Hej!

Detta är inte en husrelaterad fråga men ändå en juridisk sådan, så skriver jag i fel forumdel så flytta gärna...

Bakgrund till frågorna:

Vi var idag hembjudna till några bekanta vars dotter har pluggat till sjuksköterska och fick höra en intressant historia. Hon skrev på anställning hos ett regionsjukhus i början av januari. Anställningsformen är "tillsvidare" och tjänsten är "sjuksköterska". Redan under "intervjun" (de har extrem brist på personal så de anställer i princip alla som är examinerade eller i slutet av sin utbildning) fick hon frågan av avdelningschefen om hon hade några semesterplaner och om hon kunde tänka sig att jobba under sommaren och ta semester till hösten. Hon svarade att hon inte hade några planer och kunde tänka sig att jobba sommaren då hon visste att sjukhuset brukar gå ut med s.k. semesterpaket där de ger extra ersättning till personal som ställer upp och jobbar under semesterperioden. Det är ganska mycket pengar det brukar röra sig om...

I fredags gick man på arbetsplatsen ut med info om att 2016 års semesterpaket var färdigställt och att man kunde få ersättning om man förlade max 20 semesterdagar utanför ordinarie semesterperiod. Hon frågade då sin chef hur man skulle anmäla sig för att få ta del av detta erbjudande, men fick kort och gott svar från chefen att "du har ju frivilligt valt att jobba på sommaren så detta gäller ju inte dej förstår du väl..."

Mina funderingar och frågor kring detta:

1) Är det rimligt att de anställda som av snällhet, okunskap etc. går med på att skjuta på sin semester ska få 0 kr i ersättning medans de gamla rävarna som varit med i många år och vet att det alltid kommer ett semestererbjudande, först sätter upp 4 veckor semester i semesterperioden för att sen få ett erbjudande om ganska saftig ersättning om de flyttar veckorna? För mig låter detta helt galet. Det skapar ju en oerhört osäkerhet och otydlighet och lämnar öppet fält för manipulation. Det rimliga är i mina ögon att alla ska få ta del av detta erbjudande om man väljer att jobba under semesterperioden, för det går ju inte att avgöra vilka som "låtsas" vilja ha semester och vilka som på frivillig basis väljer att inte jobba där. Vad tycker ni? Jag gav henne rådet att om arbetsgivaren beter sig på detta sättet, skicka in en ny semesteransökan och ansök där om 4 veckors semester mitt i semesterperioden. Grundprincipen tycker jag ska vara, går man ut med ett sånt erbjudande ska det gälla alla, punkt.

2) En annan fråga som jag funderade på, är det på något sätt möjligt för en arbetsgivare att utforma ett kollektivavtal som stipulerar att den anställde INTE har rätt att ta semester under ordinarie semesterperiod. Dottern hade nämligen för sig att arbetsgivaren hade sagt till henne under intervjun att hon inte hade rätt att ta semester under sommaren, och att detta var en bidragande del till att hon då när frågan kom upp om att jobba sommaren kände delvis att hon inte hade något annat val. Jag har kollat på hennes anställningsavtal och där står endast att semester regleras av kollektivavtalet. Kan inte tänka mig att det finns ett A-lag och ett B-lag av sjuksköterskor hos en sån stor arbetsgivare, utan att samma regler gäller för alla. Kan förstå att timanställda, springvikarier och andra som inte har en tillsvidareanställning kan gå under andra villkor, men inte sjuksköterskor som har en fast tillsvidareanställning, det åter helt orimligt. Vad säger ni som kan lite mer om lagar och regler?

Tacksam för svar...
/S

Man har ju enligt lag rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden juni - augusti. Lagen är dispositiv men jag har svårt att tänka mig att sjuksköterskefacket förhandlat bort detta. I så fall skulle ju inte arbetsgivaren behöva ge några förmåner till någon för att dom flyttar sin semester. Arbetsgivaren kan inte under några omständigheter lägga din semester i strid med lagen. Att din bekant sagt sig kunna tänka sig att ta semester på annan tid är ju inte på något sätt bindande. Hon kanske menade att hon under VISSA OMSTÄNDIGHETER kan tänka sig det. För jag gissar att hon vid intervjun inte spikade några datum för sin semester?

