Hej,
På halva vårt tak (norrsidan) är allt bytt under plåten. Plåten är fin (från 90-talet) så den håller ett tag till. Den halva som inte är bytt har två snedtak som är kattvindar. Innertaket som är oisolerade har brädor som är torra och halvt murkna (inte fuktiga men var innan takbytet på 90-talet). Dessa måste bytas och lyftas ut utifrån. Min fråga är vad detta kostar på ett halvt tak där man alltså inte ska byta själva plåten. Vårt hus är högt.
Tips och råd önskas. Huset ligger i södra Hälsingland.

Vad menas med innertak? Under plåten kan det ligga råspont eller motsvarande.
Varför finns det ett behov av att byta innertaket/råsponten när plåttaket har legat i 30 år? Har du bilder?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad menas med innertak? Under plåten kan det ligga råspont eller motsvarande.
Varför finns det ett behov av att byta innertaket/råsponten när plåttaket har legat i 30 år? Har du bilder?
Jag är jätte-rookie på området men jag menar gamla uttjänta brädor som är snedtaket i kattvindarna, inifrån. De kommer att isoleras och sättas gipsskivor på. Men de är så pass dåliga att vi kommer att behöva byta ut dem och det görs utifrån. Vi bygger inte in mögel såklart men brädorna är uttjänta och har varit fuktiga innan taket byttes för 30 år sedan. Porösa.

D
S Sommarhuset74 skrev:
Jag är jätte-rookie på området men jag menar gamla uttjänta brädor som är snedtaket i kattvindarna, inifrån. De kommer att isoleras och sättas gipsskivor på. Men de är så pass dåliga att vi kommer att behöva byta ut dem och det görs utifrån. Vi bygger inte in mögel såklart men brädorna är uttjänta och har varit fuktiga innan taket byttes för 30 år sedan. Porösa.
Ta massor med förklarande bilder och återkom!

D datja skrev:
Ta massor med förklarande bilder och återkom!
snedtaket till höger är uttjänt och vi ska isolera där. Det behöver bytas utifrån. Min fråga är vad det kostar på två snedtak.

• Person sopar golv under ett snedtak i ett gammalt trähus, med en kartong fylld med böcker bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.