Hej !

Jag får inte till sökfunktionen på detta forum. Tycker denna fråga måste ha kommit upp flertal ggr.

Men jag håller på att bygga en fristående bastu. Har förstått att inneväggar ska folieras istället för att plastas. Men hur gör man i taket ? Plast eller folie, eller inget ? Taket kommer vara isolerat med luftspalt.

Sen ska vi ha bilad panel i hela byggnaden. Den tänkte jag även fortsätta med in i bastun. Förstår att den kommer söla lite, men det borde väl fungera om man låter den vara obehandlad ?

Tacksam för svar

/Robin

L
Folie runt om , termos , normalt är det bastupanel som gäller , asp , al , granen kådar mycket och blir väldigt kladdig alla är finfibriga , bilad kommer nog vrida sig en del ej torrt

Tack !
Då kör ja folie i taket också. Jag skulle köpa folie på Byggmax, Denna Bastufolie.jpg

Men det var beställningsvara. Så jag kollade på Bauhaus som hade denna hemma på hyllan. 4260040A.jpg
Den ser dock helt annorlunda ut och är transparent. Men fungerar den också ? Den heter Bastufolie ?!
Kör bilad panel i bastun, och blir den ful med tiden får man slå dit riktig panel. Ville liksom komma ifrån den här standard bastupanelen som jag tycker är rätt tråkig :/

L
OK den första är en ren folie , lika stekmodell den andra verkar vara i plast , har ingen vetskap om den , men kolla upp vad den tål i värme , det är i alla fall plast , är den för upp till + 100C skulle inte jag använda den , men kanske annan här har gjort det , värmen i taket kan bli
+ 110C och den går igenom trätaket samt att det är stor skillnad i temp mellan
El och Vedbastu

Vi skippade folie i båda våra bastuur. Vad är bilad panel ?

H
Ska absolut inte använda varken folie eller tätskikt om byggnaden i sig redan har ett tätskikt i väggarna typ plast

L
H hul skrev:
Ska absolut inte använda varken folie eller tätskikt om byggnaden i sig redan har ett tätskikt i väggarna typ plast
Inte för att jag vill poängtera något mot någon eller framstå som bättre vetande , det ska inte vara difftät plast i väggarna som ska sitta bakom panelen i bastun , normalt i huset s väggar håller den för +100 C svaret är nej , om bastun ligger mot ytter vägg så en folie fungerar som diffspärr och tål + 100C

Byggnaden är fristående och har en relax del. Den har jag nu plastat och kommer gå in på bastudelen. Båda ligger mot yttervägg. Där sitter ytterpanel, Vindpapp, isolering och nu är frågan vad ja ska ha sen ? :)

H
vetter bastudelen mot en plastad vägg ska du inte ha något i bastu väggen

Njae. Hälften av byggnaden blir bastu och hälften relax. Jag kommer ha en skiljevägg tyyp i mitten som jag reglar 45x75. Så halva byggnaden har ja nu plastat och tänkte som sagt foliera bastudelen av byggnaden.

H
S s_o_n_y skrev:
Njae. Hälften av byggnaden blir bastu och hälften relax. Jag kommer ha en skiljevägg tyyp i mitten som jag reglar 45x75. Så halva byggnaden har ja nu plastat och tänkte som sagt foliera bastudelen av byggnaden.
hur har du då tänkt ansluta folien mot plasten?

Kommer byggnaden vara uppvärmd året runt? Isf hur?

H hul skrev:
hur har du då tänkt ansluta folien mot plasten?
Plasten och folien sitter ju på reglarna. Skiljeväggen kommer ju dela upp plastutrymmet och bastuutrymmet. Och bastun tänkte jag foliera.

Byggnaden kommer kanske gå på underhållsvärme i relax delen under vintern. Då med Ett elelement under fönstret i relaxen.

H
jo men du måste ju ansluta folien mot plasten annars kommer du få ett stort läckage i övergången.

i denna detaljen gör ofta många fel när de bygger badrum och skippar plasten i väggen eftersom man har tätskikt bakom kaklet. De fungerar inte att göra på de sättet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.