Jag håller på med lite skruvande i garaget och har stött på ett problem. Skall ha loss ett par torx skruvar men T50 är för liten och T55 är för stor. Har letat efter något där emellan men hittar inte någon som säljer det. Vart kan man hitta torxhylsor i lite udda storlekar?

Skulle tro att Lobomatic har nåt däremellan. Googla på dem så hittar du deras onlinekatalog.

Dum fråga då, men du är säker på att det inte är en Torx-plus?

Tack för tipset. Tyvärr fanns det inte där heller. Jobbigt med specialstorlekar på verktyg.

Det var ingen dum fråga, snarare så att jag känner mig dum. Vad är Torx-plus?

Ahhh, hittade vad som var skillnaden. Kan mycket väl vara så att det är en T50 plus modell. Får se om de har sådana någonstans i Jönköping. Swedol borde väl ha det kanske.

Hm, jag vet inte heller vad Torx-plus är men upptäckte däremot förra veckan att det finns torx med en lite pigg i mitten av skallen.
Till såna måste man ha torx-mejslar med ett motsvarande litet hål i, det är inte en sån Du stött på?
Jag höll på å bli fläng på att T10 verkade för stor och T9 för liten?? men sen fick jag syn på piggen :)

Puh, nu är jag tillbaka efter att lagt lite kakel. :)

Jo en Torx-plus är ju lite mer rundad vilket gör att den blir mitt i mellan dom vanliga torx storlekarna.

På frohike:s länk syns det tydligt. :)

En titt i lite kataloger avslöjar att varken swedol, biltema eller jula verkar ha, om jag nu inte råkat missa något.

Jan-Å skrev:
Hm, jag vet inte heller vad Torx-plus är men upptäckte däremot förra veckan att det finns torx med en lite pigg i mitten av skallen.
Till såna måste man ha torx-mejslar med ett motsvarande litet hål i, det är inte en sån Du stött på?
Jag höll på å bli fläng på att T10 verkade för stor och T9 för liten?? men sen fick jag syn på piggen :)
Man brukar kunna sticka ner en liten skruvmejsel och bryta av piggen som är inuti skruven.

Funkar iaf på mindre storlekar. :)

Redigerat:
Mikael_L
frohike skrev:
Torx, Torx plus

[länk]
Jamen va faan.
Varför ska det alltid uppfinnas hur många modeller som helst ... :@ :@ :@ :@

Mikael_L
skalman1
"Detta inlägg är skrivet av en sann mästare och bör ej ifrågasättas."
:D d^_^b

Mikael_L skrev:
skalman1
"Detta inlägg är skrivet av en sann mästare och bör ej ifrågasättas."
:D d^_^b
Jaaaaa det är ju lika bra att vara ärlig........ :P

Angående antal Torx modeller så håller jag med.
Jag upptäckte Torx-plus när jag skulle lossa pumpdrevet på en perkins 3:a, för drevet sitter med 3 skruv och då hade dom kommit på att dom skulle ha 2st torx och 1 torx-plus! Jättebra :@

Torx-plus används vid lite mer krävande appl. Tror att det kommer sig av att torx inte är så fulländad som man kanske vill.

Hade en tråd i somras med ett liknande problem. Trodde mej behöva T17! Gick naturligtvis helt bet på att hitta en sådan.

När jag ett halvår senare fick tag i den skyldige plåtslagaren och frågade VAD F-N så berättade han att det inte alls var Torx utan 8-kant. En vanlig fyrkantsbit passar dessutom..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.