13 458 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Fråga angående IP-Klass
Sida 1 av 2
Hej!
Jag undrar vilken IP klass ni skulle rekommendera om man ska ha en kopplingsdosa ute, och att den kommer sitta helt utan något direkt skydd för väder och vind.
Själv skulle jag minst vilja ha IP 56, men vill gärna höra andras åsikter
Anordningen den kommer sitta på är av metall, och placering rätt högt upp på denna ställningskonstruktion.
Ge gärna förslag genom länkar på passande dosor.
3x1.5 EKK ledar kabel kommer gå till denna dosa.
Mvh
Jag undrar vilken IP klass ni skulle rekommendera om man ska ha en kopplingsdosa ute, och att den kommer sitta helt utan något direkt skydd för väder och vind.
Själv skulle jag minst vilja ha IP 56, men vill gärna höra andras åsikter
Anordningen den kommer sitta på är av metall, och placering rätt högt upp på denna ställningskonstruktion.
Ge gärna förslag genom länkar på passande dosor.
3x1.5 EKK ledar kabel kommer gå till denna dosa.
Mvh
Redigerat:
IP65 Eljo
E1438245

Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät
Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning.
E1438245

Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät
Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning.
Redigerat:
Vill du ha en riktigt riktigt tät, men samtidigt mekaniskt robust dosa är lättmetalldosorna med kabelförskruvningar nästan överlägsna.
IP67
Finns att köpa lite här och där, t.ex. Jula.

edit: Med de hittills tipsade dosorna blir tätheten väldigt kritiskt avhängig av hur duktig du är på att göra hålet i genomföringsmembranet.
IP67
edit: Med de hittills tipsade dosorna blir tätheten väldigt kritiskt avhängig av hur duktig du är på att göra hålet i genomföringsmembranet.
Redigerat:
Jo den den är riktigt bra, ofta använd på industrier, gillar den skarpt.Mikael_L skrev:Vill du ha en riktigt riktigt tät, men samtidigt mekaniskt robust dosa är lättmetalldosorna med kabelförskruvningar nästan överlägsna.
IP67
[bild]
edit: Med de hittills tipsade dosorna blir täthet sen väldigt kritiskt avhängig av hur duktig du är på att göra hålet i genomföringsmembranet.
Men får bli en Eljo IP 56 dosa iallafall tror jag.
Är man försiktig så ska väl inte tätheten behöva försämras nämnvärt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja då får nog leta efter en begagnad på blocket eller dyl.Elrandhir skrev:
F.ö. så använder man alltid Eljos IP65-dosa om man gör en installation med EKLK eller EKK light (eller EQLQ ect ect) oavsett ip-klass , om det inte är så att det krävs en sådan där metalldosa elle dyl.
//Patrik
Redigerat:
Får bli det närmaste bästa jag hittar i butik nära till handsPatrik_Hed skrev:Ja då får nog leta efter en begagnad på blocket eller dyl.Eljo IP65 finns i alla fall som nya.
F.ö. så använder man alltid Eljos IP65-dosa om man gör en installation med EKLK eller EKK light (eller EQLQ ect ect) oavsett ip-klass , om det inte är så att det krävs en sådan där metalldosa elle dyl.
//Patrik
När jag jobbade på SSAB kan man ju säga att alla sådana där skräpiga plastdosor lös med sin totala frånvaro ...!Patrik_Hed skrev:
Jag var då aldrig med om att sätta upp en eller serva någon utrustning med plastdosa.
Och på många ställen var det säkert motiverat pga den mekaniskt påfrestande miljön, men det satt helt klart aluminium IP67-dosor på många ställen där det endast var damm eller vatten som var problemet.
OK, i kontorshusen satt det säkert sådana löjliga plastsaker ...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg