30 362 läst ·
246 svar
30k läst
246 svar
Fråga om "polisbils utryckning"?
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Som gående måste man tydligen vara särskilt uppmärksam när man korsar en körbana, även om gångsignalen visar grönt ljus...RoTe skrev:
Grön signalgubbe betyder såvitt jag vet inte att det är absolut fritt att korsa körbanan, utan det betyder väl snarare att gående får korsa körbanan endast om det kan göras på ett trafiksäkert sätt.
Grönt ljus betyder likaså att en fordonsförare skall köra vidare OM (och endast om) det kan göras på ett trafiksäkert sätt. Alltså, två fordon som möter varandra har normalt grönt ljus samtidigt när det är grön signal, och om en förare svänger så har den svängande föraren väjningsplikt mot den mötande trafiken; en svängande fordonsförare har dessutom väjningsplikt mot gående eller cyklister, om det finns en gång- eller cykelbana längs sidan av körbanan.
Grönt ljus betyder att korsande trafik har rött ljus, men trots att korsande trafik måste stanna så bör en som har grönt ljus se till att vara särskilt uppmärksam på eventuella trafikanter som inte följer trafikregler (som att stanna vid rött ljus); ibland (eller kanske rätt ofta) går gående över körbanan på ett bevakat övergångsställe även om det är rött för gående. (Enligt trafikreglerna får gående inte gå över körbanan överhuvudtaget när gångsignalen visar rött ljus - men det kan praktiskt sett vara okej att gå över ändå sålänge det är trafiksäkert att gå över.)
Kan vara att de var på "tyst utryckning".RoTe skrev:
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/
Mitt i centrala Uppsala måste det vara jätteviktigt att vara tyst på dagtid... Mitt jobb ligger bredvid den främsta utryckningsvägen för Ambulansen i Uppsala och jag kan lova att dom ALDRIG kör tyst numera, efter att dom krockat ett par gånger i de korsningarna.Demmpa skrev:
"Tyst utryckning" har ingenting med miljön där de kör, utan det har med att göra att "buset" inte ska höra/märka att det är en utryckning pågående, när polisen närmar sig objektet ännu mer så kan de stänga av blåljuset för att "buset" än mindre ska märka utryckningen.RoTe skrev:
Tror du inte jag fattade det? Men när det tutas sirener flera gånger i timmen i centrala Uppsala så spelar det ingen jäkla roll. Det är numera helt normalt. Dock då när dom fick stanna för övergångsstället var det extremt restriktivt med sirener vilket gjorde att det krockades för mycket. Detta är 15-20 år sen och jag ifrågasatte det då varför dom aldrig körde med sirener men fick aldrig något bra svar.Demmpa skrev:
Sirenerna behöver inte vara på för att kalla på fri väg.RoTe skrev:
Så gör du när ett utryckningsfordon närmar sig
När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du kör ut på vägrenen eller dikeskanten för att kunna släppa förbi utryckningsfordonet.Men snälla jag vet. Har varit "blåljusfotograf", har två nära vänner som är brandmän osv. Saken är den att det då rådde en kultur om att inte föra oväsen i onödan. Vilket resulterade i ett par för många olyckor. Bland annat ett barn som blev påkört och dödat under utryckning.A Argastesnickaren skrev:Sirenerna behöver inte vara på för att kalla på fri väg.
Så gör du när ett utryckningsfordon närmar sig
När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du kör ut på vägrenen eller dikeskanten för att kunna släppa förbi utryckningsfordonet.
Att det skulle vara extremt restriktivt att använda sirenerna för 20 år sen stämmer då rakt inte i vår räddningstjänst utan tvärtom.RoTe skrev:
Tror du inte jag fattade det? Men när det tutas sirener flera gånger i timmen i centrala Uppsala så spelar det ingen jäkla roll. Det är numera helt normalt. Dock då när dom fick stanna för övergångsstället var det extremt restriktivt med sirener vilket gjorde att det krockades för mycket. Detta är 15-20 år sen och jag ifrågasatte det då varför dom aldrig körde med sirener men fick aldrig något bra svar.
Det var ungefär då som kravet släpptes på att använda sirenen, innan dess var det både tuta och siren dygnet runt alltid.
Du jobbar i Uppsala?A Argastesnickaren skrev:
Då/förr valde man att "inte störa", det är dock min uppfattning men också baserat på antalet allvarliga olyckor som skedde då. Jag vet att jag KRAFTIGT ifrågasatte förfarandet av att inte använda sirener i alla kanaler jag hade då. Det enda svaret jag fick var "men det var kanske en suicid".A Argastesnickaren skrev:
Räddningstjänsten är väldigt hårt reglerad vad man får och inte får och förr kallade man inte på fri väg utan BÅDE blåljus OCH siren.RoTe skrev:
Det kravet är ändrat till det nuvarande med antingen ljus eller ljus och siren.
Så från 80 talet och framåt när jag började så var vi tvungna att köra både blått samt siren annars påkallade vi inte fri väg i lagens betydelse.
Nu har jag dock aldrig pratat om rtj utan polis och ambulans, vilka båda orsakat stora allvarliga olyckor i Uppsala för 20-30 år sen. Min bild är att de efter detta använt sirener betydligt oftare.A Argastesnickaren skrev:Räddningstjänsten är väldigt hårt reglerad vad man får och inte får och förr kallade man inte på fri väg utan BÅDE blåljus OCH siren.
Det kravet är ändrat till det nuvarande med antingen ljus eller ljus och siren.
Så från 80 talet och framåt när jag började så var vi tvungna att köra både blått samt siren annars påkallade vi inte fri väg i lagens betydelse.