den. Allt du köper in till ditt företag kostar priset exklusive moms. Att du sen tillfälligtvis även måste ut med, eller betala, lite moms är inget som påverkar din vinst eller din lön.thomasx skrev:
På samma sätt är det du får in från dina kunder, dina intäkter, beloppet exklusive moms. Att du även får in moms när de betalar beror på att du "agerar fogde" åt staten och tillfälligtvis "hjälper" staten med att förmedla momspengar från dina kunder.
Tänk alltid på "allt" exklusive moms så tror jag det blir lättare. Moms är som sagt något som "läggs på sist och dras av först".
Du frågade i början om att köpa saker "på firman" dvs för oskattade saker och det kan man. Dock vad man kan köpa beror på vad för verksammhetsbeskrivning du har satt på firman. Om du bygger lekstugor kan du självklart köpa verktyg och snickerimaskiner, om du driver restaurang kan du köpa spisar och porslin, men inte tvärtom. Alla firmor kan köpa datorer och mobiltelefoner då det behövs för att driva verksammheten. Fördelen med att köpa på firman är att det blir betydligt billigare. Tex en mobil för 5000 - 1000 i moms blir 4000. Om du tar ut dom som lön och betalar skatt och avgifter skulle du haft 0,35 * 2000 = 1400 kvar. Dock är det en balansgång och det är viktigt att tänka sig för så det inte drar iväg och blir orimligt.
När det gäller momsen så kan du tänka på den som en separat bokföring. Du köper saker, brädor, spik, verktyg etc och betalar moms. Du säljer saker och får in moms. Mellanskillnaden skall du betala in. Normalt skall man inte hamna på minus men kan kan faktisk få moms tillbaka. Detta händer typiskt i början när man köper in mycket saker utan att tjäna pengar och är en varningssignal. Det kan också hända om man exporterar mycket då man inte får in moms om man säljer till utlandet.
När det gäller momsen så kan du tänka på den som en separat bokföring. Du köper saker, brädor, spik, verktyg etc och betalar moms. Du säljer saker och får in moms. Mellanskillnaden skall du betala in. Normalt skall man inte hamna på minus men kan kan faktisk få moms tillbaka. Detta händer typiskt i början när man köper in mycket saker utan att tjäna pengar och är en varningssignal. Det kan också hända om man exporterar mycket då man inte får in moms om man säljer till utlandet.
thomasx ;
jag använde mej av dina siffror 2880 - moms =2304
för att på enkelt sätt "höfta" nettolön = vinst inkl moms/ 2 (efter dom stora omkostnaderna)
"- Avgifter och skatt är ca 65% så du får kvar 3856*0.35 = 1349.60 som din nettolön."
Du menar alltså 7700-moms=6160-omkost2880=3280x0.35=1148 som nettolön !!!??? = JÄTTEFEL (om man tjänar som en anställd!)
En byggjobbare som har 360+m /h skulle med din uträkning tjäna 360x0.35=126/h netto..
jag räknar 360+m=450 450/2=225/h netto!
Jag räknar så här 7700inkl moms - 3600inkl moms omkostnader =vinst 4100inkl moms /2 = 2050 nettolön
Jag har aldrig betalat mer skatt än så!
"-Jag förstår att du får buffra en hel del pengar för att betala din skatt i slutet."
Jag menar; om man INTE har inkomster jämt fördelade på årets alla månader är det bättre att ange låg preliminärskatt för att slippa betala in så mycket när firman går på lågvarv. Alla vet ju inte vad man tjänar nästkommande månad/lågsäsong!
Startar man nytt bör man vara försiktig med att ange "hög" preliminärskatt - alla vill ju att det ska gå bra i firman men räknar man ut sin preliminärskatt efter det så kan det bli jobbigt om firman inte går så bra som man tänkt sig. Därav!
jag använde mej av dina siffror 2880 - moms =2304
för att på enkelt sätt "höfta" nettolön = vinst inkl moms/ 2 (efter dom stora omkostnaderna)
"- Avgifter och skatt är ca 65% så du får kvar 3856*0.35 = 1349.60 som din nettolön."
