821 läst ·
14 svar
821 läst
14 svar
Fråga till åkare
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Som bakgrund till en diskussion önskar jag veta:
vad vägar en fullastad betongbil?
Finns mindre betongbilar som väger ex 20 ton?
Vad vägar en fullastad grusbil m/utan släpl?
Finns mindre grusbilar som väger ex 20 ton?
vad vägar en fullastad betongbil?
Finns mindre betongbilar som väger ex 20 ton?
Vad vägar en fullastad grusbil m/utan släpl?
Finns mindre grusbilar som väger ex 20 ton?
Betongbilarna här är oftast fyraxliga och då är max totalvikt 32 ton, för en treaxlig är det 28 ton. Mindre bilar finns inte skulle jag säga, men dom behöver ju inte köra fullt lass, då blir dom lättare. Tomma väger dom från ca 10 ton.
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Om man nu har en begränsning på 20 tons bruttovikt:
* kan betongbilar med reducerad last fortfarande kommer fram?
* kan grusbilar med reducerad last fortfarande kommer fram?
* kan betongbilar med reducerad last fortfarande kommer fram?
* kan grusbilar med reducerad last fortfarande kommer fram?
Du ställer så märkliga frågor tycker jag. Vad menar du med om dom kan komma fram? Jag har ju berättat vad dom ungefär väger tomma och sedan är det ju bara att räkna, max bruttovikt minus tjänstevikten är lika med max lastvikt. Du specificerar ju vid beställning att lastbilen får väga max XX ton pga vägrestriktioner och då är det vad du får. Enda nackdelen är ju att det blir dyrare för dig om det krävs fler transporter.T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt vad menas med "kan komma fram"?T Thomas_Blekinge skrev:
Men generellt med begränsningar fungerar det som så att det är ok så länge man håller sig inom begränsningen. Och annars inte.
Och lika generellt fungerar det väldigt ofta även om man överskrider begränsningen.
T.ex. Går det utmärkt att köra en betongbil i 45km/h där det är hastighetsbegränsning 40km/h.
Men jag vet inte om jag begriper frågeställningen. För jag tycker svaren är självklara/(löjliga).
Kan du säga lite mer om diskussionen i fråga kanske det klarnar för mig...T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Jag tycker det är solklart. Om man nu föreslår införandet av en 20-tons begränsning kommer säkert motståndarna till detta säga: Men då kan inget grus levereras. Därav min fråga och det finns grusbilar som väger mindre än 20 ton med lass.O skrev:
Som sagt vad menas med "kan komma fram"?
Men generellt med begränsningar fungerar det som så att det är ok så länge man håller sig inom begränsningen. Och annars inte.
Och lika generellt fungerar det väldigt ofta även om man överskrider begränsningen.
T.ex. Går det utmärkt att köra en betongbil i 45km/h där det är hastighetsbegränsning 40km/h.
Men jag vet inte om jag begriper frågeställningen. För jag tycker svaren är självklara/(löjliga).
Kan du säga lite mer om diskussionen i fråga kanske det klarnar för mig...
Var det så svårt?
Pissig attityd eller vad? Sluta va så kryptisk om du vill ha svar. Jag sitter här på min fritid.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
En gång till: finns betongbilar som väger mindre än 20 ton med lass? finns grusbilar som väger mindre än 20 ton med lass?
Läs inlägg 2 och 3 igen snälla du... Last är inte en statisk enhet utan man väljer själv hur mycket man ska lasta. Man kan lasta lite och man kan lasta mycket, till och med olagligt mycket om man är lagt åt det hållet.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl inte du som ska uppfatta frågan som solklar, den som svarar borde väl i första hand få göra det?T Thomas_Blekinge skrev:
Knepigt sätt du formulerar dig på, tycker jag och anser att jag får tycka det😃.
Det finns och det beror på hur mycket grus/betong du beställer.T Thomas_Blekinge skrev:
Ser att du ställer frågan till en åkare. Nu var det länge sedan jag var en åkare och en hel del har ändrats sedan dess vad gäller bruttoviktstabell och bärighets klasser och har varken kört grus eller betong. Men om begränsningen är 20 ton bruttovikt så kan en 3-axlig betongbil lasta ca 3 kubikmeter och en grusbil ca 6 kubikmeter.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är frakten som blir dyrare med begränsande tillåten last.
Klicka här för att svara