Hej alla och god fortsättning ! :D

Påverkar "nya" tomtpriser en ny värdering på mitt hus rent generellt ?
Eller bara nått som "kanske" tillämpas lite här o var av snälla bankmän/mäklare ?

Bakgrund:
Byggde hus 2011-2012 på ett då, inte så exploaterat område i NV Skåne.
Men på senare år har det varit ganska knaper tillgång på fribyggartomter
i kommunen så när utökningen (etapp 2 av befintligt område) med 34 tomter släpptes
tog de slut på bara några veckor.
Dessa tomter var dock 225-235K dyrare än när vi köpte.

Mina fråga är då om man kan tillgodose denna prisökning vid en värdering av sitt hus utöver
den "Vanliga" värdeökningen som varit i området under de senaste åren?

Tack på förhand :oops:

/momin

Värdering bygger på vad likvärdiga hus säljs för. Den ”allmänna ” värdeökningen speglas i högre tomtpriser.

• Gilla
momin
  • Laddar…
harry73
om du köpte tomt och byggde hus 2011-2012, har huset sedan dess haft en vis värdeökning som inkluderar en värdeökning av tomten. Sedan kan det vara så att 10 år gamla hus börjar kännas lite utdaterade. Man har inte längre känslan av ett nytt hus, men inte heller charmen av ett hus ur rätt tidsperiod.
Så värdet av ditt hus behöver inte följa värdet av de nya hus till punkt och pricka.

• Gilla
momin
  • Laddar…
Nja, den allmänna värdeökningen är det som syns i de dyrare tomtpriserna för "etapp 2".

• Gilla
momin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Värdering bygger på vad likvärdiga hus säljs för. Den ”allmänna ” värdeökningen speglas i högre tomtpriser.
Då är ju värdeökningen ganska brant vill jag påstå då de "sista" tomterna i etapp 1 tingades/såldes inom 6 månader...

/momin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.