Du menar alltså 7700-moms=6160-omkost2880=3280x0.35=1148 som nettolön !!!??? = JÄTTEFEL (om man tjänar som en anställd!)
En byggjobbare som har 360+m /h skulle med din uträkning tjäna 360x0.35=126/h netto..
jag räknar 360+m=450 450/2=225/h netto!
Jag räknar så här 7700inkl moms - 3600inkl moms omkostnader =vinst 4100inkl moms /2 = 2050 nettolön
Jag har aldrig betalat mer skatt än så!
"-Jag förstår att du får buffra en hel del pengar för att betala din skatt i slutet."
Jag menar; om man INTE har inkomster jämt fördelade på årets alla månader är det bättre att ange låg preliminärskatt för att slippa betala in så mycket när firman går på lågvarv. Alla vet ju inte vad man tjänar nästkommande månad/lågsäsong!
Startar man nytt bör man vara försiktig med att ange "hög" preliminärskatt - alla vill ju att det ska gå bra i firman men räknar man ut sin preliminärskatt efter det så kan det bli jobbigt om firman inte går så bra som man tänkt sig. Därav!
Egenavgifter är 29% och inkomstskatten åtminstone 25% (troligen mer om man tjänar normallön, inte bor i lågskattekommun och är medlem i Svenska kyrkan), så tar man 360+moms i timmen så bör man inte räkna med att få ut mer än i bästa fall 190:-/h netto. Det svider rätt bra om skatteverket kommer och kräver in 15% av ens årslön i kvarskatt.
Jag skötte bokföring i mitt företag det första året, men det är den sämst investerade tiden jag överhuvudtaget lagt ner inom bolaget. Mitt tips är att ta kontakt med en redovisningsfirma (kolla bara så de är seriösa - det finns många fulföretag!), sen behöver du bara spara alla kvitton/fakturor och skicka in dom en gång i månaden eller så, så fixar dom resten. Om det inte är några konstigheter så borde det inte kosta mer än 500-1000:-/månad.
Jag skötte bokföring i mitt företag det första året, men det är den sämst investerade tiden jag överhuvudtaget lagt ner inom bolaget. Mitt tips är att ta kontakt med en redovisningsfirma (kolla bara så de är seriösa - det finns många fulföretag!), sen behöver du bara spara alla kvitton/fakturor och skicka in dom en gång i månaden eller så, så fixar dom resten. Om det inte är några konstigheter så borde det inte kosta mer än 500-1000:-/månad.
Kan tipsa om visma enskild firma. Den är billig, typ 1200;- per år tror jag och med den klarar i stort sätt vem som helst av bokföring, fakturering osv. Jag tycker du ska kolla upp det iaf, man får prova det gratis ett tag.
Själv vill jag tipsa om Björn Lundéns program och böcker. BL Start (bokföring och deklaration) är riktigt bra. Vill man ha fakturering också så blir det BL. Administration istället.
Men med dina förkunskaper så är det nog inte fel att anlita proffs.
När det gäller "lön" så har jag tagit fram ett exceldokument där jag matar in intäkter, utgifter och så räknar programmet ut hur mycket som ska sättas av till f-skatt, semesteravsättning, pensionssparande, lönebuffert och vad som blir kvar till "nettolön". Jag jobbar så att jag har satt en "minimilön" som jag måste ta ut för att få hushållet att gå runt, om intäkterna medger större uttag än så så sätter jag av 70% av överskottet till en lönebuffert och resten blir grädde på moset den månaden. Alla uttag gör jag som egna uttag och det innebär att det blir skattade pengar. Skönt att ha ett halvårs minimilön på ett konto att ta av om det blir sämre tider. Pensionssparande är i lågavgiftsfonder hos avanza och det är ett öppet sparande, inte IPS eller liknande.
Fungerar bra efter sju år och jag har aldrig blivit negativt överraskad av skatten. Brukar bli lite över istället på grund av ränteavdrag. Har mycket frihet men tjänar sämre än vad jag gjorde som löneslav.
