30 361 läst ·
246 svar
30k läst
246 svar
Fråga om "polisbils utryckning"?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Det är tillåtet att köra på vägrenen men man måste lämna företräde till annan trafik och om hinder dyker upp måste man stannaion skrev:
Hade de som byggt tex E4 istället gjort separata avfartssträckor till höger, så hade det gått att köra i högerfilen.JOW skrev:
Ligger man i högerfilen, så har den plötsligt blivit en avfart och man tvingas gå ut en fil för att inte komma in i ett område man inte skulle till.
Och om det finns en bil bakom den, som har ytterligare bilar bakom sig, och plötsligt kanske en traktor puttrar fram i vägrenen eller kanske en cykel. Är det verkligen så enkelt att jag bara slår till blinkers och kör ut i körbanan igen, tror det finns regler för det med.knipo skrev:
Och det är så klart inte motorväg jag pratar om nu.
http://www.tibrotrafikskola.se/korkortsfragor/grundteorifragor/hsd skrev:
" Alla fordon får använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik. Detta är lämpligt om du kör långsammare än övrig trafik. Om kantlinjen är heldragen får bara fordon som skall använda vägrenen köra där.
Gå inte ut på vägrenen om det är skymd sikt, mörker, dimma eller om det av annan anledning kan utgöra fara. När du går ut på vägrenen för att underlätta omkörning måste placeringen vara konsekvent, inget vingel och placeringen ska vara så nära vägkanten som möjligt. När du går tillbaka in i körfältet ska du lämna företräde enligt utfartsregeln och ge tecken. "
Av texten framgår att om jag kör i 80 på 70-väg och andra föredrar att köra i 90 så ska jag köra ut i vägrenen, hmm.
Redigerat av moderator:
De kan inte kräva att man skall bryta mot trafikregler. Man kan i teorin bli bötfälld om man t ex kör över stopplinje vid rött ljus eller kör för fort för att släppa fram utryckningsfordon. Det har varit en del artiklar i lokaltidningen den senaste veckan där polisen har gjort uttalanden om bl a detta.Donald-Duck skrev:
Att man sen i praktiken normalt sett inte blir bötfälld är en annan sak.
Jag menar givetvis när du kör normalt i normal trafik. Allting kan ställas på sin spets, men oftast är det inga problem att gå ut lite till höger och släppa förbi någon som vill om. Man behöver oftast inte ens gå ut på vägrenen för att säkert släppa förbi en upphinnande bil. Det räcker att lägga sig till höger i sitt körfält. Skulle man behöva gå ut på vägrenen för att släppa förbi och det är en traktor där så vänta med att gå ut tills traktorn är passerad och kör ut på vägrenen efter traktorn. Om traktorn "plötsligt bara dyker upp" så är blicken för nära bilen och körningen dåligt planerad. Är det rusningstrafik med mycket trafik, ja då får man väl anpassa sig efter det. Om det nu är fler bilar bakom den som kommer fort och blinkar, jamen låt då de med köra om så är de väck. Är de upphinnande så håller de ju högre fart än dig.ion skrev:Och om det finns en bil bakom den, som har ytterligare bilar bakom sig, och plötsligt kanske en traktor puttrar fram i vägrenen eller kanske en cykel. Är det verkligen så enkelt att jag bara slår till blinkers och kör ut i körbanan igen, tror det finns regler för det med.
Och det är så klart inte motorväg jag pratar om nu.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Man får men behöver inte använda vägrenenion skrev:[länk]
" Alla fordon får använda vägrenen för att underlätta framkomligheten för annan trafik. Detta är lämpligt om du kör långsammare än övrig trafik. Om kantlinjen är heldragen får bara fordon som skall använda vägrenen köra där.
Gå inte ut på vägrenen om det är skymd sikt, mörker, dimma eller om det av annan anledning kan utgöra fara. När du går ut på vägrenen för att underlätta omkörning måste placeringen vara konsekvent, inget vingel och placeringen ska vara så nära vägkanten som möjligt. När du går tillbaka in i körfältet ska du lämna företräde enligt utfartsregeln och ge tecken. "
Av texten framgår att om jag kör i 80 på 70-väg och andra föredrar att köra i 90 så ska jag köra ut i vägrenen, hmm.
Råkade så sent som härom veckan ut för samma fenomen. I mitt fall en ambulans.ion skrev:
Det som är lite intressant är att TSFS 2010:2 anger att anordning för blinkande helljus på utryckningsfordon "ska vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningarna [dvs blåljus] är inkopplade" (sid 81, punkt K7).
Det verkar alltså som att utrustningen inte uppfyller gällande regelverk(?)
Troligen hade poliserna varit på något uppdrag i en ort som låg långt bort och deras arbetspass var nästan slut och de visste att de var tvungna att skriva rapporter. Man drog på som bara den för att hinna hem, men man ville inte dra på blåljus eftersom man kanske skulle attrahera andra poliser (från annan än deras egen ort) att hänga på, skulle ju blivit pinsamt/trubbel om slutdestinationen var ett polishus.
Fulkörningar har jag sett många gånger. En gång stod jag vid rödljus och så kommer det en röd skåpbil mot rödljuset i filen bredvid mig. Det är ingen trafik som korsar, det är bara vi och bilen saktar inte in... rätt som det är så börjar skåpbilen blinka blått (civilare) och kör rakt igenom. När den passerat korsningen så släcks blåljuset och skåpbilen puttrar vidare i 40-50km/h. Jag följer efter när det blir grönt och jag ligger bakom dem i 5min utan att någon som kunde antyda till utryckning händer.
Det finns laglydiga hantverkare och riktigt ruttna och kriminella hantverkare. Båda grupperna finns mer och mindre i alla yrkesgrupper. Förhoppningsvis finns det färre ruttna inom Polisen, men självklart finns de där också. Kårandan är ju ytterligare ett problem som gör att bra poliser blundar för kollegornas övertramp.
Fulkörningar har jag sett många gånger. En gång stod jag vid rödljus och så kommer det en röd skåpbil mot rödljuset i filen bredvid mig. Det är ingen trafik som korsar, det är bara vi och bilen saktar inte in... rätt som det är så börjar skåpbilen blinka blått (civilare) och kör rakt igenom. När den passerat korsningen så släcks blåljuset och skåpbilen puttrar vidare i 40-50km/h. Jag följer efter när det blir grönt och jag ligger bakom dem i 5min utan att någon som kunde antyda till utryckning händer.
Det finns laglydiga hantverkare och riktigt ruttna och kriminella hantverkare. Båda grupperna finns mer och mindre i alla yrkesgrupper. Förhoppningsvis finns det färre ruttna inom Polisen, men självklart finns de där också. Kårandan är ju ytterligare ett problem som gör att bra poliser blundar för kollegornas övertramp.
Då undrar man om de har nåt varningssystem om blåljusen skulle fallera? De tror kanske de är igång?cpalm skrev:Råkade så sent som härom veckan ut för samma fenomen. I mitt fall en ambulans.
Det som är lite intressant är att TSFS 2010:2 anger att anordning för blinkande helljus på utryckningsfordon "ska vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningarna [dvs blåljus] är inkopplade" (sid 81, punkt K7).
Det verkar alltså som att utrustningen inte uppfyller gällande regelverk(?)