Det här taket är förmodligen inte gjort av en plåtslagare men skorstensbeslaget är gjort av en. Förmodligen har någon beställt ett skorstensbeslag och satt upp det. det finns många lösningar som sagt men popnit tillhör inte god plåtslagerised. en stolt yrkesman skulle aldrig sätta i en popnit i ett falsat tak. Men det är nog tätt som du säger å de är väl huvudsaken. Du kan få din nock ungefär precis som du vill om du anlitar en plåtslagare men fråga efter referenser för det finns plåtföretag som inte gör så snygga jobb....

Nej popnitar vill jag inte ha! Plåtslagaren jag tar in har många år inom plåt. Familjeföretag. Brukar göra bra jobb men allt beror ju i slutändan på personen som gör jobbet och inte företaget. Finns alltid klåpare och blir orolïg så fort jag ser en ung kille i hantverkarkläder. *skrattar*

Tack för hjälpen. Skall prata lite med plåtis om avslutet vid nock. Får se vart det landar.

Hybris skrev:
Finns alltid klåpare och blir orolïg så fort jag ser en ung kille i hantverkarkläder. *skrattar*
Ja för dom killarna som är runt 20 år och vinner Sm i plåtslageri är ju så jävla kassa.....

För att inte tala om vilket dåligt jobb dom gör... =)

Skämt åsido, vet vad du menar, men det är inte alltid så...:D;)

Det finns givetvis grymma killar som är unga också. Men risken att det är någon som har lite erfarenhet är ju större än då de har helskägg och rynkor... ;-)

Vore ett bra krav. "Du skall ha vunnit SM i plåtslagning". Finns det verkligen SM i det? Intressant!

Hybris skrev:
Vore ett bra krav. "Du skall ha vunnit SM i plåtslagning". Finns det verkligen SM i det? Intressant!
Absolut finns det, och dom är riktigt duktiga...

Tjoa skrev:
Ja för dom killarna som är runt 20 år och vinner Sm i plåtslageri är ju så jävla kassa.....

För att inte tala om vilket dåligt jobb dom gör... =)

Skämt åsido, vet vad du menar, men det är inte alltid så...:D;)
Med all respekt, menar du sm i plåtslageri för gymnasieelever...? Att få i hop ett skorstensbeslag vid en skolbänk är....kanske ganska väldigt långt i från att vara en självgående duktig plåtslagare. En 20åring har en bit kvar.

Det jag menade var att man ska inte dra alla över en kam...

Kanske var otydligt skivet ...

Men hävdar fortfarande att det finns duktiga 20 åringar. Killar som är oerhört praktiska och efter bara nåt år gör riktigt snygga jobb utan att det tar hela dagen...
Vi har haft flera sådana på vårat företag.

Du kanske bara haft otur i dina erfarenheter?

Hybris skrev:
Hejsan,

Jag undrar vilken lösning man gjort för nockavslutet på bilden?

I mitt hus kommer luftningen vara via ventiler på kortsidorna. Det jag undrar över är hur de avslutat plåten så snyggt vid nock? Någon som har bilder eller mer info om detta?

Jag vill varken ha en ful stor låda eller en plåt stump som sticker upp. Så detta på bilden är snyggt.

Stort tack om någon kan hjälpa mig. Eller om Ni har förslag då det är svårt att se på bilden.
kolla: http://www.plannja.com/templates/Page2C____36217.aspx

Tjoa skrev:
Det jag menade var att man ska inte dra alla över en kam...

Kanske var otydligt skivet ...

Men hävdar fortfarande att det finns duktiga 20 åringar. Killar som är oerhört praktiska och efter bara nåt år gör riktigt snygga jobb utan att det tar hela dagen...
Vi har haft flera sådana på vårat företag.

