Min pappa köpte ett hus nyligen och han måste byta sitt tak till pappertaket. Men när de gör färdigt så det står kvar vatten så här efter regnet från igår. Så vi undra om ni vet om det, att det är ok att det kan står kvar vattnet så eller han som gjorde taket gör inte bra jobb? Eller hur är det räkna som godkänt med såna taket?
Hej,
Jobbade med takbesiktningar tigare och det här är en av dem vanligaste tvisten mellan takfirmor och husägare, stående vatten på ett platt papptak.
Som någon redan sagt så få det stå vatten upp till 30mm, enligt AMA.
Men, det står även i AMA att stående vatten får inte påverka känsliga punkter så som takbrunnar, hörn skarvar osv, något i den stilen.
Det är oftast här som en besiktningsman hittar några fynd som gör att entreprenaden godkänns ej.
Som det ser ut i ditt fall så blir vatten stående över en del känsliga ställen.
Jobbade med takbesiktningar tigare och det här är en av dem vanligaste tvisten mellan takfirmor och husägare, stående vatten på ett platt papptak.
Som någon redan sagt så få det stå vatten upp till 30mm, enligt AMA.
Men, det står även i AMA att stående vatten får inte påverka känsliga punkter så som takbrunnar, hörn skarvar osv, något i den stilen.
Det är oftast här som en besiktningsman hittar några fynd som gör att entreprenaden godkänns ej.
Som det ser ut i ditt fall så blir vatten stående över en del känsliga ställen.
Lite märklig formulering särskilt då man i princip ska bygga så att både skarvar och brunnar ofta hamnar vid smö pölar, vattnet påverkar inte heller något märkbart.T tyomka skrev:
Är ens skarvar känsliga så ska man nog inte hålla på med papptak eller i alla fall inte professionellt.
Jag har inte läst ama:n på många år men sist jag gjorde det så var den hopplöst ouppdaterad, jag har inte heller gjort ett enda jobb med ama:n som underlag utan man följer tillverkaren riktlinjer eller tätskiktsgarantier.
Klicka här för att svara