Hej
kanske dumma frågor..
Vi har tagit över ett hus byggt i mitten på 70 talet.
Av olika skäl så kan vi inte fråga tidigare ägare om eldstaden.
Det finns inte heller några manualer av vikt.
Den är kollad av sotare med bra betyg (dock kunde jag inte vara med).
Eldstaden har en fläkt kopplad dvs det går luft ut till olika rum som styrs vid eldstaden.
Våra frågor är
Hur eldar vi på bästa sätt dvs hur mycket ved skall läggas i vid varje tillfälle.
Det finns en spak som sitter ner mot golvet (se bild)hur skall den ställa in (finns inga markeringar).
Spjället på eldstaden skall den alltid stå som den gör på bilden (vid eldning) eller kan man styra eldningen med Spjället
Hoppas det finns mera kunniga på forumet än oss
Tack på förhand
Allt gott Tommie Johansson 0730255556
kanske dumma frågor..
Vi har tagit över ett hus byggt i mitten på 70 talet.
Av olika skäl så kan vi inte fråga tidigare ägare om eldstaden.
Det finns inte heller några manualer av vikt.
Den är kollad av sotare med bra betyg (dock kunde jag inte vara med).
Eldstaden har en fläkt kopplad dvs det går luft ut till olika rum som styrs vid eldstaden.
Våra frågor är
Hur eldar vi på bästa sätt dvs hur mycket ved skall läggas i vid varje tillfälle.
Det finns en spak som sitter ner mot golvet (se bild)hur skall den ställa in (finns inga markeringar).
Spjället på eldstaden skall den alltid stå som den gör på bilden (vid eldning) eller kan man styra eldningen med Spjället
Hoppas det finns mera kunniga på forumet än oss
Tack på förhand
Allt gott Tommie Johansson 0730255556
Hej tack för svarClaes Sörmland skrev:
bifogar några bilder till
Jag skulle elda så här (börjar från kall ugn, uraskad):
1. Öppna spjället. (Jag antar att det är ett fallspjäll som bara har lägena helt stängt och helt öppet. Stämmer det?) det här:
2. Kolla att du har drag i skorsten t ex med hjälp av röken från en just släckt tändsticka i glipan från nästan stängda luckor.
3. Lokalisera tilluften till eldstaden.
a) Jag tror att det är dragluckor som du kan öppna längst ned på glasdörrarna. Här:
b) Det kan också vara så att tilluften kommer via krypgrund/rör rakt i i eldstaden och att detta styrs av detta spjäll (eller så reglerar den något annat):
4. Tänd en bunt stickor med t ex en tändkudde samt lite finguggen (2-4 cm i diamater ved) eller en ljusstump i eldstaden. Enklast är nog att tända veden stående i ett hörn av eldstaden. Se till att du har tilluft, räcker inte dragluckor eller eventuell luftkanal så ställ luckorna lite på glänt. Låt det brinna rejält.
5. När det börjar bildas lite glöd och allt fungerar som det ska lägg in större ved i ett inlägg. Troligen kan du stänga luckorna nu om du behövde ha dem på glänt för att få drag till en början. Låt dragluckorna vara öppna och skjut eventuellt till dem så att det brinner på ett kontrollerat sätt utan att sota.
6. Avvakta och rör om en gång när all ved är glöd. Känn med handen var det blir varmt och testa värmefördelningssystemet. När du har förstått hur det fungerar så fundera på om du kan elda igen med flera inlägg. Troligen är det en kamininsats som möjliggör flera inlägg utan att förstöra murningen. Men är det en muras spis med luckor så får man ta det försiktigare.
1. Öppna spjället. (Jag antar att det är ett fallspjäll som bara har lägena helt stängt och helt öppet. Stämmer det?) det här:
2. Kolla att du har drag i skorsten t ex med hjälp av röken från en just släckt tändsticka i glipan från nästan stängda luckor.
