Hej! Är nybliven husägare till ett 70-tals hus och sitter och funderar på ventilationen. Tänker att man kan montera ventiler i sovrum + 2 st i vardagsrum. Den ända franluft som jag vet är i badrummet där det sitter en liten extrern fläkt i taket! Min första fundering är väll om det kan bli dåligt för huset med fukt etc om man bara monterar tilluftsventiler utan att göra något med från luften?

Har även källare dar det sitter tilluftsventiler och finns en gammal öppen spis. I tvättstugan sitter det någon typ låda på väggen med massa ventilgaller på( någon som vet vad detta kan vara?) Verkar vara från luft på något satt!

Som ni märker är jag inte kunnig inom detta men håller på att försöka förstå ventilationen i huset :)

Nu kanske jag är ute å cyklar helt, om fallet är sådant så får någon rätta mig.

Men generellt brukar man vilja ha ett litet undertryck (? Blev själv osäker nu) för att få till en välfungerande ventilation.

Du skriver att du har en låda med ventilationsgaller i källaren, så för mig finns det då 3 alternativ.

1. Det har varit olje eller vedeldat en gång i tiden (kanske fortfarande?) och då bildar värmen från murstocken ett undertryck (värme stiger, drar med sig varm luft)

Enklast för att få reda på det är att se om ventilationskanalen är dikt an/går in i murstocken. Då är det självdrag.

2. Mekanisk frånluft. Började bli vanligt på 70talet och är då fläktstyrt.

3. Alliansfläkt. Man styr kort och gott frånluft mekaniskt via köksfläkten i 98/100 fall såvida detta inte gjorts om på senare år. Enklaste sättet att se detta är att kolla om det sitter en stor fläkt/takhuv på taket.

Beroende på vilken ventilationslösning man har så är åtgärderna olika. Har man mekanisk frånluft alt Alliansfläkt så kan absolut fler tilluftsventiler funka fint, under förutsättning att man speedar upp frånluften för att kunna kompensera för det ökade tillflödet.

Har man däremot självdrag så får man lösa det på annat sätt. Antingen bygger man om till mekanisk frånluft eller så kan man sätta in fler frånluftfläktar (vanligtvis badrjmsfläktar) för att få till den funktion man vill.

Men för att kunna ge ett mer exakt svar på behöver man veta vad det sitter för ventilatonstyp där idag :)

Tack för svar! Det är självdrags ventilation i huset med en eftermonterad fläkt i badrummet på markplan annars tror jag allt är original sedan 70 talet! Har nog ingen mekanisk frånluft via köksfläkten annat än att man kan köra fläkten, men inget takmonterat eller separat fläktsystem :)

Besiktningsmannen rekommenderade installation av tilluftsventiler men kanske kräver mer frånluft isf?

Övrigt så har vi nu vattenburet bergvärme, tidigare har det varit el värme ( takvärme ) samt fjärrvärme!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.