Hej jag har vissa grundläggande elkunskaper men förstår mig inte på detta med eldosor riktigt.
De med lägst bygghöjd är väl åtminstone 50mm från vägg?

Finns det något annat alternativ om man vill ha dold eldragning bakom panel där man bara läktar upp ca 21mm från befintlig vägg.
Kan jag ha utanpåliggande uttag men dra in kablar direkt i dosan bakifrån VP rör eller slang?

Likadant med strömbrytare, vill ha gammaldags utanpåliggande brytare men skulle helst vilja ha dold kabeldragning om det går.
Typ liknande sådan här:
3041_89_2__23609.jpg
Tack på förhand.

Schneider Renova serien med förhöjningsramar verkar vara ett bra alternativ!

Frågan är alltså om man kan lägga VP rör/slang i vägg och sedan dra kabel/ledare direkt in i förhöjningsramarna utan kopplingsdosor, för att få en minimal bygghöjd för kabeldragning?

Vill inte läkta upp väggarna 50mm runt om då rummen redan är små som dom är :)

Jo, visst kan man väl göra som du tänker. Men, som jag ser det, så är ju en snygg utanpåliggande kabeldragning halva grejen om man nu skall ha den typ av utanpåliggande uttag och strömbrytare som du refererar till.

• Gilla
Erik1337
  • Laddar…
R
Med den typen av strömbrytare går det inte att ha en dosa bakom eller vägguttag , dosorna är större i diameter
75 mm , än vad bryt/vägguttag är breda ,, så det blir i så fall rör/slang direkt ut bakom där dom ska sitta .
Går även med dosor , men då med ett doslock som skruvas på dosan , locket kommer att titta ut på sidorna då
kanske inte din tanke med det

Ja kanske, jag har varit inne på utanpåliggande kabel tidigare.
Men samtidigt ganska mycket jobb kanske jämfört med att dra fram slang nu och kabel senare.

Brukar ni avsluta med en VP böj genom ytmaterialet skiva/panel även om man använder slang?

Min erfarenhet är att det finns mycket dålig slang eller vp rör som lätt hoppar isär.
Finns det böjar av högre kvalitet som sitter fast ordentligt?

• Gilla
bleckis
  • Laddar…
R
Slang går att skarva med ett rör ut genom väggen och kan fästas upp lite stadigare så det inte går ur och in i väggen som en slang kan göra

Om rör/slang går isär har inte så mycket med kvaliteten på slangen eller röret att göra. Det handlar om att använda rätt sorts skarvar (med låsfjäder), och att fixera slangen tätt, men framförallt på varje sida om en skarv.

Sedan skall man ändå inte använda slang av dålig kvalitet. Dels för att det blir svårt att få igenom trådarna, dels för att billig slang kan gå helt av när du drar i trådarna, eller att nosen på dragfjädern gör hål i rörväggen och försvinner ut i väggen eller taket.

Just dessa med låsfjäder är nog det jag saknat.

Vilka inköpsställen/fabrikat skulle ni rekommendera?

Jag tror ändå att det blir infälld kabeldragning och Renova med förhöjningsramar då de ligger i en helt annan prisklass än porslinsuttag och dylikt.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan väl också tycka att snyggt klamrad utanpåliggande EKRK med lettiklammer blir snyggt men framförallt gammeldags tidstypiskt med sådana gamla små smäckra strömbrytare och uttag.
Men visst innebär snygg klamring en viss arbetsinsats.

Men som svar på några av frågorna.
Den grundaste apparatdosan jag vet är HW035 multidosa.
https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-hw-035-hw-2x050?
Den är lite speciell, ska t.ex. ha en lite mindre special-dosfräs (dyr som knark), men ska den sitta väldigt grunt,och/ eller gjutas/limmas fast så blir det en annan femma.

Olika gamla små strömbrytare kan man inte använda till denna, eller någon annan, dosa, då de inte ens täcker dosan.
HW035 är inte djup nog för alla slags apparater, vägguttag ryms inte alltid. Men man kan klara sig med en lägre förhöjningsram och få snyggare på så vis.

Är nog enklare utan dosa då.
Finns det någon elektriker som drar kablar ex bakom golvlist o liknande?
Nu vet jag inte på rak arm varför jag skulle göra så men någonstans kan det ju bli trångt.
Finns inga regler om var elkablar ska dras, upp till den som vill skruva i väggen att säkerställa att det inte går kablar innanför?

• Gilla
bleckis och 1 till
  • Laddar…
Det sista var alltså en fråga :)
Om man vill dra slang eller rör bakom golvlist längs golvet, finns det några elregler som motsäger sig detta?
Har ett ställe jag vill sätta en liten gjutjärnskamin i framtiden, bredvid befintlig murstock.
Idag går kabel till lysknapp längs taket och blir då väldigt "synlig" men skulle hellre vilja ha den längs golvet ifall jag bygger om rummet.
Det går även flera kablar längs golvlist idag som jag då också skulle kunna lägga bakom.
Sedan fräsa ur vertikalt där de ska upp, då de bara ska up några dm till element och eluttag.
Nedre del av väggarna kommer sedan täckas av bröstpanel.

Visst finns det regler, men de är ganska slappa. Dolda och fastsatta ledningar ska gå parallellt med rummets kanter. Med det menar de att man ska kunna lista ut var de finns utifrån placeringen av dosor. Kabel bakom golvlist har diskuterats en del map risken för genomspikning men jag har svårt att se att det är ett problem så enda gången man spikar i en golvlist är när den monteras. Det finns färdiga golvlister som har en liten varningsdekal.

http://kanallisten.se/information/elsakerhet/

Tack för länk. Hade tänkt mig något liknande.
Jag tror inte heller att det hör till vanligheten att man skruvar i den nedre halvmetern på väggar.
Möjligen för att sätta element.
Men då jag bara tänker gå vertikalt rakt upp från golv till vägguttag så blir det väldigt tydligt.
Om man sågar bort lite av befintlig vägg i nerkant bakom list så behövs ingen urfräsning i själva listen tänker jag.
Sedan kan man läkta 21mm som jag tänkt på det mer eller mindre just nu oiredda överplanet, men det skulle ändå stjäla en halv kvadratmeter i vardagsrummet nere vilket känns onödigt när rummen redan är ganska små.
På överplan blir all el ny medan den på nerplan redan finns jordad el och automatsäkringar.
Det finns vissa inbyggda kablar redan nu, så måste också reda ut hur dessa är dragna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.