3. Lokalisera tilluften till eldstaden.
a) Jag tror att det är dragluckor som du kan öppna längst ned på glasdörrarna. Här:
b) Det kan också vara så att tilluften kommer via krypgrund/rör rakt i i eldstaden och att detta styrs av detta spjäll (eller så reglerar den något annat):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Tänd en bunt stickor med t ex en tändkudde samt lite finguggen (2-4 cm i diamater ved) eller en ljusstump i eldstaden. Enklast är nog att tända veden stående i ett hörn av eldstaden. Se till att du har tilluft, räcker inte dragluckor eller eventuell luftkanal så ställ luckorna lite på glänt. Låt det brinna rejält.
5. När det börjar bildas lite glöd och allt fungerar som det ska lägg in större ved i ett inlägg. Troligen kan du stänga luckorna nu om du behövde ha dem på glänt för att få drag till en början. Låt dragluckorna vara öppna och skjut eventuellt till dem så att det brinner på ett kontrollerat sätt utan att sota.
6. Avvakta och rör om en gång när all ved är glöd. Känn med handen var det blir varmt och testa värmefördelningssystemet. När du har förstått hur det fungerar så fundera på om du kan elda igen med flera inlägg. Troligen är det en kamininsats som möjliggör flera inlägg utan att förstöra murningen. Men är det en muras spis med luckor så får man ta det försiktigare.
Alla de äldre spisarna av den typen klarar inte att få upp en bra förbränning när det släpps in kall uteluft till brasan. För att det ska gå att bränna upp vedgaserna måste de (röken) upp i ca 800 grader och sedan ska gaserna syresättas innan de slutförbränns vilket blir omöjligt när det släpps in minusgrader rakt in i brasan. I moderna eldstäder förvärms förbränningsluften, oftast i kanaler runt kaminens ytterhölje, innan de förs vidare in i brasan och då ovanför veden . I de flesta fall är uteluft även onödigt och är mer en kvarleva från då det eldades i öppna spisar som sög med sig både 500 -600 kubikmeter uppvärmd rumsluft när den eldades. Lika mycket som när köksfläkten är igång. En kamin med luckor använder ca 8-10 kbm luft vilket är försumbart i sammanhanget. När man, efter att fått upp en glödbädd och lagt på ny ved och justerat ned draget, lyckas få lågorna att släppa från veden och istället antändas en bit ovanför så har man lyckats få till en optimal eldning.
Den kamin som du har fördelar troligen ut värmen genom några rör till andra rum och den stora rektangulära öppningen ovanför luckan är ett säkerhetsspjäll som öppnar om varmluften i varmluftsrören skulle bli varmare än 50 grader.
Den kamin som du har fördelar troligen ut värmen genom några rör till andra rum och den stora rektangulära öppningen ovanför luckan är ett säkerhetsspjäll som öppnar om varmluften i varmluftsrören skulle bli varmare än 50 grader.
Tack för svarE exerg skrev:Alla de äldre spisarna av den typen klarar inte att få upp en bra förbränning när det släpps in kall uteluft till brasan. För att det ska gå att bränna upp vedgaserna måste de (röken) upp i ca 800 grader och sedan ska gaserna syresättas innan de slutförbränns vilket blir omöjligt när det släpps in minusgrader rakt in i brasan. I moderna eldstäder förvärms förbränningsluften, oftast i kanaler runt kaminens ytterhölje, innan de förs vidare in i brasan och då ovanför veden . I de flesta fall är uteluft även onödigt och är mer en kvarleva från då det eldades i öppna spisar som sög med sig både 500 -600 kubikmeter uppvärmd rumsluft när den eldades. Lika mycket som när köksfläkten är igång. En kamin med luckor använder ca 8-10 kbm luft vilket är försumbart i sammanhanget. När man, efter att fått upp en glödbädd och lagt på ny ved och justerat ned draget, lyckas få lågorna att släppa från veden och istället antändas en bit ovanför så har man lyckats få till en optimal eldning.
Den kamin som du har fördelar troligen ut värmen genom några rör till andra rum och den stora rektangulära öppningen ovanför luckan är ett säkerhetsspjäll som öppnar om varmluften i varmluftsrören skulle bli varmare än 50 grader.
Kaminen fördelar som du säger luft till andra rum.
Klicka här för att svara




