Hej!
Jag har en fråga gällande dränering, vi dränerade om kåken med hjälp av ett företag för 3 år sen och nu har det börjat fuktat i källaren igen. Dem har använt något kladd längst upp för att täta mellan grund och dräneringen. Den har börjat släppt på flera ställen är det så man gör? Samt att jag undrar om den ska vara ovan jord? Se bild.

Mvh Micke Tätning vid husgrund som lossnat, synlig dränering ovan mark och fuktig mark runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En husgrund med svart tätning som har lossnat på flera ställen ovanför jordytan i en trädgård.
Skapa konto

Har du spolat rent dräneringen någon gång?

P Phasio skrev:
Har du spolat rent dräneringen någon gång?
Är ingen expert på hur man gör men jag har kontrollerat så att vatten rinner ut från dräneringsröret och det ser rent ut. Kollade när det regnade så kopiöst för nån månad sen. Undrade mest om det ska se ut som på bilderna.

Hej har fått fuktskada i källaren har grävt nu och upptäkt detta är det så det ska se ut förra ägare påstår att det har gjort dränering under 90talet men alla rör är tegel inget plast. Misstänker dock 60 talet då huset är byggt. Nån som kan detta ?

• Uppgrävd källargrund med synligt tegelrör, vissnade rosor och en pump i förgrunden.
    Skapa konto
  • Uppgrävd hörna av ett hus med synlig grund och gammal tegelrör, misstänkt fuktskada och dräneringsfrågor.
    Skapa konto
  • Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Negin Moghadam Negin Moghadam skrev:
Hej har fått fuktskada i källaren har grävt nu och upptäkt detta är det så det ska se ut förra ägare påstår att det har gjort dränering under 90talet men alla rör är tegel inget plast. Misstänker dock 60 talet då huset är byggt. Nån som kan detta ?
Plasten på väggen ser ut som platon matta. Det tyder på 90-tal. Jag ser inga dräneringsrör på bilderna. Har du grävt ända ner till sulan och sett tegelrör? Tegelrör funkar nog bra så länge de sitter ihop, ligger i dränerande material (sand) och det finns vattenpassage igenom dem.
Ny dränering borde innebära nya slangar etc. Om det inte är bytt så kan man nog bara säga att fuktskyddet är bytt (platonmattan).

L largab skrev:
Plasten på väggen ser ut som platon matta. Det tyder på 90-tal. Jag ser inga dräneringsrör på bilderna. Har du grävt ända ner till sulan och sett tegelrör? Tegelrör funkar nog bra så länge de sitter ihop, ligger i dränerande material (sand) och det finns vattenpassage igenom dem.
Ny dränering borde innebära nya slangar etc. Om det inte är bytt så kan man nog bara säga att fuktskyddet är bytt (platonmattan).
Tack men har man den typ av isolering mot mattan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.