Du kanske bara haft otur i dina erfarenheter?
Det finns väldigt duktiga 20 åringar. Inget snack om saken. Men det är ett hantverk, vilket tar sin tid att lära sig.

plåtslagarn skrev:
Det här taket är förmodligen inte gjort av en plåtslagare men skorstensbeslaget är gjort av en. Förmodligen har någon beställt ett skorstensbeslag och satt upp det. det finns många lösningar som sagt men popnit tillhör inte god plåtslagerised. en stolt yrkesman skulle aldrig sätta i en popnit i ett falsat tak. Men det är nog tätt som du säger å de är väl huvudsaken. Du kan få din nock ungefär precis som du vill om du anlitar en plåtslagare men fråga efter referenser för det finns plåtföretag som inte gör så snygga jobb....
Har ingen annan bra idé på infästningen till en plåt om han vill ha det exakt som på bilden. Hur hade du gjort? Löser ju hellre det så kunden får som den vill än att alltid hålla på "god plåtslagerised" Sen självklart hade jag aldrig gjort nåt som jag inte trodde skulle hålla tätt osv. Måste ju testa lite nya grejer ibland.....

Klart man ska testa nya grejer annars går inte yrket framåt. förutom bandtäckning har ju yrket praktiskt taget stått still i hundratals år mer lr mindre.

Jag har precis lagt ett aluzink "clicktak" från Johanssons Plåt; Rediviva och det ser ut som deras nocklösning med skillnaden att man verkar ha vänt nockstöden åt fel håll. Nockstöden är en asymmetrisk u-profil som man skruvar ner i taket och sedan lägger nockplåten mot.

För övrigt ett otroligt smidigt tak att lägga, tog två man 5 timmar i 32º värme (går lite långsammare då) bara taket då, nocklösning och vindskiveplåtar kom till.

//Göran

Hej,

Lade du det själv alltså? Hur mycket kostade detta tak per kvadratmeter?

/Camilla

goeran skrev:
Jag har precis lagt ett aluzink "clicktak" från Johanssons Plåt; Rediviva och det ser ut som deras nocklösning med skillnaden att man verkar ha vänt nockstöden åt fel håll. Nockstöden är en asymmetrisk u-profil som man skruvar ner i taket och sedan lägger nockplåten mot.

För övrigt ett otroligt smidigt tak att lägga, tog två man 5 timmar i 32º värme (går lite långsammare då) bara taket då, nocklösning och vindskiveplåtar kom till.

//Göran

Jag lade det själv tillsammans med en hjälpreda.

Att prata kvadratmeterpris på sådant här är rätt meningslöst, eftersom det är andra saker som skall till.

Jag betalade för 80 m² 18000:- inklusive allt.

D.v.s

Fotplåt (skall vara en speciell, och om det redan finns en fotplåt under pappen lägger man en till ovanpå för man viker nedersta kanten på plåtarna runt fotplåten) Till det kan man för övrigt köpa ett bockverktyg av dem för 300:-, GÖR DET! värt varenda öre.

Nockstöd Det som ligger mellan falsarna som man sedan skruvar nockplåten i.

Nockplåtar

Vindskiveplåtar

Alla skruvar och tätband man behöver.

Det gör ett totalpris på 225:- / m²

edit: Detta inkluderade dessutom emballage och frakt som var på 3200:- från Örnsköldsvik till Kungsbacka.

//Göran

Redigerat:
det vart bandat på hela taket i Aluzink. Tog ett par dagar inklusive stuprör och andra plåtdetaljer runt fönster etc. Vart riktigt bra och gjordes av duktiga plåtkillar. En medelålders och två yngre killar. Avslutet mot nock vart falsat då min taklutning är låg och man faktiskt inte ser nocken från speciellt många ställen och där man ser den är det så långt bort att man inte tänker på vad det är vid nock. Falsad nock med låg fals ser helt ok ut. Plåtkillarna hade kunnat lägga en aluzink huv längs med nocken och böjt ned falsen så hade jag fått som på bilden fast snyggare. Men insåg att det var onödigt just på mitt hus.

Aluzink är klart snyggast tycker jag. Har en vit fasad och en utbyggnad i ceder.

Klart nöjd att jag gick på plåt och inte pannor. Sååååå mycket snyggare! Vilket lyft det vart på huset som hade svarta betongpannor från 1973 innan. Plåtjobbet gick på 125000 SEK. (inte inräknat regling och underarbete som gjordes av andra)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.