Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fråga om storlek på likriktare

1. K
    Medlem · Västra Götaland · 38 inlägg

krillokrokodil

Medlem
    Hej!

Håller på och tittar på offerter från solcellstillverkare, har ett förhållandevis litet hus med 80 kvm tak i sydlig riktning. Takets yta begränsas ytterligare av ett par skylights och en skorsten plus ytterligare en huv. Användbar yta är därför runt 70 kvm men fragmenterad. Har därför fastnat för Solvej från St Eriks som är solceller placerade ovanpå enskilda betongpannor vilket maximerar verkningsytan.

Bolaget som offererar tror dom kan få in solceller för 7.2 kWp men tycker att jag skall ha Ferroamps 14 kW likriktare. Jag kan inte det här men vad jag läst så skall man inte ta i så mycket på effekt på likriktaren om man inte kan/tänker bygga ut systemet i framtiden. Dessutom 10-20% effektförlust på systemet. Ferroamp har ju en 7 kW som är 10k billigare. Är det fel att snåla här eller är det något annat jag inte tar hänsyn till?

Jag har en elbil i garaget som drar 12kW när den drar igång på alla faser, hänger det ihop med likriktarens effekt om jag vill använda solelen att ladda bilen?

Ni hör ju hur dumma frågorna är så ni får justera svaret därefter :rofl:

2. D
    Medlem · 22 inlägg

DanielEr1ksson

Medlem
    Det finns ingen anledning att ta den större växelriktaren givet att de är likvärdiga i övrigt. Typiskt sett kan växelriktaren underdimensioneras med ca 15-20% utan att du tappar speciellt mycket produktion eftersom det är extremt få timmar på året solcellerna kommer att producera 100% av de 7.4 kWp du installerar.

Det som kan förändra saken är om den större växelriktaren har fler strängar du kan ansluta. På varje sträng av flera solpaneler får du inte ut mer effekt än den solpanel som producerar minst m h t riktning, lutning, skuggning, temperatur etc. Om du har möjlighet att använda fler strängar (MPPTs) har du mer flexibilitet att täcka olika ytor lite bättre, exempelvis en takdel som vätter mot syd och en annan som vätter mot väst. Troligtvis har den mindre växelriktaren 2 strängar medan den större inuti egentligen består av två växelriktare med 2 strängar vardera, dvs total 4 strängar.

Min gissning är dock att med den prisskillnad du nämner så ska du ta den mindre växelriktaren. Det är svårt att tro att den större ger någon nytta ens i närheten av kostnaden.

3. D
    Medlem · 22 inlägg

DanielEr1ksson

Medlem
    Möjligtvis kan ett framtida batteri påverka valet av växelriktarens storlek. Det var inget som nämndes, men jag tror att Ferroamps batteri är tänkt att vara på likströmssidan av växelriktaren. Om sedan batteriet töms ut på nätet (eller i egen förbruktning) samtidigt som solcellerna producerar max finns det en teoretisk möjlighet att kunna få användning för den större växelriktaren. Men om batteri inte finns i planen de närmaste fem åren är det fortfarande bättre med den mindre växelriktaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.