5 553 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Frågor ang Bastuns tak och väggar
Sida 1 av 2
Hej !
Jag får inte till sökfunktionen på detta forum. Tycker denna fråga måste ha kommit upp flertal ggr.
Men jag håller på att bygga en fristående bastu. Har förstått att inneväggar ska folieras istället för att plastas. Men hur gör man i taket ? Plast eller folie, eller inget ? Taket kommer vara isolerat med luftspalt.
Sen ska vi ha bilad panel i hela byggnaden. Den tänkte jag även fortsätta med in i bastun. Förstår att den kommer söla lite, men det borde väl fungera om man låter den vara obehandlad ?
Tacksam för svar
/Robin
Jag får inte till sökfunktionen på detta forum. Tycker denna fråga måste ha kommit upp flertal ggr.
Men jag håller på att bygga en fristående bastu. Har förstått att inneväggar ska folieras istället för att plastas. Men hur gör man i taket ? Plast eller folie, eller inget ? Taket kommer vara isolerat med luftspalt.
Sen ska vi ha bilad panel i hela byggnaden. Den tänkte jag även fortsätta med in i bastun. Förstår att den kommer söla lite, men det borde väl fungera om man låter den vara obehandlad ?
Tacksam för svar
/Robin
Tack !
Då kör ja folie i taket också. Jag skulle köpa folie på Byggmax, Denna
Men det var beställningsvara. Så jag kollade på Bauhaus som hade denna hemma på hyllan.
Den ser dock helt annorlunda ut och är transparent. Men fungerar den också ? Den heter Bastufolie ?!
Kör bilad panel i bastun, och blir den ful med tiden får man slå dit riktig panel. Ville liksom komma ifrån den här standard bastupanelen som jag tycker är rätt tråkig :/
Då kör ja folie i taket också. Jag skulle köpa folie på Byggmax, Denna

Men det var beställningsvara. Så jag kollade på Bauhaus som hade denna hemma på hyllan.

Den ser dock helt annorlunda ut och är transparent. Men fungerar den också ? Den heter Bastufolie ?!
Kör bilad panel i bastun, och blir den ful med tiden får man slå dit riktig panel. Ville liksom komma ifrån den här standard bastupanelen som jag tycker är rätt tråkig :/
OK den första är en ren folie , lika stekmodell den andra verkar vara i plast , har ingen vetskap om den , men kolla upp vad den tål i värme , det är i alla fall plast , är den för upp till + 100C skulle inte jag använda den , men kanske annan här har gjort det , värmen i taket kan bli
+ 110C och den går igenom trätaket samt att det är stor skillnad i temp mellan
El och Vedbastu
+ 110C och den går igenom trätaket samt att det är stor skillnad i temp mellan
El och Vedbastu
https://www.google.se/search?q=bila...0j69i57j0l4.3196j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8Jonatan79 skrev:
Redigerat av moderator:
Inte för att jag vill poängtera något mot någon eller framstå som bättre vetande , det ska inte vara difftät plast i väggarna som ska sitta bakom panelen i bastun , normalt i huset s väggar håller den för +100 C svaret är nej , om bastun ligger mot ytter vägg så en folie fungerar som diffspärr och tål + 100CH hul skrev:
Byggnaden är fristående och har en relax del. Den har jag nu plastat och kommer gå in på bastudelen. Båda ligger mot yttervägg. Där sitter ytterpanel, Vindpapp, isolering och nu är frågan vad ja ska ha sen ? 
Njae. Hälften av byggnaden blir bastu och hälften relax. Jag kommer ha en skiljevägg tyyp i mitten som jag reglar 45x75. Så halva byggnaden har ja nu plastat och tänkte som sagt foliera bastudelen av byggnaden.
Plasten och folien sitter ju på reglarna. Skiljeväggen kommer ju dela upp plastutrymmet och bastuutrymmet. Och bastun tänkte jag foliera.H hul skrev:
Byggnaden kommer kanske gå på underhållsvärme i relax delen under vintern. Då med Ett elelement under fönstret i relaxen.
jo men du måste ju ansluta folien mot plasten annars kommer du få ett stort läckage i övergången.
i denna detaljen gör ofta många fel när de bygger badrum och skippar plasten i väggen eftersom man har tätskikt bakom kaklet. De fungerar inte att göra på de sättet
i denna detaljen gör ofta många fel när de bygger badrum och skippar plasten i väggen eftersom man har tätskikt bakom kaklet. De fungerar inte att göra på de sättet