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte 3 veckor sammanhängande enligt lag?

D09
Nu har den nye arbetstagaren lärt sig att inte ställa upp, vara tillgänglig och vara allmänt svår mot skn arbetsgivare..

Märkligt att det inte är tvärtom. Ju tidigare man ställer upp, ju mer ersättning.

S
Låter som en helt normal sjuksköterske chef, försök att manipulera, vilseleda, utnyttja och spela på dåligt samvete hör till vardagen. T ex. Fick frugan ett semester vik under sin utbildning. Dag, kväll, natt samt helg 100% hette det i avtalet. När schemat kom 2v innan viket började visade det sig vara 8v med bara natt. Hon vägrade, och chefen hotade stämma för avtalsbrott. Vårdförbundet (pajaser) kunde inte ge nån hjälp då hon inte var färdig utbildad trots att hon var sk studebtmedlem. Numer har hon lärt sig hur cheferna ska tas, en bok i härskartekniker rekommenderas!

Jag gick på en sån blåsning hos min arbetsgivare förut. Dom frågade vilka som kunde tänka sig att lämna tillbaks semestern och ta ut den senare. Man har alltid fått betalt för detta och så trodde även vi två som gjorde det att det va nu med. Men sen når sommaren närmade sig (detta va i Mars) så kom erbjudandet och när vi frågade om våran semesterersättning va svaret bara att det hade skett frivilligt, så numera är det givet hos alla att ingen lämnar igen förrän det erbjuds betalaning....

Lurigt, men jag uppfattar det som att hon tackade j till det första "erbjudandet". Tough luck...

tommib
I detta fall bör man nog titta på vad som står i sjukhusets kollektivavtal för ssk samt om det står något särskilt i hennes anställningsavtal. Annars kan man nog hävda att avtalet förutsatte att extra ersättning skulle utgå.

Jag skulle sätta mig på tvären mot det där. Speciellt när sjukhuset har sån extrem brist på folk, deras förhandlingsläge är inte direkt det bästa.

Olika landsting har olika kollektivavtal så första frågan är vilket landsting detta gäller?

För det andra så bör hon oavsett försöka ha lite is i magen och kallt svara tillbaka att hon endast gick med på detta 'frivilligt' för att hon räknade med att få ersättning för det.

Hur räknas dagarna ut då? Eller ska hon få dem i förskott?
Sina semesterdagar tjänar väl den största massan ihop mellan förste april och siste mars?

Mest troligt är att hon inte har en enda dag i betald semester, det finns inget lagstadgat att "semesteråret" för intjänande av kommande semester startar den 1/4 och avslutas 31/3 nästkommande år, även om det är vanligast att ha det så. Men som arbetsgivare kan man inte neka nyanställda att ta ut sin lagstadgade rätt till semester, som arbetstagare kan man ofta hävda att man inte vill ta ut semester för att man inte har den betald, i dessa fall kan arbetsgivaren bli tvungen att erbjuda arbete under den planerade semesterperioden, men detta är inget som ts frågade om.
Att själv erbjuda sig av okunskap skapar ett flertal dilemman, som nyanställd är det ofta svårt att hävda sin rätt, i de fall det finns rätt och fel, när vi kommer till vårdyrken speciellt så är det så många tillämpningar och missbruk av avtal, anställningsvillkor som inte uppfylls och rent ut sagt en total katastrof i arbetsledning.
Tyvärr kan det komma att bli som så att "hen" det rör sig om och många fler som fått liknande förfrågningar helt enkelt får foga sig i att arbeta utan extra ersättning, bra eller dåligt kan man tycka, som man vill, hur skall man nu som ny i arbetslivet veta vad som gäller, jo, som så ofta i dessa forum så gäller det som regel no.1 Föra en diskussion som man inte svarar ja eller nej på vid första bästa tillfälle, 2. söka information och sedan när man vet lite mera så tar man ställning och ger ett svar som skall vara bindande i båda riktningar. Inget konstigt alls, bara rent sunt förnuft, om man nu har gått på dessa "nitar" i livet, jag har det och flera kommer att göra det!
Man behöver inte gilla vad som kommer att ske men det blir nog i detta fall att denna nya på arbetet får göra sitt arbete till sin vanliga låga taxa, tyvärr, tycker jag!

