Håller på och sätter ut nivåpinnar och då uppstod det en fundering. Jag är inte så erfaren så jag tänker flyta runt avlopp först, det är i duschen. Där ska jag ha ett fall på 1:50.

Ska fallet i resten av badrummet ha avloppet som utgångspunkt eller är det övre kanten på flytet runt avloppet som ska vara utgångspunkt?

Jag tänker att om det inte varit dusch utan bara ett våtutrymme så hade ju avloppet varit ledande. Men gäller samma sak nu?

Duschen är ganska liten så där är ytterkanterna 6 mm över avloppet.

Resten av badrummet ska ligga på 16 mm i ytterkant, om man räknar från avlopp. Men räknar man från kanten på dusch flytet så skulle det bli 22mm.

Som sagt, inget bakfall oavsett men vill gärna göra det riktigt.
 
Vad ska du ha för ytskikt?

Branschreglerna finns på nätet och där står hur fallen ska vara. GVK för plastmatta och PER för keramik.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.