Hej, har läst en drös med trådar gällande cc för bjälklag för badrum men blir inte helt klok på vad som gäller. Har sett tabeller för cc mått 300 och 600 mm men endast för 45x220 jag har ett bjälklag på 45x195mm med en spännvid på 4,90m, dessa är förstärkta med 45x170. De ligger med ett ungefärligt cc mått på 600mm. Kan tilläggas att 3 av linorna även har original takstolen om 50x150.Min undran är om detta räcker eller behöver jag fälla in ytterligare för att komma ner mot 300cc, jag har några 45x170 som jag skulle kunna använda för detta. En annan fråga är om jag endast kan fälla in från en kortling i mitten av bjälklaget till vägg i badrum samt sätta in ett antal nya kortlingar för att staga upp det ytterligare. Kommer även klossa på två ställen där jag har innerväggar på bottenplan för att få det stumt. Kommer skruva 22 mm spån på bjälklaget. Badrummet har måtten va 2x2m.
Bifogar bild för bättre förståelse. Med vänlig hälsning, Peter
Räcker och blir över. Ser redigt ut. Bra jobbatW Wennbergp skrev:Hej, har läst en drös med trådar gällande cc för bjälklag för badrum men blir inte helt klok på vad som gäller. Har sett tabeller för cc mått 300 och 600 mm men endast för 45x220 jag har ett bjälklag på 45x195mm med en spännvid på 4,90m, dessa är förstärkta med 45x170. De ligger med ett ungefärligt cc mått på 600mm. Kan tilläggas att 3 av linorna även har original takstolen om 50x150.Min undran är om detta räcker eller behöver jag fälla in ytterligare för att komma ner mot 300cc, jag har några 45x170 som jag skulle kunna använda för detta. En annan fråga är om jag endast kan fälla in från en kortling i mitten av bjälklaget till vägg i badrum samt sätta in ett antal nya kortlingar för att staga upp det ytterligare. Kommer även klossa på två ställen där jag har innerväggar på bottenplan för att få det stumt. Kommer skruva 22 mm spån på bjälklaget. Badrummet har måtten va 2x2m.
Klicka här för att svara