Tack för bra synpunkter i forumet.

Gör ni ändå en egen besiktning ifall hus säljaren har gjort en överlåtelsebesiktning som syns 7 hus annonsen?

Min mäklare , förut, nämnde aldrig jag borde ha gjort en sådan och inser måste göra sådan i framtiden om jag säljer

Många vill ev ändå betala som köpare för egen besiktning.

• Gilla
Jonas Bonnevier retired
  • Laddar…
Det allmänna rådet är att du som köpare bör låta göra en "egen" besiktning. Mäklare brukar försöka avråda köpare från att göra det, i många fall tar mäklaren en stor risk med ett sådant avrådande. Mäklaren är skyldig att försöka få en köpare att fullgöra sin undersökningsplikt. En mäklare som försöker hindra en köpare från att fullgöra sin underökningsplikt kan bli av med sin registrering.

Sedan säljar besiktniningar, har blivitr så vanliga att man som säljare nästan måste göra en. Många köpare blir misstänksamma om det inte finns.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det allmänna rådet är att du som köpare bör låta göra en "egen" besiktning. Mäklare brukar försöka avråda köpare från att göra det, i många fall tar mäklaren en stor risk med ett sådant avrådande. Mäklaren är skyldig att försöka få en köpare att fullgöra sin undersökningsplikt. En mäklare som försöker hindra en köpare från att fullgöra sin underökningsplikt kan bli av med sin registrering.

Sedan säljar besiktniningar, har blivitr så vanliga att man som säljare nästan måste göra en. Många köpare blir misstänksamma om det inte finns.
Tack
Finner mäklare trycker på att göra överlåtelsebesiktningar nu -men trodde köparen betalade för sådan när de tecknat avtal
Det första ni alla säljare har gjort besiktning av huset i annonserna

H hempularen skrev:
Sedan säljarbesiktningar, har blivit så vanliga att man som säljare nästan måste göra en. Många köpare blir misstänksamma om det inte finns.
Ja, precis. Om "alla andra" hus till salu i området har en säljarbesiktning i annonseringen, bör @A555 också ha det. Annars är det inte nödvändigt.
Som köpare är jag skeptisk som grundinställning, en säljarbesiktning kan ge viss information, men jag vill helst undersöka huset noga själv ändå. Alla är dock inte som jag, många nöjer sig med säljarbesiktningen, eller betalar en slant ("köper in sig") för att få en genomgång med besiktningsmannen.

• Älska
A555
  • Laddar…
Har någon verkligen fått någon ersättning från en säljarbesiktning även när köparen köpt in sig på denna?

Nej, köper man en fastighet för många miljoner bör man kosta på sig egen, oberoende besiktningsman. Att gå igenom säljarbesiktningen är väl OK men därefter fixar man egen besiktningsman. Då kan man också få indikation om man behöver utvidga besiktningen avseende VVS, el, inglasad terrass eller extraförråd/garage - vilket normalt inte ingår i köparbesiktningen.

Precis som @SågspånPappspikEternit' skriver.

• Älska
A555
  • Laddar…
A555 A555 skrev:
Tack
Finner mäklare trycker på att göra överlåtelsebesiktningar nu -men trodde köparen betalade för sådan när de tecknat avtal
Det första ni alla säljare har gjort besiktning av huset i annonserna
Nej som sagt, du kan låta ögra en besiktning som säljare. Den kan ge en spekulant en indikation på husets skick. I sitt grundutförande så arbetar bes,. manne npå ditt uppdrag, missar han något så kan han bli skadeståndsskyldig om DU förlorar pengar pga. missen. Men dte normala är ju att ev. missar i besiktningen ger köparen problem. Köparen har inget avtal med bes. mannen och kan därför inte kräva skadestånd för missart som besiktninmgsmannen gör.

Många besiktningsföretag erbjuder olika lösningar även för köparen, det kan ingå i avtalet att köparen inkluderas i avtalet, gratis, eller mot en mindre ersättning. Men sådan inkludering är inget automatiskt, det måste framgå av avtalet.

En besiktningsman som säljaren anlitar genom mäklaren hamnar i en beroendeställning till mäklaren. Hittar han för många fel, är för petig så gillar inte mäklaren det. Objektet blir svårsåöt om besiktningen ser alltför negativ ut. Risk att mäklaren väljer bort den besiktningsmannen i framtiden.

Det ger en medveten eller omedveten justering i hur bes. mannen skriver sitt protokoll.

Om köparen anlitar sin egen bes man, finns inte samma jävs problematik, och en annan bes. man kommer att se andra saker.

Redigerat:
Fairlane
Är frågan om du bör genomföra en besiktning som köpare eller som säljare?

Som vanligt är det lite rörigt så det är inte helt lätt att förstå. Vilka 7 hus pratar vi om till exempel?

• Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
@Fairlane Jag gissar att 7 ligger ovanför i på tangentbordet, och det är ett hus som avses.

Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
@Fairlane Jag gissar att 7 ligger ovanför i på tangentbordet, och det är ett hus som avses.
Ok, så kan det vara.
Det verkar saknas vilja att göra sig förstådd, tyvärr.

Fairlane Fairlane skrev:
Det verkar saknas vilja att göra sig förstådd, tyvärr.
Tyvärr svarar ju folk fortfarande, så det verkar inte behövas tyvärr.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.