Ja undrar hur man tar bort pumpen i trekammar brunnen.
Verkar sitta i några hakar.

Ja undrar om du har någon bild

N Nygge83 skrev:
Ja undrar hur man tar bort pumpen i trekammar brunnen.
Verkar sitta i några hakar.
Du får nog berätta lite mer (är det ett reningsverk, fabrikat osv...) eller ännu hellre ta foton.

• Gilla
Ad To och 1 till
  • Laddar…
Där ska det väl inte finnas någon pump?

D Daniel 109 skrev:
Där ska det väl inte finnas någon pump?
Om bädden ligger högre än brunnen så kan man behöva en pump, men enligt de som la ner mitt avlopp så brukar man sätta pumpen i en separat pumpbrunn eller i fördelarbrunnen. Sen finns det säkert tillfällen när man sätter pumpen i sista kammaren i trekammarbrunnen

Precis, den pumpen ska i så fall sitta efter trekammarbrunnen, annars störs funktionen.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nja. till reningsverk som mitt Baga är första brunnen i princip en trekammarbrunn fast med flockningstillsats i första kammaren och en utloppspump sänkt i ett fack i tredje kammaren och den styrs av nivågivare och automatik.
Vi får invänta vad TS har.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Du får nog berätta lite mer (är det ett reningsverk, fabrikat osv...) eller ännu hellre ta foton.
Här kommer bilder. Så ser det ut.
går till filter anläggningen.

• En grön slang ansluten till ett rörsystem med en kabelklämma och droppande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt rör anslutet till filteranläggning med synliga vattenlekkage och anslutningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en enkelkoppling
Du borde kunna lyfta i pemslangen så släpper den

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det är en enkelkoppling
Du borde kunna lyfta i pemslangen så släpper den
Tack för hjälpen. Men nu funkar pumpen. Måste man göra ren den ibland?

Där borde inte vara behov av rengöring men om det trillar ner grenar eller annat främmande så kan de sätta igen.

A Alexn72 skrev:
Där borde inte vara behov av rengöring men om det trillar ner grenar eller annat främmande så kan de sätta igen.
Eller rinner/trillar över från de andra kamrarna...

N Nygge83 skrev:
Måste man göra ren den ibland?
Det finns någon flottör eller annat som startar/stoppar pumpen , nivåvippa = en sladd från pumpen till en flytande grej med en kula i som ändrar läge och startar/stoppar den, felorsak på den kan vara att sladden vickas så den går av efter ett X antal år , bara byta pump då . Med s.k flottär som sitter på sidan, den kan börja kärva och går att ta isär och göra ren

• Gilla
Nygge83
  • Laddar…
N Nygge83 skrev:
T...nu funkar pumpen. Måste man göra ren den ibland?
Förutom skräp så kan pumpars impeller kärva om du har långa stillestånd.
Det problemet har jag i fritidshuset med Bagareningsverket.

Bagas originalpump är inte bra.. jag fick byta min efter 2 år..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.