Harhon sagt att hon kan ta sin semester efter sommar tid då får hon hålla sig till det. I annat fall skulle arbetsgivaren anställt nån annan som var tillmötesgående.
Ångrar hon sig nu och vill bryta sitt löfte, det går bra det oxå. Det finns inga muntliga avtal. Hon har rätt till 3 veckors sammanhängande sem under sommar tid, enligt avtal. Hon kan söka sem och om arbetsgivaren vill då kan hon få kompensation och hoppa över det.
Man har rätt att ändra sin semester oavsett om det är en muntlig överenskommelse eller tom godkänd senester på papper.

Hej!

Oj det var många svar, tack för det. Ska försöka ge lite kompletterande info:

Gällande vilken semester hon har står det på det lönebesked hon visade mig:

Sem. dagar innev. år: 23
Kvarv. dag. Betalda: 23

Landstinget det gäller är Blekinge Läns.

Ringde upp henne ikväll för att få lite mer info, och som någon skrev gällande "löften" så hade hon absolut uppfattat det som om "väljer du frivilligt att jobba under sommaren så får du extra ersättning för detta", utan att egentligen vare sig fått skriftligt på att det är så eller att fråga chefen om det. Källan till detta hade varit studiekompisar hon haft praktik med och de som hon sommarjobbat med föregående år. Hon tänkte väl "om de har fått ersättning så ska väl jag också ha det". Ja det är väl inget konstigt att tänka det om man är ung och naiv, kan ju jag tycka. Det publicerades även en tidningsartikel i BLT denna veckan som även den hävdade att "de som väljer att skjuta på sin semester får ersättning max 20 dagar för detta", dock är ju tidningsartiklar inte speciellt heltäckande eller 100% faktakorrekta... men det var ytterligare något hon hade läst som hon tyckte säga att hon hade "rätt"...

Jag satt och googlade lite i ämnet under kvällen och hittade en del intressanta artiklar. Tydligen har vårdförbundet tidigare kritiserat dessa "sommarpaket" då det verkar vara lite upp till varje avdelning hur man väljer att informera om dessa och använda sig av dem. På ett sjukhus hade de allra flesta anställda aldrig hört talas om det paketet som fanns utan den informationen hade "mörkats" av cheferna, och man hade istället valt att t.ex. kalla in föräldralediga för att slippa utnyttja det. Informationen var lägligt "undangömd" på intranätet, väldigt svår att hitta.

Jag ringde även upp en annan släkting som jag hittade på internet som jobbade på samma sjukhus som vännens dotter, men på en annan avdelning, och denne kunde mer eller mindre bekräfta detta. Tydligen brukar användandet av dessa sommarpaket vara oerhört olika från avdelning till avdelning, och det kan mycket väl vara så att vissa som spelar sina kort rätt kan få (och fick förra året) upp till 80000 kr extra brutto i lön för att jobba 4 veckor extra på sommaren, medans andra som jobbade på andra avdelningar, eller var lite för snälla inte fick en spänn. Nu är ju inte pengar allt och det är viktigt med återhämtning, men när man kommer upp i dessa ersättningar hade även jag valt att jobba under sommaren och kanske tagit en extra lyxig thailandsresa till vintern.

Jag kan förstå att detta är ett verktyg för arbetsgivaren att ta till för att bemanna alla platser under sommaren, men jag tycker sättet det går till på är helt fel och skapar osämja och orättvisa. Man ska spela med öppna kort.

Kan ju säga att min bekantes dotter nu i efterhand känner sig väldigt dum som gick med på detta så enkelt, det får förmodligen bli en läxa till framtiden. Hon har inte bestämt om hon ska skicka in en semesterblankett om semester på sommaren eller inte. Hon har ju inte gått med på något skriftligt, så hon är i sin fulla rätt att söka semester till sommaren, men verkar vara lite "rädd" för chefen då hon tidigare vid fråga har sagt ja till att jobba i sommaren (även om hon trodde att hon automatiskt skulle få extra betalt för detta) Ja det är inte lätt att vara ung...

/S

Kan verkligen ett svar på en sådan allmänt ställd fråga räknas som att man ingått ett avtal?

Men som sjuksköterska är det väl inget större problem om arbetsgivaren krånglar. Det är väl bara att söka sig till en annan, bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.