Vi har ett gårdshus som ligger med baksidan precis på tomtgränsen. Det är ett trähus i två våningar.
3995848102_5478cf7b3c_m.jpg

Baksidan består dock av en tegelvägg i två lager. Någon gång har där varit ett likadant hus även på den andra tomten, men det huset är borta och nu finns där alltså bara en brandvägg. Väggen är ganska hög. Om n tittar så sträcker den sig så högt upp som till skorstenen. Två våningar hög alltså.
Väggen är i lite dåligt skick. Vi håller nu på med att fylla i tomma fogar och funderar på någon behandling. Vi har kollat med ett par murare och de ville ha 50.000 kr för att putsa väggen och det tycker vi är lite dyrt. Vi funderar på att måla den när vi är klara med fogningen istället.
Men vi undrar vad det är för sorts tegel? Eller är de ens tegel. Det är fyrkantiga stenar, inga hål eller så i dem. De ser ut som enligt nedan om det nu går att få fram något från den bilden.
Någon som vet något om gammalt tegel eller annan sten. Vi tycker nästan det ser ut som cement.
4573429809_aaa09f40d8.jpg

Huset är byggt någon gång i början av 1900-talet. 1910-20.

Tycker absolut inte det ser ut som tegel. Förmodligen är det som du säger en brandvägg av någon form av brandskyddsstenar. Var en gång uppe och letade gammalt tegel i en vind som höll på att renoveras på Söder i Sthlm. Där hade de bla rivit en gammal brandvägg med stenar som liknade dina.

Redigerat:
Regla och sätta likadan brädvägg som på andra sidan? Om det håller med infästningarna och det inte ser konstigt ut med så hög brädvägg.

Jo - vi har funderat på en brädvägg också, men det skulle bli minst lika dyrt som att putsa. Plus att vi får ännu mera som ska underhållas. Vi vill ha det så underhållsfritt som möjligt. Är lite orolig för att de där stenarna inte fixar att reglas i heller.

Å andra sidan så är det ju ett bra objekt att lära sig putsa.....:rolleyes:

Jo - jag har allt funderat lite på att vi skulle putsa det själva. Men den är så hög!! Och jag är lite skraj för om det blir fult. Det är ju den stackars grannen som får titta på det.Jag har funderat lite på någon slags slam- eller tunnputs.

Men det är inte någon som har en aning om vad stenarna kan var gjorda av? Lite för att veta vad som funkar att sätta fast på det?

AstaS skrev:
Men det är inte någon som har en aning om vad stenarna kan var gjorda av? Lite för att veta vad som funkar att sätta fast på det?
Din gissning på cementsten låter väl trolig. Eller misstänker du att det kan vara något annat?

Jag är säkert helt ute o cyklar, men det ser ju ut lite som blåbetongstenar (alunskiffer). Eller är det fel tidsepok för det?

/A

Nu vet jag i och för sig inte om väggen funnits från början, men lite i byggnaden antyder att det kunnat vara så, och i så fall kan det inte vara blåbetong. Men jag vet inte heller när man hade cementstenar. Vi får väl testa och se vad som fastnar på den där väggen.

Blåbetong var väl mer porös, var det inte någon form av lättbetong?

Gjorde en sökning på forumet, såg att Prototypen har en verkstad av cementsten. Du kanske kan höra med honom?

Det är inte något slags eldfast tegel? Cement är väl inte så där väldigt brandhärdigt? Osäker där men tror det är så.

Det blir nog att panela in den i alla fall. Det kan vi förmodligen klara av själva och det kommer att bli pengar över i förhållande till vad murarna vill ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.