Hej alla smarta människor. Jag en mindre så erfaren men villig att lära sig, har några funderingar.
I vårt hus byggt 1989 så har vi ett luftvärmeaggregat ACJ, och under 2021 så påståtts det i besiktningen som gjordes (när vi köpte huset) att förra ägaren installerade ett FTX system. Detta tolkar jag sitter tillsammans i köksfläkten då vi hittade en liten dosa för att öka och minska fläktstyrka mm. Någon som vet/ kan bekräfta om detta ser ut att stämma ? Finns ingen manual av gamla ägaren (som är svårare att nå än påven själv).
Det som gör mig också väldigt bekymrad är att jag verkligen inte förstår varför detta system, vartannan minut går upp i ström och sedan ner (se bild från Tibber). Den är väldigt eltörstig i min mening men kanske så den faktiskt är ?
Vi har idag en gammal varmvattenberedare som ska nu bytas mot en Varmluftberedare från Indol.. varav jag frågade installationsfirman om de gick att lösa något/kombinera dessa för en mer ekonomiskt lösning eller om man ska bara stänga av systemet och köra en vanlig luftvärmepump? Ej fått svar från dom ännu !
Tack för all hjälp !!
I vårt hus byggt 1989 så har vi ett luftvärmeaggregat ACJ, och under 2021 så påståtts det i besiktningen som gjordes (när vi köpte huset) att förra ägaren installerade ett FTX system. Detta tolkar jag sitter tillsammans i köksfläkten då vi hittade en liten dosa för att öka och minska fläktstyrka mm. Någon som vet/ kan bekräfta om detta ser ut att stämma ? Finns ingen manual av gamla ägaren (som är svårare att nå än påven själv).
Det som gör mig också väldigt bekymrad är att jag verkligen inte förstår varför detta system, vartannan minut går upp i ström och sedan ner (se bild från Tibber). Den är väldigt eltörstig i min mening men kanske så den faktiskt är ?
Vi har idag en gammal varmvattenberedare som ska nu bytas mot en Varmluftberedare från Indol.. varav jag frågade installationsfirman om de gick att lösa något/kombinera dessa för en mer ekonomiskt lösning eller om man ska bara stänga av systemet och köra en vanlig luftvärmepump? Ej fått svar från dom ännu !
Tack för all hjälp !!
Allmän bild som visar funktion och flöde, Fläkten i tvättstugan är den som värmer din luft om behovet finns. Dosan du skickade på är från köket där ett nyare återvinnings aggregat finns, troligen ett Fläktwoods RDKS
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack så mycket för svar, som sagt är en total rookie kring detta med ventilation.
Följdfråga : Är det normalt med den mängd ström som den faktiskt tar ?
Följdfråga : Är det normalt med den mängd ström som den faktiskt tar ?
Ja får den i så är det 3x16 ca 11kW så det kan nog stämma om den drar fullt. Kommer ej ihåg hur många W elementen ligger på. Tänk på att göra rent filtret i tvättstugan med jämna mellanrum. Den i köket blir inte riktigt lika smutsigt.
Hemma har jag bara mitt på ventilations fart utan värmesteg, stöttar med lvp och kamin om det är kallt
Hemma har jag bara mitt på ventilations fart utan värmesteg, stöttar med lvp och kamin om det är kallt
Låter intressant. Hur ställer man in det ? För jag har tänkt tanken också med att komplettera med en lvpK _KirderF_ skrev:Ja får den i så är det 3x16 ca 11kW så det kan nog stämma om den drar fullt. Kommer ej ihåg hur många W elementen ligger på. Tänk på att göra rent filtret i tvättstugan med jämna mellanrum. Den i köket blir inte riktigt lika smutsigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden