Tjena,

hela vår kommun fick nyss ett strömavbrott, inte så farligt, bara några minuter. Men frågeställning blir, v*f*n, hur kan en hel kommun få ett strömavbrott, finns det ingen redundans i nätet?!
 
Jodå, det finns en hel del redunans men den är inte så snabb utan mycket görs genom omkopplingar. Därav blir det en del kortare avbrott. En av de vanligare man kan se på landsbyggden är den automatik som provar att koppla på strömen 60 sec efter en kortslutning. Funkar mycket bra mot nedfallande trädgrenar och så
 
mats_o skrev:
Jodå, det finns en hel del redunans men den är inte så snabb utan mycket görs genom omkopplingar. Därav blir det en del kortare avbrott. En av de vanligare man kan se på landsbyggden är den automatik som provar att koppla på strömen 60 sec efter en kortslutning. Funkar mycket bra mot nedfallande trädgrenar och så
Nåja, det var inte speciellt farligt, blev mest irriterad, satt och lirade och så dog allt. Däremot är det betryggande att veta att inga 3g master här har någon backup, enbart gsm :D
 
Lägg en slant på ett litet UPS-aggregat. Mitt klarar att hålla datorn, skrivborslampan och telefonen igång ca 10 minuter, mer än tillräckligt för att hinna spara bokföringen (eller high-score). Kostade typ 500 spänn för ett antal år sedan.
 
Rekommenderar också UPS, förutom strömreserv stabiliserar dom ofta även spänningen.
Hade polare (boende en bit ut på landsbyggden) vars TV strulade rätt ofta (nyare LCD), skaffade en liten UPS och problemen försvann.
 
Bor Ollebanan också i Upplands Väsby möjligen ;)
 
Ja, jag har försökt köpa en ups i snart fem år, aldrig blivit av. Möjligen pga det aldrig blivit strömavbrott.
 
Flytta ut på landsbyggden :)
Dubbel bonus på det, dels kommer du att skaffa en ups rätt snabbt och sen är 3G och gsm masten samma så den har ups den med :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.