Kan tyvärr inte dela min skapelse då den är hårt integrerad i mina system.
Ett sista tips är att skaffa avtal med Afa/fora som egenföretagare. Då får du arbersskadeförsäkring, sjukförsäkring, gruppliv och evt tjänstepension (valfritt) till en rimlig peng.
Men med dina förkunskaper så är det nog inte fel att anlita proffs.
När det gäller "lön" så har jag tagit fram ett exceldokument där jag matar in intäkter, utgifter och så räknar programmet ut hur mycket som ska sättas av till f-skatt, semesteravsättning, pensionssparande, lönebuffert och vad som blir kvar till "nettolön". Jag jobbar så att jag har satt en "minimilön" som jag måste ta ut för att få hushållet att gå runt, om intäkterna medger större uttag än så så sätter jag av 70% av överskottet till en lönebuffert och resten blir grädde på moset den månaden. Alla uttag gör jag som egna uttag och det innebär att det blir skattade pengar. Skönt att ha ett halvårs minimilön på ett konto att ta av om det blir sämre tider. Pensionssparande är i lågavgiftsfonder hos avanza och det är ett öppet sparande, inte IPS eller liknande.
Fungerar bra efter sju år och jag har aldrig blivit negativt överraskad av skatten. Brukar bli lite över istället på grund av ränteavdrag. Har mycket frihet men tjänar sämre än vad jag gjorde som löneslav.
Kan tyvärr inte dela min skapelse då den är hårt integrerad i mina system.
Ett sista tips är att skaffa avtal med Afa/fora som egenföretagare. Då får du arbersskadeförsäkring, sjukförsäkring, gruppliv och evt tjänstepension (valfritt) till en rimlig peng.
Just det, kom precis på att som ägare av nystartad firma så har du ett skydd hos försäkringskassan i 24 månader om du skulle bli sjuk etc fast inte hunnit börja dra in en normal inkomst. Den baseras på hur mycket tid du lägger samt vad du skulle ha tjänat. ( dvs sjukpenninggrundade inkomsten )
AG-S är bra att ha trots det.D09 skrev:
Tack så mycket för alla svar! =)
Har kollat upp Visma och det verkar ju riktigt bra. Men blir väl ändå att anlita en revisor i början, tills jag är 100% säker på allting.
Förresten, man betalar alltså bara skatt och egenavgifter på vinsten? (Vinst=Lekstugan-virket)
Om jag då får för mig att brädslå huset eller liknande, då kan jag alltså ta pengar, om jag skulle vilja, utan att betala skatt också? Vi säger att jag tar ut 15000:- i brädor, i stället för lön? Skulle det gå, jag antar att man inte ska göra så, men finns möjligheten?
Vilken akassa är det för egenföretagare? Ska jag byta redan nu? Jag har GS (skogs och grafiska), är det uionen eller liknande man ska byta till?
Har kollat upp Visma och det verkar ju riktigt bra. Men blir väl ändå att anlita en revisor i början, tills jag är 100% säker på allting.
Förresten, man betalar alltså bara skatt och egenavgifter på vinsten? (Vinst=Lekstugan-virket)
Om jag då får för mig att brädslå huset eller liknande, då kan jag alltså ta pengar, om jag skulle vilja, utan att betala skatt också? Vi säger att jag tar ut 15000:- i brädor, i stället för lön? Skulle det gå, jag antar att man inte ska göra så, men finns möjligheten?
Vilken akassa är det för egenföretagare? Ska jag byta redan nu? Jag har GS (skogs och grafiska), är det uionen eller liknande man ska byta till?
Jag tror att du i första hand behöver hjälp av en redovisningskonsult eller liknande för att lägga upp rutiner kring redovisning och kanske även, i varje fall i början, få hjälp med den löpande bokföringen.Stilig skrev:
Med revisor menas en som i efterhand granskar och bedömer saker som ett företags årsredovisning, bokföring och förvaltning. Observera att den som är revisor i ett företag ej får delta i exempelvis den dagliga förvaltningen eller bokföringen.